Sv: nosgrimma

Aachen eller engelsk.. Varför? Mest för att jag inte tycker det är fint att inte ha någon. Har dem inte speciellt hårt åtdragna utan bara så de sitter still.

Har remont just nu. Ska köpa nytt träns och nu lutar det åt ett Hubertus Classic, detta är det aachennosgrimma på. Vill eg. köpa matchande nosgrimma från Hubertus men då kostar även denna x antal kronor.. så det blir en aachennosgrimma. Fast jag spänner alltid så att man får in två-tre fingrar. Eller jag försöker spänna så löst som möjligt, bara att den sitter stilla..

Engelsk eller aachen, för utseendets skull. Ibland ingen om jag bara skrittar ut eller så.

Just nu rider jag på ponnyhack...

Annars rider jag nästan jämt med pulllar för att det är snällare än snokrem och för att hästen trivs bäst med det.
Testat i princip allt på damen lilla och det verkar vara pullar som är bekvämast.

rider mest på hackamore, om jag använder bett rider jag utan nosgrimma o me engelsk på uteritter. min pålle behöver inte någon nosgrimma o man ska inte packa på mer utrustning än nödvändigt

Pullar eller aachen. Pullar för det e snyggt och aachen för o variera liiite grann iaf. Spänenr den inter speciellt hårt heller!

Jag har aachen. Ska köpa en remont tror jag.
Tycker vissa hästar blir så söta / snygga i dom. Kan ju hoppas att min oxå blir det :smirk:

Remontgrimma med 3 fingrars mellanrum (2 fingrar på "höjden") mellan nosrygg och rem.
Jag upplever det så att hästen blir stadigare och lyssnar bättre på bettet med, än utan nosgrimma.
Valde just remonten för att den ligger åt där det inte finns några tänder, lanerna alltså, och den ger stadga till bettet, och jag tycker att den verkar tillåta hästen att röra käken friare än med en nosgrimma som är fäst högre upp mot ganachen.

Jag har pullar på 4 åringen och ingen alls på ponnyn. Varför? Ja, pullar för att det är snyggt och för att hon trivs bäst med det. Ingen på ponnyn för att han sålätt får skav och dessutom gillar han inte nosgrimmor, och det fungerar bra utan.

Har en engelsk, för att jag alltid har haft det. Har den löst spänd och rätt avpassad.

Red med remontgrimma ett tag efter att vargtänderna var tagna så att allt kunde läka ifred. Jag gillar remont, men inte hästen så hon fick välja. :D

första "praktiska användningsområde"-svaret :banana:

bettet tenderar att ofta åka igenom på min häst (nej, jag drar inte som fan)... hon har liiiten mun å vipps så e halva bettet på ena sidan...
rider med pullargrimma för att hon pullar :)

kan remont hjälpa tror du?

vill ju inte ha bettringar så hon ser ännu mer ut som en ponny ;)

Om bettet är för långt så drar man lätt ut halva bettet ur munnen vid ledande tygeltag. Hur långt bett har du till hästen?

När jag har bett - Ingen.
Varför? Den fyller inget syfte.

Varför har du nosgrimma?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 207
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
920
Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
881
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 855
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka