Torktumlare

Trådstartare
Var inne på Coop idag å skulle köpa mat. När jag är påväg mot kassorna står det en man och en pojke. Mannen håller pojken i örat och framför dem står en kvinna ur personalen. Mannen säger rätt högt att pojken har något att säga till damen, pojken kollar ner i marken. -Har du inget att säga?
pojken fortsätter kolla ner i marken.
-men då säger jag det.
Han tjuvade en godisbit. Han trodde inte att jag skulle se honom stoppa in den i munnen. Jag förstår om ni vill anmäla men han är bara 11 år och han skall nog få sitt straff när vi kommer hem! Jag som troddde att jag uppfostrat pojken så går han och blir en tjuv! Kvinnan bara kollade på honom och jag klarade inte kolla in i pojkens lädsna ögon så jag skyndade mig därifrån.

Jag förstår att man inte vill att sonen skall stjäla men överreagerade pappan inte lite?
vill inte tänka på vilket straff pojken får :(

Sv: Normalt?

I mina ögon gjorde pappan helt rätt. Hade det hänt på mitt arbete hade jag glatt spelat med i pappans lek för det ger bäst effekt. Den ungen lär nog inte snatta mer och det är vad man vill uppnå. Det är väl såhär man ska reagera när någon stjäl något. Vad ska man annars göra. Klappa på huvudet och säga fy?

Klart som sjutton ungen var ledsen. Han blev ju påkommen.

Och vad tycker du är lämpligt straff för ungen när dom kommer hem?
Inlåsning i garderob?
Eller ett kok stryk?

Att ett barn får erkänna för personal när det knyckt en godisbit - helt ok - men tagen i örat, kallad för tjuv och straffad vid hemkomst - nä det barnet blev kränkt - inte botad från något som helst snatteri.
Jag är inte mycket för mesiga föräldrar men detta var över gränsen.

Jag förstår att man inte vill att sonen skall stjäla men överreagerade pappan inte lite?

Jag tror att pappan ville visa sig duktig. Att han själv har bristande moral, men genom att göra så här kan han spela en roll av att vara ordentlig och ärlig. Ju mer uppmärksamhet, desto mer tror han att folk går på det. Det är vad jag tror.

Om min pappa hade kommit på mig och uttryckt sitt ogillande, hade jag nog inte vågat se honom i ögonen på lång tid. Och aldrig mera snattat. Hade han hängt ut mig inför personalen hade jag känt mig kränkt och undrat varför. Ännu7 mindre chans att jag skulle ha snattat igen.

Vad vissa inte tycks förstå, är att barn är individer och känner precis lika mycket som vuxna. Jag skulle ogilla att någon förudmjukade mig sådär. Man behöver inte vanära någon för att lära den att välja rätt. Att påstå att barnet har blivit tjuv är bara så lågt:mad:

Helt rätt att pappan agerade, men att ta pojken i örat är inte nödvändigt och jag hoppas verkligen inte att pappan menade att pojken skulle straffas fysiskt när de kommit hem.

Man behöver inte vanära någon för att lära den att välja rätt.

Precis! Om barnet har en någotsånär trygg omgivning att växa upp i, har det säkerligen utvecklat empati. Då kan det förstå att stöld drabbar någon annan (ifall den vuxne förklarar det) och kommer att undvika att utsätta andra för det.

Folk som har uppfostrats till att välja det goda enbart pga av rädsla för att behöva skämmas/få stryk är lite läskiga, tycker jag. Vad händer när de är i en situation där de garanterat inte blir påkomna...?!:eek:

Jag hade nog haft mycket svårt att hålla tyst.

Jag tycker att det är en otroligt kränkade handling, och jag hade aldrig accepterat att någon tog ett barn i örat. En 11åring förstår alldeles utmärkt verbal kommunikation.

Jag accepterar f.ö aldrig kränkande handlingar, oavsett om det är vuxna eller barn, så jag hade sagt till överhuvudtaget. Men ett barn på 11år har ännu svårare att stå upp för sig själv, och därför ligger ribban ännu lägre där, trots att jag inte tycker om barn.

Och eftersom det säkert kommer komma någon som påpekar att jag inte har barn el dyl så; nej, det har jag inte. Men det innebär inte att jag inte kan ha åsikter om uppfostran. Och att ta ett barn i örat och utföra en sådan kränkande handling är mer än vad jag klarar av, jag ser tammejtusan rött då. :devil: Våld, hot, kränkningar och skrämsel är inget sätt att uppfostra ett barn. Det skapar inte ett stabilt barn som känner sig tryggt, utan tvärtom.

/cali, som själv blivit utsatt för kränkningar, hot och dyl som yngre och har stora problem pga det än idag.

Men vad är man när man tar något som inte tillhör en då? Är det inte en tjuv det?

Jag tycker det var dumt med att ta i örat men jag förstår absolut tanken med att konfrontera så på en gång. När det gäller straffet hemma så vet vi ju inte vad det gäller heller. Det kan ju vara inget TV-spel på en vecka eller nåt...

Men vad är man när man tar något som inte tillhör en då? Är det inte en tjuv det?

Om man är 11 år och tar något som inte tillhör en - då är man ett barn som ännu inte fått lära sig att man inte tar något som inte tillhör en.

Möjligen kan man kalla vuxna för t ex lögnare, tjuv, äckel, misshandlare o s v. Men det är väldigt ineffektivt att lära ett barn tala sanning/respektera andras ägodelar/bordskick/lösa konflikter verbalt genom att säga att de ÄR det oönskade beteendet.

Möjligen kan man kalla vuxna för t ex lögnare, tjuv, äckel, misshandlare o s v. Men det är väldigt ineffektivt att lära ett barn tala sanning/respektera andras ägodelar/bordskick/lösa konflikter verbalt genom att säga att de ÄR det oönskade beteendet.

Bra skrivet. :bow: Jag håller helt med dig. Det är stor skillnad på att uttrycka sig som pappan gjorde, än att säga till pojken "Det du gjorde nu är inte acceptabelt pga blablabla, så nu får du be om ursäkt".

Fast nog ska väl en 11-åring veta det redan? Att man inte får ta saker som inte är ens egna. Tyvärr så är väl just sånt med att smaka på godis/vindruvor eller liknande sånt som en hel del vuxna pysslar med i affären. Har barnet sett det så är det ju svårt att förstå ifall man får eller ej.

Jag förstår faktiskt pappans tanke, även om det inte var så snyggt gjort.

jag måste hålla med, en (normal) 11-åring vet absolut att man inte får snatta och ta andras grejer. En 11-åring är ju inget omedvetet småbarn som inte har fått kläm på det här med affärer riktigt ännu. Pojkens reaktion visar tydligt att han mycket väl visste att det var fel. Gör man fel så måste man vara beredd att be om ursäkt för det.

Sen låter det ju som att pappan inte riktigt hade tänkt igenom vad han skulle säga eller göra. Hade han varit lite mer psykologisk så hade de kunnat gå åt sidan och pojken hade fått be om ursäkt och betala en symbolisk summa för godiset och sen var det ur världen. Jag tycker inte att det är ett argument att vuxna också gör dumheter. När man lär sig hur samhället och livet fungerar så måste man först lära sig reglerna och sen som vuxen ta ställning till om man vill bryta dem eller inte.

Jag tror att pappan ville visa sig duktig. Att han själv har bristande moral, men genom att göra så här kan han spela en roll av att vara ordentlig och ärlig. Ju mer uppmärksamhet, desto mer tror han att folk går på det. Det är vad jag tror.

Ohh, den där meningen beskriver min väninna så grymt väl. Hon ryar och tar i och vrålar och visar sig duktig. Väl hemma mutar hon sonkraken med riskakor och napp så fort han knystar något, men så fort han är ute blir det andra regler och hon ska visa sig duktig. inte konstigt att han bråkar ständigt.

Som någon tidigare skrivit, jag tror pappan tog i lite extra för att visa sig duktig. Det var ogenomtänkt, och han skämdes kanske för det pojken gjort.

Jag hade tagit pojken åt sidan, och talat om vad som gäller i en affär. Men inte högljutt, meningen är inte att andra ska höra.

Så tror jag med. Sådana människor har en tendens att "spela över".
Jag tycker hur som helst att pappan kunde agerat annorlunda. Jag tycker absolut att det ska få konsekvenser, att snatta är fel men att skämma ut pojken lär honom inte rätt o fel. Jag skulle tagit kontakt med ngn ur personalen, gått åt sidan och pojken ska såklart be om ursäkt och förstå att man betalar för sej. Men man behöver inte göra det högljutt och med fysiskt våld. Den man pratat med ur personalen kanske kunde följa med till kassan och särskilt ta betalt för godisbiten. Övriga kunder behöver inte alls ha vetskap om detta och personalen skulle alldeles säkert vara tillmötesgående att lära pojken att göra rätt.

Jag har inte sett något sånt här men det finns föräldrar som försöker gömma undan en vara som deras barn råkat ha sönder under sin rundtur i butik, vilket jag tycker är lika illa.
Jag har varit med om en pojke, ca 8 år som råkade ha ner en porslinsmugg som gick sönder. Han såg att jag såg men mamman väste åt honom att ställa tillbaka muggen. Stackaren blev jätteosäker o försökte ställa tillbaka den men den rasade isär igen. När jag var klar med min kund i kassan gick jag fram och sa nåt i stil med " nämen, oj, gick den sönder! Det gör inget, jag tar den så ingen gör sej illa på den." Mamman hastade då fram o hasplade ur sej en lam ursäkt o påpekade hur klumpig sonen var. Jag tyckte synd om pojken och sa att vi uppskattar om man säger till att det hänt en liten olycka så vi kan städa upp. De allra flesta föräldrar uppträdde föredömligt dock, vi hade ganska många olyckor i butiken pga av små händer, men med roliga saker att pilla på i barns nivå så får man räkna med det :grin:

Om man är 11 år och tar något som inte tillhör en - då är man ett barn som ännu inte fått lära sig att man inte tar något som inte tillhör en.

Mycket bra sagt :bow:
Håller helt med dig.

Liksom du skrev i ett tidigare inlägg också, låter nästan som om pappan projicerar sina dåliga sidor på sonen för att själv känna sig bättre.

Om vi utgår ifrån att pojken inte har något förståndshandikapp, vilken 11-åring vet INTE att man inte får ta andras saker? Har de inte lärt sig det i hemmet har de lärt sig det i skolan. En 11-åring är inget småbarn.

*knapplån*

Något liknade hände när jag och en kompis följde med kompisens mamma och handlade. Här hade dock jag och min kompis tagit två godisbitar var och lagt i fickan och gått ut med det ur affären innan kompisens mamma kom på oss. Nu blev vi inte dragna i örat men dock i kragen. Exakt ordagrant kommer jag inte ihåg hur hon sa (det är ju ändå över 20 år sedan) men nog var det något liknande som i tråden här. Dock så kommer jag ihåg personalens allvarliga uppsyn och hur de sa att igentligen så borde det polisanmälas.

Jag har nog aldrig skämts så mycket som då (och antagligen inte min kompis heller) och aldrig att jag har snattat eller stulit något efter det igen. Inte kände jag mig kränkt inte utan snarare dum för nog viste jag att man inte fick lov att stjäla. Kan så här i efterhand inte ens komma ihåg varför vi snodde två godisbitar var, det var ju bara korkat. Dessutom fick jag ännu mer skäll när jag kom hem när mina föräldrar fick reda på det. Straffet var hästförbud i två veckor (det absolut värsta straff jag kunde få på den tiden) och det kändes mycket hårt. Men som mamma sa "Nästa gång så tänker du efter före förhoppningsvis".

Mvh

Tora

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 928
Senast: liiinnea
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 907
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV