Sv: Nosgrimma

Finns det någon vänlig själ som kan lägga ut en bild på hur det ser ut då den ligger bra?
ycker hästarna ofta vill "klia", eller skava sig där nosgrimma o bett "möts".

Jag förstår inte riktigt varför islandshästar ska ha så obekväma träns? Smala remmar utan fodring, dessutom tycker jag att många spänner nosremmen hårt.
Nu har det börja komma träns med bara en "kedja" som nosrem och pannband. Kan inte vara särskilt bekvämt?
Om man frågar många varför de använder sådana träns så får man svaret "det är ju snyggt".

Ishest - som kör med anatomiskt träns/nosgrimma eller inget alls på sina islänningar.

ja funkar gör de väl. men de blir lixom hävstångseffekt på nått sett. är så dålig på att förklara. vet att de fanns en tråd om just de för jättelänge sen.

Det blir ingen hävstångseffekt av en bygelnosgrimma. Fördelen med en sådan nosgrimma är att den inte alls rör vid bettet och därmed inte stör bettet eller klämmer hästens mungipor. Nackdelen är möjligen att det trots allt ligger metalldelar mot utsidan av hästens kinder, och att de skulle kunna klämma mot kindtänderna.

jag rider inte med remontnosgrimma. tycker inte att man ska behöva snöra ihop käften på hästen. Kör med vanlig nosgrimma ovanför bettet eller utan.

Remontnosgrimma, om den är korrekt tillpassad och sitter lagom hårt, anses annars vara den "snällaste" nosgrimman. Den ger i stort sett ingen "klämrisk" för hästens kinder mellan nosgrimma och tänder, vilket en engelsk eller Aachen gör.

Remontnosgrimman rekommenderar Anders Ericsson (tömkörarningsgurun).
Anders höll föredrag i samband med Horse show i göteborg för några veckor sedan och pratade bla om nosgrimmor i samband med ridning. Han sa att "islandshästfolk" hade den bästa nosgrimman och mer "hästfolk" borde använda sig av den.
mvh C

Ja, och jag har hört samma sak av hästtandläkare...
Rakt bett och remontnosgrimma brukar vara det de rekommenderar.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 905
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Badger
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar