nordsvenskar och fri tillgång?

gadriel

Trådstartare
Jag ska köpa en nordsvensk nästa år och har hittat en jättebra stallplats. Problemet är att hon tar in hästarna på nätterna och hon förklara det med att hon vill ha koll på hur mycket de äter. Hon säger de blir för tjocka om de får fri tillgång (hon har också nordsvenskar), vet dock inte hur lång tid hon har provat.

Jag vill att min häst ska få gå ute dygnet runt och undra om inte detta går att lösa på något vis, är det så att det inte finns någon möjlighet att ge fri tillgång utan att de blir för tjocka. Jag har hört att många hästar anpassa ätande efter sitt eget behov men nordsvenskar kanske är sämre på detta?

Det kanske finns någon som har någon annan bra lösning hur man kan fodra utan att de ska behöva stå inne i så många timmar?
 
Vår hovslagare har nordsvenskar, närmare bestämt 11 st.
6 av deras hästar (avelshingstar,valacker o unghästar)
går ute hela vintern med fri tillgång på hösilage, då äter de en storbal silage på 3 dagar.
De är i jättefint hull, jag har sett dem själv.
 
Om de blir feta eller inte beror ju mycket på hur höts värden ser ut. Visst kan de bli feta, men med rätt balans så är det inga problem. Tror nog att det är det som är problemet hos din stallägare.

Min nordsvensk har gott på fri tillgång i hela sitt liv, när jag hämtade honom så var han fet, men där fanns ingen kontroll på vad som stappades i honom. Hos mig har han också haft i strot sett fri tillgång, de var utan några timmar varje dag, höt hade FÖR dålig kvot för att kunna ge helt fri tillgång. Men han var i mkt. bra hull.
I år är det bättre kvoter och han kommer att få fri tillgång och jag är inte orolig att han blir fet eftersom balansen är bra i hela foderstaten.

MVH/
 
Tack för era svar :bow:

Jag ska se om jag inte kan få henne att prova en gång till. Hon har hösilage från egen mark som en bonde pressar åt henne och hon har inte tagit analys på det men jag kan ju be henne göra det kanske, vad är det man ska tänka på då på de värderna för att de ska vara bra näringsvärden för hästar som lägger på sig lätt?

Det är ju så synd att stänga in dom mnär hon har ett vindskydd som fungera och stora fina hagar. :(
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 947
Senast: Twirro
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: Murray
·
  • Artikel
Hästnyheter Numera är det vanligt att försöka öka hästens ättid på fler sätt än genom att dela upp fodergivan i många små mål, vilket kanske var det...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 762
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp