Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nog tycker jag att det finns fler varmblodsmärrar som hävdar sig än inom Kallbloden.
Men är de verkligen så mycket sämre? Jag har aldrig tänkt på att det skulle skilja mer mellan könen för nordsvenskar än för varmblod. (Det kan ju mycket väl vara så, men jag har aldrig uppfattat att det skulle vara på det sättet.)
Jag har nog tänkt mer att det är precis som bland varmbloden, att stona som "massa" är aningens sämre än hingstar/valacker, men att det kommer fram vissa som klarar av att hävda sig även i eliten (t.ex. Giant Diablo, Queen L., Sjunga Best, Lundås Emelie). Och att sto-toppen för nordsvenskar inte blir synliggjord på samma sätt som för varmblod eftersom den nordsvenska sto-toppen är "tunnare" pga att sporten är mindre, och att det därigenom blir svårt att köra stolopp för högsta klassen på motsvarande sätt som görs för varmblod.
Men jag kan som sagt ha helt fel.
Det finns också färre kallblod. Såklart att det kunnat se annorlunda ut, om det funnit V75-lopp i lägre klasser för kallblod. Tror dock inte att det skulle uppskattas av spelarna.Jo men och andra sidan så är inte inte speciellt många kallblodslopp med på v75. Högst ett lopp på kallblodsbanorna.. Vet inte hur många de gör sig på ett år. Därför brukar de flesta v75-lopp ha väldigt hög klass med de bästa hästarna. Det går inte att jämföra med varmblod som har minst 6 lopp varje lördag i olika klasser dessutom.
När man funderar över en sån här fråga tycker jag att de är vettigare att kolla på kallblodsklassikern och dubbelcupen t.e.x.
Skulle tro att många varmblodiga ston väljer att starta i Derbystoet som har bra prispengar, 500.000 kr i förstapris. Då måste man vara sämst tvåa i Derbyt för att tjäna mer.Kriteriet har t.ex. vunnits av två ston de senaste 10 åren. Horgen Lotta 2006 och Søstra 1998. Och då finns de ju också ett stokriterium som går samma dag om jag inte minns fel. I derbyt får man kika enda ner tills 91 för att hitta ett sto. Men där finns ju derbystoet också.
Jag tror de kallblodiga stona i stor utsträckning har humöret/psyket emot sig, men det är bara en teori.Jag tror på teorin att de största tränarna hellre håller på med hingst/valacker och särskilt inom kallblod. Stona hamnar väl hos oss amatörer och alla vet ju hur de går
Varför är dom så mycket sämre än hingstarna?
Det är ganska intressant att se på JO Perssons lista dock, det finns inte många ston där...
Han gillar inte ston sa han åt oss för många år sen.
Hehe, intressant. Sa han varför?
Men jag tror inte att de bara är för att ston har dåligt psyke som de inte tävlar så länge. Med ston har man ju ett alternativ om de inte funkar på tävlingsbanan längre. Avel.
Men med hingstar och valacker så finns de inget och göra än att fortsätta träna. Och eftersom många kallblod blommar ut först när de blir lite äldre så kanske de bidrar till att de är färre ston i toppen? En teori bara
Nej det sa han inte,men alla karlar klarar ju inte av att det ska pulas o fnulas med tjejer
Men jag tror inte att de bara är för att ston har dåligt psyke som de inte tävlar så länge. Med ston har man ju ett alternativ om de inte funkar på tävlingsbanan längre. Avel.
Men med hingstar och valacker så finns de inget och göra än att fortsätta träna. Och eftersom många kallblod blommar ut först när de blir lite äldre så kanske de bidrar till att de är färre ston i toppen? En teori bara
Jag skulle nog påstå att de kallblodiga stona är sämre än de varmblodiga stona. Gjort lite jämförelser...
VARMBLOD 2007
2 år: 49% av priskakan till ston.
3 år: 42% till ston.
4 år: 39% till ston.
Alla åldrar: 32% till ston.
KALLBLOD 2007
3 år: 32% till ston.
4 år: 36% till ston.
Alla åldrar: 29% till ston.
Om man kollar på vinstrikaste hästar. Kurts travsida, per 2006-12-31.
Varmblodiga ston, finns det två (plats 7 och 8) bland de tio vinstrikaste varmbloden och totalt tio bland de 63 främsta.
Kallblodiga ston, finns första sto på plats 27. Endast tre ston hade blivit miljonär, vilket totalt 63 kallblod hade klarat av.