Norge förbjuder avel på bulldog och cavalier

Bulldoozer

Trådstartare
Läste detta i förmiddags och det verkar mötas både av positiva reaktioner som förfasanden i diverse FB grupper.

https://www.nrk.no/norge/domstolen_...6GQDaDdDTkfNPZNhKzVuansgMtJt2toBJj6JOu2XRyRiM

Finns även en poll på sidan där man kan rösta om man håller med om domen eller ej där det just nu är 90% som röstat på att dom håller med om domen (+ 15 000 röster nu) så allmänheten verkar ganska enig.

Själv kan jag tycka att det väldigt tråkigt för berörda uppfödare men att det ur djurskyddsynpunkt är helt rätt och det är väl kanske en tidsfråga innan det blir ett liknande scenario här i Sverige med tanke på våra rätt strikta djurskyddslagar.

Äntligen, säger jag. Kennelklubbarna har haft årtionden på sig att vända trenden de själva skapade med sin extremavel, det är dags att göra nått på riktigt nu.

Ja, precis! Själv är jag inte alls oäven för korsningsavel så länge man har utvärderade hundar och följer upp kullarna, det är ju många genpooler som är så små att det verkligen finns ett behov av utkorsning särskilt om det kan göra att man kommer till rätta med genetiska sjudomar och exteriöra överdrifter.

Någon som vet hur det kommer sig att det just blev cavalier och engelsk bulldogg som togs upp i rätten?
Min norska är inte helt hundra så kanske stod i artikeln utan att jag fattade det.

Fransk bulldogg borde ju också förbjudas med tanke på deras grava defekter så varför är inte dom förbjudna?

Någon som vet hur det kommer sig att det just blev cavalier och engelsk bulldogg som togs upp i rätten?
Min norska är inte helt hundra så kanske stod i artikeln utan att jag fattade det.

Fransk bulldogg borde ju också förbjudas med tanke på deras grava defekter så varför är inte dom förbjudna?
Vad jag fått höra så är det ytterligare 6 raser som ska bedömas nu, vet dock inte vilka och har inga säkra källor...

Jag är inte helt säker på att det är helt rätt väg att gå men jag tror att det den enda möjliga vägen.

NKK menar att de värnar om renraser och att de har massa tester för att försäkra sig om att de avlar på friska djur. ”Seriösa” uppfödare har haft sååååå lång tid på sig att förbättra hälsan på rasen. Har dom gjort det? Nej. Har dessa hälsotester som görs gjort rasen friskare? Nej.

Många uppfödare är förfärade för att ”alla” raser snart kommer drabbas för alla raser har något problem. Att anledningarna kommer bli diffusa, för detta handlar bara om folk som vill stoppa renrasavel. Men om jag förstått rätt så handlar detta om raser som inte har någon livskvalité, som i princip föds sjuka och där avelsbasen är så snäv så det finns inga friska individer att ”städa upp med”. Det handlar inte om raser som har rasbundna sjukdomar som debuterar senare i livet eller raser som har större avelsbas.

Uppfödarna menar att detta skulle öka smuggelhundar. Jag vet inte men jag anser att det är ett annat problem, som inte har med denna saken att göra. Smuggelhundar är redan ett separat problem liksom.. Jag tycker inte man behöver dra paralleller mellan denna dom och smuggelhundar.

Jag tycker det är synd att det ska behöva sluta såhär. Men om det är det enda som hjälper så är det helt rätt beslut. Hundarna ska inte behöva lida. Det tragiska är att folk inte fattar det och förbättrar rasen innan den är helt förstörd och förbjuds..

Jag hoppas att NKK kan införa något annexregister och med hjälp av andra raser kanske kan avla fram friskare individer? För om jag förstår rätt så får blandrasavel med dessa raser fortfarande ske, så kanske kan NKK börja föra register på ett seriöst arbete att göra raserna friskare? Jag vet inte.. Bara spånar.

Nu hoppas jag att mops, fralla, pekingnese och några fler raser får samma dom.

Stämmer det, som jag har fått för mig, att vissa av cavalierernas problem kommer från några få engelska linjer som har spritts i stor skala?
Bekanta köpte för ett antal år sedan (10-15) en cavalier från en uppfödare som betonade hur bra det var att deras hund hade en engelsk pappa, nytt blod etc ... I själva verket bidrog pappan med en missbildning av skallen ...

När jag var barn såg cavalieren närmast ut som en liten cocker.

Helt klart positiv men också lite fundersam kring hur det ska funka i praktiken?

Sen var ju detta en tingsrättsdom och det lär väl utan tvekan överklagas. Jag kan inte hur Norges system ser ut men detta borde ju vara något som kan nå upp till Högsta domstolen. Ska bli väldigt intressant att se hur det slutar.

Stämmer det, som jag har fått för mig, att vissa av cavalierernas problem kommer från några få engelska linjer som har spritts i stor skala?
Bekanta köpte för ett antal år sedan (10-15) en cavalier från en uppfödare som betonade hur bra det var att deras hund hade en engelsk pappa, nytt blod etc ... I själva verket bidrog pappan med en missbildning av skallen ...

När jag var barn såg cavalieren närmast ut som en liten cocker.
Jag har en sådan liten cocker, en excentrisk tant som körde sitt eget race i aveln. Jag hoppade av hästen när jag såg henne och hennes fina hundar och det slutade med att en följde med hem (efter vet besiktning)

Det har blivit en utställningsras som ska vara extrem.

Jag är tveksam till om det kommer gynna hundarna faktiskt - för de blir väl inte olagliga att äga?
Då kommer ju bara folk importera dem istället, eller avla blandisar, för jag har svårt att tänka mig att de som vill ha raserna kommer ge upp att äga dem liksom. Tror inte detta är bättre ur djurperspektivet.

Jag tycker precis som de flesta andra att aveln är skit, men ja. Jag är inte så hoppfull.

Jag är tveksam till om det kommer gynna hundarna faktiskt - för de blir väl inte olagliga att äga?
Då kommer ju bara folk importera dem istället, eller avla blandisar, för jag har svårt att tänka mig att de som vill ha raserna kommer ge upp att äga dem liksom. Tror inte detta är bättre ur djurperspektivet.

Jag tycker precis som de flesta andra att aveln är skit, men ja. Jag är inte så hoppfull.
Fast i så fall så är det ju bara att ge upp och låta det gå ännu mer åt helvete. Någonstans måste man ju sätta ner foten och säga att "det här är inte ok". Det kanske inte löser problemet kortsiktigt men det är i alla fall ett tydligt ställningstagande och det kanske i längden kan leda någonstans

Fast i så fall så är det ju bara att ge upp och låta det gå ännu mer åt helvete. Någonstans måste man ju sätta ner foten och säga att "det här är inte ok". Det kanske inte löser problemet kortsiktigt men det är i alla fall ett tydligt ställningstagande och det kanske i längden kan leda någonstans
Jag tänker att det kanske finns andra vägar att gå? Hårdare kontroller av aveln från "länstyrelsen" (vet inte vad det heter i Norge) tex. Att förbjuda en sak ur djurvälfärd som riskerar att skapa lidande för andra är märkligt i min värld.

Jag är generellt emot rasförbud oavsett anledning, det är lite slippery slope för mig.

Jag tänker att det kanske finns andra vägar att gå? Hårdare kontroller av aveln från "länstyrelsen" (vet inte vad det heter i Norge) tex. Att förbjuda en sak ur djurvälfärd som riskerar att skapa lidande för andra är märkligt i min värld.

Jag är generellt emot rasförbud oavsett anledning, det är lite slippery slope för mig.
Fast vad ska man göra då? Avliva de hundar som anses för sjuka?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka