Normen för kliande

Picky

Trådstartare
En spinoff på Allergitråden. Hur mycket är normalt för en frisk hund att klia sig? Tex ggr per dag?

Sv: Normen för kliande

Svårt att säga konkret då det är väldigt individuellt.
Men man kan jämföra med människor. Hur många gånger per dag kliar du som är fullt frisk dig? Visst händer det att man skrapar lite på hårbotten eller att det kliar lite på ryggen ibland. Men inte börjar du dagen med att kliva upp ur sängen och klia dig frenetiskt på hela kroppen i 2 minuters tid utan att vara sjuk :) Eller att du så fort någon snuddar vid dig måste klia dig till exempel.

Så kanske nån gång per dag, i några sekunder skulle jag väl säga är normalt kliande :)

Jag är ett dåligt exempel då jag har eksem själv till och från. Men just nu har jag så mycket som jag aldrig nånsin haft på hela kroppen, pga ökat stress. Så ja..vill gärna höra om andras hundar. ;)

Min (friska) hund kliar sig på halsen några gånger per dag, ev på tassen nån kort stund ibland.

Min allergihund kliar sig oftare, längre stunder och på mer specifika delar av kroppen (rumpa och tassar). Dessutom kan han få "panikkli" då han plötsligt flyger iväg och kliar sig. Den friska hunden avbryter inget för att klia sig, och är lättare att bryta.

Men det är jättesvårt, jag håller med dig. Jag har lite svårt att avgöra när allergihunden är i en klifri period ibland, vad är normalt? Jag reagerar så fort andra hunden kliar sig. Är det "för mycket" eller inte? Nojjig javisst.

Min friska hund kliar sig sällan. Kanske 1 gång per dag? Allergihunden kliar sig inte heller så mycket längre, han kan helt enkelt inte (stel rygg). Men han använder gärna mig som klipåle för huvudet, ungefär som hästen gjorde när man tog av tränset :)

Vi har allergihund, och jag mäter nog hans kli som onormalt/oacceptabelt när han inte avbryter sig och slutar helt om jag tex gör ett pussljud eller liknande.

Några kli per dag tror jag absolut är vanligt/normalt. Skulle tro att det där kan bero på frustration också, en väl aktiverad hund ligger nog mer "som död" hemma och kliar sig säkert mer sällan än en hund som är understimulerad.
Jag kan absolut märka skillnad på sånt här hemma i alla fall.

Det är nog väldigt olika. Ruben kliar nästan aldrig, ibland om han haft halsband. Kan dock tvätta en tass och bli lätt besatt men slutar om man säger till.
Ture är det lite mer nerv i, han kliar ibland när han går upp i varv. Inget frenetiskt utan han står på alla fyra och kliar ett par drag på sidan med bakbenet.

Jag vet inte vad som räknas som normalt, men ingen av mina eller familjens hundar har i friskt tillstånd kliat sig mer än ytterst sällan, t.ex. när de är blöta eller när man är utomhus på sommaren. Hunden jag har nu kliade sig ett tag till den grad att jag "tänkte på det" eller hur man nu ska beskriva det. Jag försökte övertala mig själv att det förmodligen är normalt att klia sig någon gång varje dag, tills han av en slump var utan märgben i några veckor och jag insåg att han aldrig kliade sig någonsin längre. Så för mig är numera kli mer än kanske någon gång i veckan = allergi.

Tror det är väldigt individuellt vad som är normalt. Jag har haft en en allergihund innan och har en frisk (hoppas jag!) hund nu. Jag ser naturligtvis skillnad på kliandet, allergihunden kliade sig betydligt mer.

Sen tror jag det kan skilja på kliandet beroende på päls och hud. Kan ju bara tänka på sig själv att man kan bli lite torrare i hyn på vintern och att det kan klias. Även varma och täta kläder kan ge kli, vilket då kan jämföras med tät och varm päls kanske. På sommaren är det insekter, bad mm som kan ge något extra kli både på hund och människa.

Vet inte om det finns någon "normalfrekvens" för kli... Men jag reagerar om de kliar länge, liksom inte nöjer sig med lite rafs per klitillfälle.

Typ aldrig.

Rottisarna kliade sig ytterst sällan. Schäfern något mer, speciellt under fällning. Skulle han klia varje dag skulle jag dock bli orolig. Det gäller corgin också.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
996
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
851
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka