T

Trolle

Tycker att nosgrimman klämmer på många islandshästar. Även om den inte sitter hårt åt så trycker den på näsborrarna. Hur påverkar det här hästen tror ni? Går det inte lika bra att rida utan??

Sv: Nosgrimma

Svar ja, vissa hästar klarar sig utan nosgrimma och andra måste ha en sådan. Oftast är den beskrivning du ger pga en felaktig inpassning. Man har helt enkelt valt för lång nosrem eller spänt ner den för långt, ofta är detta en kombination när nosremmen blir för lång så släpper man ner nosgrimman för att den inte ska trycka på bettet.

Det beror nog på att ryttaren inte har valt att spänna upp nosgrimman så den ligger på benet på nosryggen.

Spänner den över bara själva mjukdelen borde hästen få svårare att andas genom näsborrarna.

Jag tycker också det låter som om nosgrimman är för mycket nerspänd.

Jag rider utan, använder en curb under käken så att bettet sitter på plats bara.

Kan behöva nosgrimman ibland, dressyrlektioner tex för då gapar hon och håller på mycket med munnen, en gång la hon tungan över bettet. Men när jag använder den har jag fortfarande curben under för att fixera bettet och så nosgrimman löst bara så hon inte kan öppna hela munnen. ;)

jag rider inte med remontnosgrimma. tycker inte att man ska behöva snöra ihop käften på hästen. Kör med vanlig nosgrimma ovanför bettet eller utan.

Men det är väl bara att prova om hästen går bra utan nosgrimma? :confused:

Om den trycker på näsborrarna verkar det som om nosgrimman sitter för långt ner.
Vissa hästar går bättre utan nosgrimma, andra ingen skillnad & en del går då bara & gapar.

ja funkar gör de väl. men de blir lixom hävstångseffekt på nått sett. är så dålig på att förklara. vet att de fanns en tråd om just de för jättelänge sen.

ja funkar gör de väl. men de blir lixom hävstångseffekt på nått sett. är så dålig på att förklara. vet att de fanns en tråd om just de för jättelänge sen.

Det finns två typer av bygelnosgrimmor. Den "vanliga" som säljs på bl.a hööks ger ingen hävstångseffekt eftersom den inte rör vid bettet alls utan sitter över bettet, bara en nosgrimma alltså.

Bilden lånad från Agersta ridshop
bygelnosgrimma.jpg

Sen finns det en modell där bygeln går under bettet och när du drar i tyglarna så blir det tryck på nosen. Kineton nosgrimma heter den.

kineton.gif

Jag har jätte bra exempel på en islänning som verken går att rida med eller utan nosgrimma jag har provat flera olika nosgrimmor men jag får alltid "Mulle" effekten alltså stackars Snorri ser ut som en serie figur med en jätte mule som hålls fast av nosgrimman. Har han inte nosgrimman gapar han ganska mycket men nu har jag valt att ändå köra utan eftersom det ändå måste vara bäst i mitt fall.

Jag har några bra bilder på det tror jag men verkar inte som om jag har dom uppladdade återkommer om jag hittar igen dom

Det där är jätteolika. Det låter som på din beskrivning att du har nosgrimman för långt ner. Den ska alltså inte ligga på mjukdelarna utan på brosket, har man den för långt ner påverkar du ju hästens andning bl a. Jag rider för det mesta på remontnosgrimma eller utan när han har som värst med hosta, men tycker till skillnad från Naggur att den är den mildaste utav de olika nosgrimmorna. Givetvis varierar det från häst till häst, men min trivs bäst med remonten.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 905
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Badger
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar