Sv: Normalt?

Antagligen fick han inte mer än en utskällning och kanske utegångsförbud eller nåt.
Tycker faktiskt han gjorde helt rätt.
Bättre att ta tag i såna saker ordentligt direkt så
det inte leder till mer

Jag förstår att man inte vill att sonen skall stjäla men överreagerade pappan inte lite?
vill inte tänka på vilket straff pojken får :(

Jag tycker pappan gjorde rätt som sa till pojken att berätta för kassörskan. Däremot tycker jag det är felfelfel att hålla pojken i örat - det räcker väl gott med förödmjukelsen att erkänna för kassörskan vad han gjort! För mig är det över gränsen för vad man gör fysiskt mot sina barn. För mig är det ungefär lika "grovt" som att daska barnet i rumpan; alltså inte speciellt fysiskt ONT, men förödmjukande och totalt onödigt. Straffet för snatteriet är i mina ögon redan avklarat i och med att pojken fick stå i affären och skämmas för vad han gjort.

Men vad är man när man tar något som inte tillhör en då? Är det inte en tjuv det?

Jag tycker att det är att tjuva, inte nödvändigtvis bli benämnd som "så går han och blir en tjuv! ". Pojken har gjort en felaktig handling, men han är inte sin handling.

Fast nog ska väl en 11-åring veta det redan? Att man inte får ta saker som inte är ens egna.

Det håller jag med om! Självklart vet han det. Men det är ändå ett barn och det är faktiskt inte helt ovanligt att barn testar gränser ibland, även 11åringar. Han hade säkert lärt sig läxan utan att han behöver sorteras in i facket "tjuv" efter ett snatteri. Framförallt reagerar ju jag på det där med örat dock...

*KL*
När min bror var något år yngre än denna pojke så snattade han en studsboll på affären. Han fick dåligt samvete och berättade för mamma. Då sa mamma till honom att hon skulle följa honom till affären och att han där skulle tala om vad han gjort och erbjuda sig att betala för bollen i efterhand. Det räckte alldeles tillräckligt.

Jag snattade ett tuggummi när jag var 9 år, en övertygande kompis fick mig att prova (hon hade snattat någon gång förut). Jag blev aldrig påkommen och erkände aldrig för någon, men skämdes och tyckte det var en så jobbig situation att jag aldrig gjorde om det.

Senast ändrad:

Jag håller med många om att pappan tog i för mycket när han tog i örat. Men jag har bara svårt att smälta det. Pappan såg mycket arg & aggressiv ut. Jag kan inte vara säker men tror INTE att straffet blir leksaksförbud i nåra dagar. Ut att döma från hur pappan skrek å hade sig

Som vanligt börjar alla här fantisera om att pojken ligger utan kläder på ett källargolv slagen gul o blå, totalt förnedrad.

Han kanske fick straffet att inte få leka med sin bilbana ?

Tycker pappan gjorde helt rätt som gjorde en höna av en fjäder, en 11åring vet garanterat att man inte får stjäla liksom.

Efter att ha läst tråden så känns det som att vi i Sverige har för lite gråzon, även i skolan. Först får man inte säga till och man ska visa empati och sen helt plötsligt är det flytt och socialhem. Däremellan ska man inte skälla, förnedra och ta i örat.

Vi vet inte heller bakgrunden till pappans reaktion, det kanske var läge att sätta ner foten? Han sa/skrek ju att han försökt uppfostra sonen bättre, förhoppningsvis på ett mer empatiskt sätt.

Däremot så rusade jag själv ut ur omklädningsrummet häromdagen efter att en mamma länge sagt till sitt barn att hon skulle bli uppäten av troll om hon gick ut ur omklädningsrummet - efter att en smäll hörts följt av barnaskrik så kunde jag inte hålla mig helt enkelt. Jag bankade och skrek på hennes dörr att hon fick skärpa sig, och hon sa helt oväntat att jag skulle sköta mig själv. Det barnet var ca tre - fyra och i min mening för liten för att uppfostras på det sättet. Resten av shoppingturen var dock mamman MYCKET trevligare mot sin dotter...

Kl

alltså... *skrattar smått* jag måste mao vara oetiskt och en tjuv, för jag provsmakar fortfarande godis på Ica om jag tror att det är gammalt. Min far har i alla tider gått och tagit nån godis ifrån lösgodiset och även pojkvännen gör det ibland.

Jag måste helt enkelt vara något av det kriminellaste av de kriminella. Nog för att man inte ska lära barnen att ta saker, men en lösgodisbis på ica?

Som nämnt har jag sett min far göra detta sedan barnsben och inte har jag för det gjort något mer kriminellt än ev ha någon bak på cykeln och kört lite fort någon gång. - kanske handlar det om att jag inte har haft föräldrar som har krossat mitt självförtroende och skämt ut mig offentligt. pss... ( eller så kanske jag numera synas som kriminell och det är pga mina föräldrars dåliga förbild.. :D - välj själva )

Det tycker jag är en väldigt fräck och motbjudande ovana och ja det är att stjäla (så länge det inte står att det är tillåtet och/elller det finns smakprov). Faktum är att jag förstår inte alls varför det är något att skratta åt.

Mvh

Tora

Har inget med tråden att göra, men när du nämnde orden fräck och motbjudande, så kom jag på vad jag regerade mot i fredags.

Jag och min bror handlade på ICA, och så träffade han en granne som han ställde sig och pratade med. Grannan bubblade på, och så stack han ner näven bland plockgodiset och tog en näve, som han sedan stod och små-åt på under samtalet :eek:

Jag borde naturligtvis ha sagt något, men jag blev så paff att jag gick därifrån. Jag skämdes åt honom, ville inte stå kvar ifall folk trodde jag kände honom. Men han gjorde det som den naturligaste saken i världen :crazy:

Fast jag hotar med troll. Tandtroll :o Dom kommer om sonen inte vill släppa nappen, eller om han inte vill borsta tänderna.

Har inget med tråden att göra, men när du nämnde orden fräck och motbjudande, så kom jag på vad jag regerade mot i fredags.

Jag och min bror handlade på ICA, och så träffade han en granne som han ställde sig och pratade med. Grannan bubblade på, och så stack han ner näven bland plockgodiset och tog en näve, som han sedan stod och små-åt på under samtalet :eek:

Jag borde naturligtvis ha sagt något, men jag blev så paff att jag gick därifrån. Jag skämdes åt honom, ville inte stå kvar ifall folk trodde jag kände honom. Men han gjorde det som den naturligaste saken i världen :crazy:

Oj :o. Jisses att folk kan med. Undrar hur man tänker när man gör något sådant?

Mvh

Tora

Det tycker jag är en väldigt fräck och motbjudande ovana och ja det är att stjäla (så länge det inte står att det är tillåtet och/elller det finns smakprov). Faktum är att jag förstår inte alls varför det är något att skratta åt.

Mvh

Tora

Jag håller med här. Man betalar först- äter sen.

*urr* Ja, det är äckligt. Fast om man är kräsmagad ska man nog inte köpa smågodis alls, det finns nog fler som pillar bland karamellerna :crazy:

Nej men som sagt var, du är en av dom som lutar åt att jag är kriminell. Vilket jag anser är ganska skrattretande.

Jag anser också att det är skrattretande att ställa sig som moralkärring till "hur kunde du köra 5 km i timmen för snabbt på en 110 väg, hur kunde du vara otrogen, hur kunde du ljuga om din trasiga mobil, skriva in lite extra på deklarations blanketten, hur kunde du använda någon sorts illegal drog" mf av dessa moral trådar som varit på buke. Det är väl fantastiskt att så många av oss på buke aldrig gjort något moralisktstötande för någon, någonsin. Även om det väldigt illa speglar min bild av verkligheten.

- det anser jag smått skrattretande.

Självklart finns det många som pillar på smågodiset - skulle tro att den största skaran är småbarn. Jag står inte för dessa procent dock. ( när jag illegalt provsmakar använder jag skopa och lägger i hand )

likaväl som det är folk som kissar i basängen på badhuset, som inte tvättar händerna och sen hälsa på dig, som fiser på bussen eller har kräkts på det säte du sedan sätter dig på.

Ja, visst. Det bästa är ju att göra det man kan för att undvika det, och sedan försöka hålla det själv också så man inte gör liknande äckel själv.

Och så får man nog undvika att tänka på det.

Inbillar mig att det är skillnad på att få tänderna ansatta av småtroll och att själv bli uppäten av troll?
Det lät ung såhär:

-Om du går ut igen kommer trollen och äter upp dig!
-Men det finns inga troll.
-Joooo, det gör det, och de står utanför och väntar på dig!
-Nej det finns inga troll!
-Jooo då och om du går ut igen så tar de dig! Hör du det?!

osv, tyckte inte det lät så kul faktiskt.
Sorry, blev lite OT.

Det är klart det är skillnad, jag ville bara bikta mig :o

Jag hotar med källargubben här hemma. Fast det är sonen som har "kommit på" att vi har en källargubbe. För det pratade gammelmormor om att hon hade hemma när de var små. En dag när jag sa åt Elis att sluta med något, så sa han själv att "källargubben" skulle komma upp. Jag hakade (dumt nog kanske) på, eftersom det var effektfullt, han har stor respekt för den. Men jag har aldrig sagt att den kan göra illa honom, så jag vet egentligen inte vad han tror om den. Han är heller inte rädd för källaren, men han går inte ner utan att fråga, vilket är bra för vi har mycket farliga verktyg och saker som kan rasa ner över honom där.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 928
Senast: liiinnea
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 907
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV