I klass 1 är regeln att alla gömmor måste vara nåbara, det får inte förekomma några utom räckhåll. Vilket på tävling betyder att gömmorna är satta efter den minsta hunden som deltar (ofta en pytteliten chihuahua eller liknande som är lägre än min hunds huvud är om han ligger platt på marken
). Men i träning är det bra att variera mycket och tidigt för att ge hundarna en bredare erfarenhet, så gömmor i alla höjder som går att komma åt, även om de måste sträcka sig, klättra på saker och liknande. Jag kör även onåbara höjder hyfsat tidigt på min egen hund, men det är lite mer kontroversiellt.
Mitt tips för att tycka att nw är kul ett längre tag, särskilt om du tränar med folk som kan hjälpa dig ordentligt vilket det låter som, är att inte träna för klass 1 så mycket. Alltså inte träna för att prestera väl på tävling, det kan du putsa till om du vill när det är dags att ge er ut på banorna i så fall (jag fick träna om Tot lite efter ett par tävlingar just för att
alla gömmor ju kommer så långt ner för honom, men det var ju fort gjort så han blev lite mindre frustrerad) utan sikta på en riktigt bred erfarenhetsbas och variation.