Norsk skogskatt

Sv: Norsk skogskatt

min underbara Tilda är halvskogis tror jag. bästa katten jag nånsin haft, utan tvekan.

största problemet med henne är att hon är så svartsjuk.. blir lite jobbigt i stallet då. hästen är också svartsjuk. klappar man katten får man svarta blickar från hästen och tvärtom. :p

Här e en galenpanna till :)
P1000715.JPG

så om de är så intelligenta skulle det vara extra dumt att hålla en skogiskorsning ensam som inomhuskatt?

Och en till! :love:

HPIM0042.jpg

Fast Måns blir aldrig bra på kort! :mad: Typ en svart fläck med gula tefat mitt i ansiktet :crazy: :D

Hmmm... friska och smarta katter, låter bra! Jag är nämligen spekulant på en liten skogis/långhårskorsning. Fick träffa lillkillen för första gången i veckan, han var bara så söt :love:

Man bör alltid utgå ifrån att en innekatt mår bäst av att ha en kompis, även om det fnns individer som absolut vill vara ensamma. Att ha en ensam kattunge är inte att rekommendera, det finns ingen människa som orkar leka så mycket som en lite katt...

Sedan tycker inte jag att skogisar är varken extremt människorberoende eller livliga, utan snarare någonstans i mitten av skalan. Ska man ta exempel på raser som är väldigt nära sina människor så skulle jag säga rexar (både CRX och DRX), korater, burmor mfl. Väldigt livliga och i vissa fall krävande: bengal, siames/oriental, korat...

(Jag har själv korater och det är inget jag rekommenderar någon som vill ha en katt som klarar sig själv på dagarna, alt vill ha någon form av prydnadsförmål eller blomkrukor kvar... Man bör också vänja sig vid att sova med öronproppar för det finns röstresurser att väcka döda med ;) )

mysigt att folk gillar henne. jag har aldrig haft en katt som varit så.. "hej jag äger hela världen" förut..

Jag har två skogisar, haft tre och en blandis skogis-birma.

Alla tre renrasiga MYCKET olika i temperament och utseende. Trots att två av dom var kullsystrar och den andra moster till dom.

Zantizzima (eller Ida) stoooooooor, feg och urfrisk. 13 år och aldrig varit sjuk.

Cadzilla (eller Jonna), kullsyster, mer normalstor, tuff och framåt men sjuk. Fick någon sorts magåkomma och tålde bara fisk, kyckling och visst torrfoder samt specialkattmat. Fick ta bort henne förra sommaren 12 år gammal.

Penelope (eller Emma), moster till dom andra, Liiiiiten, tuff och ilsk på Ida och Jonna men älskar mina andra katter. Tyvärr opererad 2 ggr för juvertumörer och har nu sedan 1,5 år tumörer som ej går att ta bort. Lever på övertid och kommer nog inte bli kvar länge till. Har börjat magra av lite och sover mycket men äter och är pigg i övrigt. Tar dag för dag med henne.

Min superälskling korsningen birma-skogis Tessy. Mitt älskade allt som jag fick avliva 15 år gammal förra vintern. Tokfrisk till hon snabbt blev dålig på 3-4 dgr och fick tas bort. Som en korsning mellan hund-människa. Pratade, var alltid med, älskade alla människor och andra djur men försvarade sina kompisar vilt när hon såg andra katter på håll.

Nästa ras blir nog birma tror jag. Men jag är sugen på en ny europé också. Hade en svartsilvertabby, Lunneljus (eller Lina) som var urmysig. Men isåfall vill jag ha just en silvertabby europé. Men det lutar åt birma när alla mina gamla kissar är borta.

Har en Julia också. Huskatt som är jättegosegris och alltid inom 1 meter ifrån mig när jag är hemma.

Se bilder på mina älsklingar på min hemsida.

underbarare kattras finns inte! Jag har blivit frälst!
väldigt aktiva katter (åtminstone min och hans släktingar). självständiga men sällskapssjuka så det heter duga. Dessutom är de väldigt lättskötta, de verkar i allmänhet vara friska och krya katter - sunda!

Jag får ibland en känsla av att min skogis vet mer än jag tror. Jag kan ärligt talat bli riktigt rädd för honom ibland.
Jag gick in i vårt badrum en dag, det är alltid bäcksvart därinne om inte lampan är tänd - jag såg alltså inget. Så tänder jag lampan och tittar in i duschen, då får jag syn på min kisse sen vänder han huvudet sakta och ser på mig med en rätt konstig blick. - Det är vid såna tillfällen jag funderar på hur mycket han förstår/vet och hur mycket han tänker. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

jag skulle aldrig ha en skogkatt till innekatt. Man hör lite på namnet vad den gillar! Min katt ÄLSKAR att klättra i träd och gå i skogen. Jag skulle inte ha hjärta att ha en sådan katt inomhus för jämnan.

En av våra katter är en Norsk skogkatt, hon är en riktig dunderklump (men en väldigt vacker sådan ;) )med jättetassar! Snäll och mysig men väldigt försiktig av sig, inte så förtjust i främmande människor.

Det gör man ju som man vill men skogisarna mår definitivt inte dåligt som lägenhetskatter, iallafall mina trivs jättebra, har en del hyllor mm. de kan klättra i.
Sedan tycker jag att alla mina skogisar är människoälskare, vissa mer än andra, folk som kommer hem till oss blir välkomnade kan jag säga :D
Jag tycker skogisen är en fantastisk katt/ ras som är väldigt frisk i jämförelse med många andra raser.

Vad brukar skogisar sådär generellt tycka om borstandet? Går det bra eller tycker dom illa om det? hur ofta borstar ni era? lossar de mycket hår? :)

Har haft många katter men endast en skogis. Och hon var bara bäst av alla.
Social och "pratsam" och ville verkligen vara i centrum.
Min lilla Busan....:love:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
3
· Visningar
290
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 593
Senast: Puffindog
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
169
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
391
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama