Normalt att atackera litet barn i hagen?

J

jezzibell

Jag och min dotter var idag med en tjej i hagen när hon skulle hämta sina två hästar.

Vi gick liksom i bredd rakt fram, när jag ser mitt ena sto Embla gå tvärsöver bredden med öronen bakåtstrukna, -pä väg att atackera min dotter!

Jag röt i direkt och knuffade undan henne.

Min dotter utgjorde inte minsta lilla fara för hästen, hon gick på kanten av oss andra och försökte inte ens prata med Embla.

Min dotter är fyra år. Inga barn får vara själva i hagen.
Men detta beteendet gör mig både ledsen och orolig.
Vad som hade hänt om inte jag sett vad som var på G har jag ingen aning om.

Har i mitt upprörda tillstånd stora tankar på att sälja henne...
Men jag undrar så, varför i hela friden?

Sedan berättar min inackordering att hon brukar göra så mot dom också när dom hämtar sina hästar, men dom har aldrig bannat henne för det...

Tips, råd, tack
//Jezz

Sv: Normalt att atackera litet barn i hagen?

Usch vad tråkigt!
Har själv små barn så jag förstår verkligen!
Spontant tänker jag att om Embla betett sig så utan att få en tillsägelse så har man "okejat" beteendet. Du och din inackordering måste säga ifrån helt enkelt - hoppas det fungerar!

En annan sak jag undrar är om de är vana vid din dotter?
Annars kanske ni ska se till att de lär känna varandra också.

Lycka till!

Har inte varit med om det beteendet sjalv, aven om jag helst inte har sa sma barn i hagen da de inte kan lasa hastarnas beteenden sjalva och det kan utlosa konstiga situationer.

De ganger jag trots allt visat hastarna for barn har de varit nargangna och nyfikna men inte aggressiva, unghastarna kan vara lite buffliga dock.

I ett av stallen där jag haft häst stod en äldre vallack som inte uppskattade barnbesök. Vid ett tillfälle skall han gått så långt att han bitit en tös i ryggen, när hon var påväg genom hagen. Jag fann det mycket läskigt och var alltid på min vakt i hagen.

Jag tycker inte det kännas normalt att en häst attackerar ett barn. På många hästar kan man ju istället se tvärtom -att de tar extra hänsyn och är extra försiktiga när det är barn i närheten.

Men å andra sidan tycker jag inte man ska behöva banna en häst, för en häst ska inte attackera en människa öht bara sådär. Inte en annan häst heller för den delen.

Låter faktiskt som ett konstigt betéende eftersom det inte bara är barn som hon attackerar (övriga inackorderingar).

Har någon varit dum mot henne innan? Är hon likadan i stallet?

Är Embla ledarstoet?

Då kan hon ha fått för sig att skydda "sin flock" från människor. Har hon då inte blivit nertagen på jorden av inackorderingarna så fortsätter hon förstås med sitt beteende.

Försöker svara flera samtidigt...

Embla är sur och grinig i sin box. Hon har aldrig gjort mig något, men hon har bitit en annan tjej som borstade henne inne i boxen.

Det händer ofta att hon lägger öronen bak inne i stallet för att hota mig, men då jag ryter i ordentligt så ser hon ut som en lammunge sedan. Men det är ganska jobbigt att hon liksom inte ger sig, utan hon ska liksom testa mig varje ggn. (Det är liksom jobbigt att bli så arg på henne nästan varje dag).

Nej, Embla är inte ledarstoet, men hon vill gärna vara det. Just nu är hon nog den som är lägst i rang i flocken. Högst i rang är mitt sto Lilja som har ett föl vid sidan.

Jag tycker detta beteendet är urläskigt. Ingen av barnen får lov att borsta henne el dyl.
//Jezz

Hagen är hästens revir. Olika hästar vaktar reviret olika mycket.

Min allra bästa barnhäst sedan Askur flyttade (28 år gammalt ranghögt sto) kan bestämt jaga/fösa ut barn ur hagen med bakåtstrukna öron om de inte beter sig rätt. (enligt hennes definition) Hon skadar dem inte men SER farlig ut med glimten i ögat.

När hon väl är fångad jobbar hon och tar hand om barnen.

Men "fri" i hagen har hon rätt att vara i fred. Särskilt om det finns mat någonstans..

Barnen får lära sig att man respekterar hästarnas hem!

Askur däremot kom fram till barnen och lunkade trofast efter dem, han gillade små varelser typ barn, får, föl, hundar.

Tjaldur likaså.

Ledarhingstar har ofta lärt sig att barn inte betyder fara utan bara kravlöst umgänge som inte snor deras tjejer :D

Jag har haft ett ungsto i flocken som verkligen försökte torpedera min då 5-årige son. Hon hade inte lärt sig att ALLA människor är förbjudna anfallsobjekt även små. Men det lärde Tjaldur henne med en sån smocka att hon inte vågade titta åt barnet på flera veckor :eek: Hingsten såg läget, sprang emellan och försvarade "sitt" barn med några klockrena träffar när stoet inte löd "varningen" och jag kan bara säga att så hård som han var kan vi inte inte vara, vi är inte så starka.

Skulle en häst som av okunskap (och inte livsvisdom som min gamla dam som vallar ut obehöriga utan att göra dem illa) försökte anfalla en människa oavsett storlek vara i min närhet skulle jag faktiskt inte dra mig för att få den att tro att den skulle bli ihjälslagen om den försökte igen. Elpistol? Järnrör??

Alternativet att slakta den är inte bättre.

Du får fundera på om Embla bara spökar och grimaserar eller om verkligen GÖR något.

En del damer är sura, så är det bara. Det går inte att straffa bort fula miner eller bakåtstrukna öron. Men man måste vara säker på att de inte biter/sparkar/knuffar PÅ RIKTIGT.

Har varit med om att hästar jagar katter och hundar, även större fåglar, men inte barn. Men hon kanske inte gör någon skillnad. Men något kanske har hänt henne tidigare som gör att hon inte tycker om barn?

Det låter som ett direkt farligt beteende.
Som förälder tänker jag för det första på att ett barn kan ta sig in i hagen fast de inte får vara där.
Olyckor kan hända men man förebygger mkt genom att inte ha hästar med dåligt lynne på gården/i närheten.
Hos oss hade det inte varit hållbart med såna hästar, även om barn inte får vistas i hagen, jag hade gjort mej av med en sån häst.
Men sälja vidare till andra har man ju ingen lust med så en sån häst hade fått somna in.

Då kanske inackorderingen kan få säga vad som faktiskt sagts...

Jo, Embla försökte hota/mota bort oss också i början och det jag sa till Jezzibell var att vi aldrig "gått på henne" - dvs vi såg ju hennes tendenser och såg till att inte hamna i situationer där vi skulle bli tvungna att korrigera henne på något sätt, det är nog inte alla hästägare som skulle gilla om någon annan gjorde det med deras häst.

Men vi har ALDRIG accepterat några hot från Embla. Sedan Jezzibell sagt att det var OK att vi korrigerade Embla har vi konfronterat henne någon enstaka gång och det räckte. Sedan dess är det aldrig några problem när vi kommer i hagen - hon flyttar sig för oss! :D

Är Embla ledarstoet?

Då kan hon ha fått för sig att skydda "sin flock" från människor. Har hon då inte blivit nertagen på jorden av inackorderingarna så fortsätter hon förstås med sitt beteende.

Hos oss är det inte ledarstoet som vaktar flocken, det gör den enda valacken eller nåt annat sto. Ledarstoet är det snällaste och vänligaste sto man kan träffa, som människa om hon tillåter det. Hon är skygg som ett skogsrå, men ändå ledarsto, ellet pga av det.

Liknande trådar

Hästhantering På min arbetsplats har det relativt nyligen (augusti) kommit en 3-åring till valackflocken. Han är inte så mycket hanterad då han vuxit...
Svar
18
· Visningar
2 079
Senast: Boj
·
F
Träning Vi hyr ett litet stall tillsamans med en annan som har en dotter och dom har en ponny som är jätte snäll, men när jag ska hämta min häst...
Svar
17
· Visningar
1 513
Senast: micra
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 571
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar