Normala sockervärden i hö?

S

Sessan01

Vi har precis köpt in hö med fina värden. Bonden hade även tagit en analys på sockret i höet - Socker (WSC) 96 gram. Vad är "riktvärdet" på sockerhalten? Innehåller vårt hä mycket/lite socker?
Det måste vara rätt nytt att analysera sockerhalten eller hur?

Brukar det vara skillnad på sockerinnehåll i hö eller hösilage?

Sv: Normala sockervärden i hö?

Det ska du vara glad för!
Mina partier som jag analyserade själv innehöll först 227g och den andra 187g INTE BRA! när man har fångkänslig häst. Då ska det helst ligga som ditt. Grattis!
Hoppas även de andra värdena var bra!

Det kan skilja massor på sockervärdet i olika partier grovfoder.
HÄR finns en del att läsa i ämnet.

Har man en fånghäst eller en insulinresistent häst är det bra att analysera för socker också, utöver "den vanliga" analysen.

Det ska du vara glad för!
Mina partier som jag analyserade själv innehöll först 227g och den andra 187g INTE BRA! när man har fångkänslig häst. Då ska det helst ligga som ditt. Grattis!
Hoppas även de andra värdena var bra!

Vilka värden! Jag trodde vårat på 96 g var mycket - tydligen inte...

Värdena på höet är nästan för bra för tjockisarna med MJ 7,9 SRP 63 - kvot 7,9. Helt ok!

Det kan skilja massor på sockervärdet i olika partier grovfoder.
HÄR finns en del att läsa i ämnet.

Har man en fånghäst eller en insulinresistent häst är det bra att analysera för socker också, utöver "den vanliga" analysen.

Tack för länken, den var superintressant! Tycker jag har googlat runt men denna sidan hittade jag inte. ;)

Vi har precis köpt in hö med fina värden. Bonden hade även tagit en analys på sockret i höet - Socker (WSC) 96 gram. Vad är "riktvärdet" på sockerhalten? Innehåller vårt hä mycket/lite socker?

WSC är inte socker, det är socker + fruktan. WSC = 96 g/kg Ts är lågt. Det är nog många som har “fånghästar” som gärna skulle vilja ha ditt hö. Tyvärr vet man dock inte hur mycket av detta som är socker och hur mycket som är fruktan.

En sockerhalt på max 80 g/kg Ts är ett riktmärke för IR-hästar.

Det måste vara rätt nytt att analysera sockerhalten eller hur?

I Sverige är det först på senare tid som analysföretagen erbjuder “sockeranalys”. Förmodligen därför att alltfler hästägare blir medvetna om att deras hästar/ponnys kan vara insulinresistenta och därför efterfrågar sockeranalys.

Tyvärr tycks inte alla analysföretag veta vad socker är. Ett företag (Agrilab) tror att WSC är socker vilket det alltså inte är. Det andra stora analysföretaget (Eurofins) gör vad jag vet endast NIR-analys av socker. En NIR-analys kan vara hur fel som helst.

Brukar det vara skillnad på sockerinnehåll i hö eller hösilage?

Man kan skriva ett långt svar om detta men det korta svaret är att om hö/hösilage har växt på samma åker och slagits samtidigt är det i princip ingen skillnad. Ensilage har däremot generellt sett en lägre sockerhalt eftersom socker förbrukas under fermenteringen.

Du som är så duktig på detta med foder kan inte du skriva en lättbegriplig förklaring på skillnaden mellan tänket i socker och stärkelseintaget för häst? Det vore hyggligt!

Bra länk sthu!

Lite knapplån: Spaderäss, skulle du kunna pm:a mig om vilket/vilka analysföretag man kan vända sig till för att få en korrekt analys av socker?
Om man ändå analyserar sitt hö så känns det lika bra att få de resultat som är intressanta i sammanhanget :)

I Sverige (eurofins och agrilab) analyseras WSC water soluble carbohydrates. I USA hos equianalytical analyserar man WSC, och ESC ethanol souble carbohydrates.

I England analyserar man också mest WSC, så betydelse har det då socker är med, men även fruktan är med och där är forskare oense hur mycket det påverkar ir-hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 346
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 474
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 322
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver lite hjälp. Min häst har fått fång. Försöker hitta ett hö med så låga värden som möjligt vilket inte är helt lätt. De...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat