Normal utevistelse

kolblakkur

Trådstartare
Vad anser ni vara en helt okej utevistelse?
Vad anser ni är en lång utevistelse?

Har några stall som hört av sig till mig, det ena var hästarna "ute så mycket som möjligt". För dem var detta 7/8-16.30/18. Ett annat stall hade samma åsikt; ute så mycket som möjligt - men för dem var detta 6.30-21.

Hur resonerar ni? Hur stor betydelse har utevistelse när ni väljer stall?
 
Sv: Normal utevistelse

Jag skulle säga att okey utevistelse är stall nr ett dvs 7/8 - 16,30/18

lång utevistelse stall 2.

ute så länge som möjligt blir ju lösdrift......

För mig så har utevistelsen hög prioritet vid val av stall.
Är annat mycket fördelaktigt skulle jag kunna stå där det är okey utevistelse. Men jag har det gärna som där jag står nu, hästarna går ute 5,30/6,30-18,00/22,00
 
Sv: Normal utevistelse

Stor betydelse för mig, och minst 12 timmar ute helst mer är det som gäller.

12 timmar är ok, mer är bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Normal utevistelse

För mig har utevisstelse stor betydelse. Ju mer desto bättre.. Men just det där uttrycket "ute så mycket som möjligt" kan ju vara ett rätt vitt begrepp.

Nu väljer jag inte stall... eftersom jag har eget hemma. Jag har möjlighet till både lösdrift och uppstallning.

Just för tillfället har jag hästarna ute så mycket som möjligt på dagarna och uppstallade på nätterna. (Endast två hästar för tillfället)

De tas in vid 18:00 tiden och släpps ut vid 7:30 tiden. Alldeles för många timmar på stall om jag själv fick välja. Men nu har jag en gammal häst här som behöver de där timmarna inne för att få i sig sin grovfoderranson. Hon har lite dåliga tänder och äter alltså långsamt. Hon dissar allt vad grovfoder heter om hon går i hagen. Möjligt att hon börjar äta ute när kylan väl kommer och det inte finns så mycket att äta i stället. (Jag bor långt söderut och hästarna går på 5 hektar)

Omständigheterna gör alltså att det blir väldigt många timmar på stall. Men alternativet är en gammal häst som faller ur.. och det känns som sämre än att de absolut skall gå ute till varje pris.

Jag har när jag har haft hästar som passar för det haft dem ute dygnet runt. Det är idealet anser jag. Men som sagt. Hästarna skall klara av det också. Det gör inte den här gamla damen om hon inte skall se ut som ett vandrande skelett. Hon är fullt frisk i övrig skall jag tillägga. Bara extremt kinkig med maten och så lite dåliga tänder på det.
 
Sv: Normal utevistelse

Det sämsta med att ha hästar uppstallade någonstans är just det där med fasta tider tycker jag.
Är det fint väder ute så är mina hästar ute till jag nattar dem (6-21)men är det regnigt och stormigt eller om täckena blivit blöta så får de komma in efter kanske bara halva dagen.
 
Sv: Normal utevistelse

Okej utevistelse för mig är 12 timmar och så länge som möjligt är 16 timmar. 16 timmar eftersom det är max vad de får vara ute utan ligghall.

Nu har jag hästarna hemma och eftersom den ene är sjuk så är de bara ute runt 12 timmar/dag i dagsläget eftersom jag märker på honom att han blir för trött annars. I normalfallet är de ute 16 timmar om det inte är väldigt dåligt väder, då tar jag in dem tidigare. De har ligghall men den är inte uppströad så den räknar jag inte med men de har ju ändå skydd för regn, vind och insekter även om den inte är uppströad.

Jag skulle om jag var installad någonstans inte gå med på att ha hästarna ute mindre än 12 timmar så länge de är friska. Jag tycker att det är helt vansinnigt att friska hästar bara är ute några timmar om dagen på vissa ställen.
 
Sv: Normal utevistelse

Jag vill ha min häst ute så länge som möjligt om det inte är ruskväder då de ändå står vid grinden och vill in.

Om en vecka flyttar jag till nytt stall där utsläpp sker 07:00-08:30 och intag sker 14:00-21:00 beroende på om det som sagt är riktigt risigt väder.

I dagsläget går de ut 08:00-17:30 ungefär, så jag hoppas ju på att hon kommer få några fler timmar ute i hagen i nya stallet. :)

Tycker det är bra om de kan få vara ute så länge som möjligt som sagt, samtidigt som jag märker att min häst uppskattar att få komma in i stallet om nätterna.
 
Sv: Normal utevistelse

Det beror på häst. Min hade kunnat gå ut 6-21 likväl som han trivs bra nu med att gå in efter 12 h.

6-21 tycker jag är länge, typ 7-18 helt okej och annat är ju då kortare.

Mycket väderberoende!
 
Sv: Normal utevistelse

Jag tycker att en rätt normal utevistelse är ungefär 12 timmar:).Under 10 timmar tycker jag är kort utevistelse. Lång utevistelse är väl allt utöver 12 timmar, enligt mig:). Förstår inte de som har sina ute 4-6 timmar om dagen som standard, det känns som ett väldigt tråkigt hästliv. Men ja, alla gör som de vill med sina hästar så det lägger jag mig inte i.
 
Sv: Normal utevistelse

Det beror på hästen, hur den tränas och hur hagarna ser ut mm. Om man tex har för vana att rida på kvällarna och hästen i princip går varje dag skulle det vara en helt ok rutin för mig att hästen är ute till runt 17 och så kommer den ut och motioneras ett par timmar senare. Men rider man oftast under hagtiden blir det väl många timmar stillastående på box.

Mina hästar arbetas lite olika men går ungefär 4-6 dagar i veckan, i perioder mindre. Hagen är på runt 3 hektar och de har tillgång till visst skydd i form av träd och kullar men jag skulle gärna bygga ett bättre vindskydd/ligghall. Utetiden varierar oftast mellan 12-16 timmar minus tid för ridning. Är det dåligt väder och de bara står och hänger kan jag ta in tidigare.

Men jag skulle också säga att en bra hage är minst lika viktigt som antalet timmar ute.
 
Sv: Normal utevistelse

Hej!

Jag har varit med om stall som tycker mycket utevistelse är mellan 8 och 14 ((??!!)..

Jag tycker 12 timmar är minimum, men så får man såklart se till hagar och sånt också.

8-16 tycker jag är för kort, men jag kan också förstå de som inte vill hantera andras hästar i mörkret.

För mig som ridit dagtid i flera år har lång kvällsutevistelse känts som ett måste. Nu rider jag på kvällarna och då är det skönt att hinna mocka innan prinsessan kommer in och börjar riva runt i bädden igen..

/Lavinia
 
Sv: Normal utevistelse

För mig är det ungefär såhär:

Kort utevistelse: Mindre än 10h
Normal utevistelse: ca 10-12h
Lång utevistelse: Mer än 12h

Sen spelar ju skick på underlaget i hagarna samt om de kan uppsöka skydd i hagen för att undkomma regn/snö/vind/sol/insekter också roll.

I stallet jag står i nu finns ligghall/vindskydd i alla vinterhagar så det finns ju någonstans där de kan söka skydd förutom i skogsdungarna.
Tyvärr har vi dåligt underlag i hagarna så det är rejält blött/lerigt/kladdigt/äckligt så därför får hästarna gå in på nätterna, hade underlaget hållt bättre hade de gått ute dygnet runt.
Dock är min häst ganska känslig när det blir blött och kallt ute så hon mår bättre av att få komma in och värma/torka då.

I vårt stall går vi dock mest efter väder och vind, är det riktigt skitväder ute får de komma in tidigare och är det kanonfint väder kan de tom få gå ute dygnet runt.
 
Sv: Normal utevistelse

mina hästar är ute ca 15 timmar, 14 timmar när jag ska fodra morgon också :p(mamma slänger annars åt dem höet vid 6 tiden innan hon åker till jobb)

jag har en minimi gräns för utevistelse på 8 timmar, och det ska vara riktigt skit väder för att dom ska komma in så tidigt.

när man tänker att 8 timmar ute inte är så lite egentligen så får man tänka på att det betyder att hästarna står inne i 16 timmar.
 
Sv: Normal utevistelse

Jag försöker ha mina hästar ute så länge de själva vill. De har småmaskiga hönät både i hage och i boxen men så fort det blivit mörkt vill de bara in in in.. De spatserar då fram och tillbaka framför grinden och står och brummar så fort de ser mig. Jag skulle gärna ha dom ute ända till 21-22 som jag hade tidigare i höstas men det verkar inte de vilja själva.. Jag har valt att rätta mig efter de själva då det är 2 äldre damer. Den ena är 25 år och den andra 20 år.. De har rätt så stora boxar på 17,5 kvm styck så de kan röra sig rätt bra i boxen. De brukar när de kommer in äta lite krubbgottis och sen lägger dom sig alltid och rullar och sen så vilar de och varvar det med att pilla med näten.. Bor på slätten så vi har rätt blåsigt här.. de har 1 ha hage med berg, skog och ett vindskydd men det duger inte när det är mörkt, kan det vara blåsten som gör att de vill in? Tycker ni jag borde tvinga dom att vara ute längre eller gör jag rätt som anpassar mig efter vad de vill?
 
Sv: Normal utevistelse

kl

Ni som har hästarna ute 16 h, äter era inte frukost på morgonen eller sover ni lite :p

våra äter frukost i hagen :p

dock funderar jag på er som har era ute 6-21; rider ni era hästar efter 21 eller innan 6? eller gör ni det under dagen? eller rids de inte alls? :confused:

i mitt stall går hästarna ut ca 06-07 och in "innan det blir mörkt". dock går min häst och hans ena hagkompis ute längre, tills vi själva tar in, och får eftermiddagsmaten i hagen. de kommer då in mellan 18 och 21 (beroende på om man ska rida kvällstid eller ej)
 
Sv: Normal utevistelse

Allt beror på hästens situation i övrigt tycker jag. Rids hästen regelbundet tycker jag en kortare utevistelse kan vara ok (dock inte under 8-10 timmar för en frisk häst).
Ideal utetid ligger runt 12 timmar tycker jag
Lång utevistelse är enligt mig12- 16 timmar
Hagarnas storlek har också betydelse, att stå 12-16 timmar i en frimärkshage själv kan knappast vara bättre än att gå 8 timmar i stor varierad hage med kompisar till exempel.

Så summa sumarum ok utevistelse 8-12 timmar
Lång utevistelse 12-16 timmar
 
Sv: Normal utevistelse

Varför så viktigt att ha dom ute till varje pris om du tydligt märkt att hästarna trivs att vara inne mer?
Jag tycker du ska rätta dig efter hästarna i det fallet, det är ju inte till men för dom på något sätt, snarare tvärtom
 
Sv: Normal utevistelse

Men under de 16 timmarna rids/körs/longeras etc. de troligen?
Men håller med dig i sak, stå inne i en box 16 timmar varje dag året runt är lite mycket...
 

Liknande trådar

Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 029
Senast: fio
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 592
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp