Nosgirmma på stågn?

Y

Yoshi

Hej

Jag har köpt ett träns som var tänkt att ha till min islandsståg. Saken är den att tränset sitter ihop med nosgrimma (remont) min fråga är då kan jag ha den till stång. En god vän sade till mig att jag endast kan ha engels nosgimma till stång???? Någon som vet???

Fatima

Sv: Nosgirmma på stågn?

Nej, du kan inte ha remontgrimma till islandsstång, åtminstone inte på tävling.

Den enda nosgrimma som tillåts med stångbett enligt FIPO är en engelsk eller repnosgrimma, remont ger en konstant inverkan av bettet och lämnar aldrig hästen ifred. Dessutom om man har otur, låser man kedjan så att den nyper/klämmer hästen.

Ok då får jag lämnana tillbka den..........

Man får ha aachen-nosgrimma också nuförtiden...

Det verkar råda delade meningar om det, jag har tyvärr inte satt mig in i huruvida det är ok eller inte eftersom jag inte har behövt det ännu. Men den senaste tävlingen jag bevittnade, blev ett sådant ekipage diskad pga av det, så därför verkar det råda delade meningar i det fallet.

Det verkar råda delade meningar om det, jag har tyvärr inte satt mig in i huruvida det är ok eller inte eftersom jag inte har behövt det ännu. Men den senaste tävlingen jag bevittnade, blev ett sådant ekipage diskad pga av det, så därför verkar det råda delade meningar i det fallet.

Jag tävlade på stång och aachen i helgen och det gick bra.
Det är tillåtet!

/Malin

Säkrast är att alltid fråga domarna om man är osäker på ngt, om det är otydligt i FIPO.
Men man ska få tävla med aachennosgrimma till stång, så det låter konstigt att en ryttare blev diskad för det=/
hade ryttaren trutrem samtidigt?kan bero på det med..

I en aschennosgrimma förutsätts en trutrem, annars blir den engelsk.

Ja, det är kanske lite klurigt med det, fortfarande...
Fast, i nyaste fipot står, om jag inte helt tappat bort mig :o, att man får ha alla nosgrimmor förutom Remont och byglnosgrimma ihop med stång, pelham, pessoa etc.

Ja, det är kanske lite klurigt med det, fortfarande...
Fast, i nyaste fipot står, om jag inte helt tappat bort mig :o, att man får ha alla nosgrimmor förutom Remont och byglnosgrimma ihop med stång, pelham, pessoa etc.

Stämmer, därför skrev jag att det råder delade meningar om det för alla tillämpar inte den principen.

I en aschennosgrimma förutsätts en trutrem, annars blir den engelsk.

Men de flesta rider med aachengrimma utan trutrem, trutrem är inte så himla vanligt att sätta på hästarna även om det förekommer.Man kallar nog tränset samma sak som det hette när man köpte det fast tar bort trutremmen.Oväsentligt egentligen.Men om det har varit stång kombinerat med trutrem kan jag förstå om ekipage blivit diskade.

Aachen har dock snokremmen, utan den är det en engelsk nosgrimma - även om det är en hälla på ovansidan nosen ;)

*KL*

Någon som kan tipsa om var man kan köpa träns med engelsk nosgrimma??? Det verkar tyvärr vara helt ute... Aachennosgrimmor finns i massor och visst kan man ta bort den nedre remmen, men jag tycker det är så FULT med fästet som sitter kvar mitt fram på nosgrimman!

Aachen har dock snokremmen, utan den är det en engelsk nosgrimma - även om det är en hälla på ovansidan nosen ;)

Har dock inte hört att ngn blivit diskad för att denna haft kvar hällan/fästet till extraremmen kvar, men många klipper ju bort fästet då det är onödigt att ha detta kvar.Men kanske olika hur domarna bedömer det.

Liknande trådar

Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 476
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 008
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
1 001
Senast: gulakatten
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka