@Monifa förresten, det jag upplever som den riktigt stora utmaningen just på tävling är de enorma väntetiderna. Förutom långa pauser innan det är ens tur att gå in (beroende på bla antal domare på tävlingen kan det vara fyra sök på rad - mkt ovanligt men min favorit - två sök på rad, eller ett sök i taget) så är det också mycket det verkar hända något - nähä det gjorde det inte... Du väntar på att det ska bli din tur att gå fram till väntplatsen, där väntar du på att det ska bli din tur att gå in antingen till nästa väntplats eller till banan. Det går inte att veta hur lång tid ekipagen innan dig kommer att ta, ibland går det på tio sekunder och de vill inte snacka med domaren efteråt, ibland tar det tre minuter, snack med domaren, och återställning av banan. Vilket betyder att man får hänga med hunden i närheten av första vänt ett tag i förväg, förr eller senare hamna på första vänt och ibland alltså även gå vidare till ett andra vänt. Skitjobbigt för många hundar! Och så lägger man ju inte precis spontant upp träningen, så det kan vara väldigt nytt och frustrerande när man kommer ut på tävling.
(Totoro suger på att vänta - sådan matte sådan hund - så han kan gott få för sig att börja tugga på omgivningen eller mig i allmän MEN JAG VILL IN NU!!!!!-frustration... Att då gå till väntplats två, det är inte superkul. )
(Totoro suger på att vänta - sådan matte sådan hund - så han kan gott få för sig att börja tugga på omgivningen eller mig i allmän MEN JAG VILL IN NU!!!!!-frustration... Att då gå till väntplats två, det är inte superkul. )