Nordsvenska ston

Sv: Nordsvenska ston

Man har ju alltid hört att det beror på att man inte tränat och engagerat sig lika mycket i stona utan att de oftast gått direkt till avel. Vet inte om det stämmer?

Jag tycker överlag att stona har mer humör, är lite besvärligare och krångligare, kanske detta är faktor?

Men är de verkligen så mycket sämre? Jag har aldrig tänkt på att det skulle skilja mer mellan könen för nordsvenskar än för varmblod. (Det kan ju mycket väl vara så, men jag har aldrig uppfattat att det skulle vara på det sättet.)

Jag har nog tänkt mer att det är precis som bland varmbloden, att stona som "massa" är aningens sämre än hingstar/valacker, men att det kommer fram vissa som klarar av att hävda sig även i eliten (t.ex. Giant Diablo, Queen L., Sjunga Best, Lundås Emelie). Och att sto-toppen för nordsvenskar inte blir synliggjord på samma sätt som för varmblod eftersom den nordsvenska sto-toppen är "tunnare" pga att sporten är mindre, och att det därigenom blir svårt att köra stolopp för högsta klassen på motsvarande sätt som görs för varmblod.

Men jag kan som sagt ha helt fel. :D

Nog tycker jag att det finns fler varmblodsmärrar som hävdar sig än inom Kallbloden. Dom försöker att vi ska satsa mer på stona genom att införa "fördel sto" lopp m.m.

Nog tycker jag att det finns fler varmblodsmärrar som hävdar sig än inom Kallbloden.

Även procentuellt sett alltså (och inte bara för att det finns färre kallblod totalt och det därför blir färre kallblodsston i toppen jämfört med antalet varmblodsston)? Det var intressant i så fall.

Att det gått 10 år innan ett kallblodssto vinner V75 igen (Polketta - Lundås Emelie)

Jo men och andra sidan så är inte inte speciellt många kallblodslopp med på v75. Högst ett lopp på kallblodsbanorna.. Vet inte hur många de gör sig på ett år. Därför brukar de flesta v75-lopp ha väldigt hög klass med de bästa hästarna. Det går inte att jämföra med varmblod som har minst 6 lopp varje lördag i olika klasser dessutom.
När man funderar över en sån här fråga tycker jag att de är vettigare att kolla på kallblodsklassikern och dubbelcupen t.e.x.

Kriteriet har t.ex. vunnits av två ston de senaste 10 åren. Horgen Lotta 2006 och Søstra 1998. Och då finns de ju också ett stokriterium som går samma dag om jag inte minns fel. I derbyt får man kika enda ner tills 91 för att hitta ett sto. Men där finns ju derbystoet också.

Vet inte hur de fungerar med varmbloden om stona och hingstarna/valackarna kan starta tillsammans i de klassiska loppen? Och om de i såfall är samma dag som ett annat klassiskt stolopp.

Jag tror på teorin att de största tränarna hellre håller på med hingst/valacker och särskilt inom kallblod. Stona hamnar väl hos oss amatörer och alla vet ju hur de går :rofl:

Men är de verkligen så mycket sämre? Jag har aldrig tänkt på att det skulle skilja mer mellan könen för nordsvenskar än för varmblod. (Det kan ju mycket väl vara så, men jag har aldrig uppfattat att det skulle vara på det sättet.)

Jag har nog tänkt mer att det är precis som bland varmbloden, att stona som "massa" är aningens sämre än hingstar/valacker, men att det kommer fram vissa som klarar av att hävda sig även i eliten (t.ex. Giant Diablo, Queen L., Sjunga Best, Lundås Emelie). Och att sto-toppen för nordsvenskar inte blir synliggjord på samma sätt som för varmblod eftersom den nordsvenska sto-toppen är "tunnare" pga att sporten är mindre, och att det därigenom blir svårt att köra stolopp för högsta klassen på motsvarande sätt som görs för varmblod.

Men jag kan som sagt ha helt fel. :D

Jag skulle nog påstå att de kallblodiga stona är sämre än de varmblodiga stona. Gjort lite jämförelser...

VARMBLOD 2007
2 år: 49% av priskakan till ston.
3 år: 42% till ston.
4 år: 39% till ston.
Alla åldrar: 32% till ston.

KALLBLOD 2007
3 år: 32% till ston.
4 år: 36% till ston.
Alla åldrar: 29% till ston.

Om man kollar på vinstrikaste hästar. Kurts travsida, per 2006-12-31.

Varmblodiga ston, finns det två (plats 7 och 8) bland de tio vinstrikaste varmbloden och totalt tio bland de 63 främsta.

Kallblodiga ston, finns första sto på plats 27. Endast tre ston hade blivit miljonär, vilket totalt 63 kallblod hade klarat av.

Jo men och andra sidan så är inte inte speciellt många kallblodslopp med på v75. Högst ett lopp på kallblodsbanorna.. Vet inte hur många de gör sig på ett år. Därför brukar de flesta v75-lopp ha väldigt hög klass med de bästa hästarna. Det går inte att jämföra med varmblod som har minst 6 lopp varje lördag i olika klasser dessutom.
När man funderar över en sån här fråga tycker jag att de är vettigare att kolla på kallblodsklassikern och dubbelcupen t.e.x.
Det finns också färre kallblod. Såklart att det kunnat se annorlunda ut, om det funnit V75-lopp i lägre klasser för kallblod. Tror dock inte att det skulle uppskattas av spelarna.

Kriteriet har t.ex. vunnits av två ston de senaste 10 åren. Horgen Lotta 2006 och Søstra 1998. Och då finns de ju också ett stokriterium som går samma dag om jag inte minns fel. I derbyt får man kika enda ner tills 91 för att hitta ett sto. Men där finns ju derbystoet också.
Skulle tro att många varmblodiga ston väljer att starta i Derbystoet som har bra prispengar, 500.000 kr i förstapris. Då måste man vara sämst tvåa i Derbyt för att tjäna mer.
På kallblodiga sidan har förstapriset varit 100.000 kr och då kanske man tycker att det är värt att istället satsa på att försöka vinna 300.000 kr i Derbyt? Kanske blir det skillnad i år när det är 150.000 kr i Derbystoet?

Jag tror på teorin att de största tränarna hellre håller på med hingst/valacker och särskilt inom kallblod. Stona hamnar väl hos oss amatörer och alla vet ju hur de går :rofl:
Jag tror de kallblodiga stona i stor utsträckning har humöret/psyket emot sig, men det är bara en teori.

Varför är dom så mycket sämre än hingstarna?

Är ju uppvuxen med kallblod o i mitt tycke är det HUMÖRET, har de fått in något i skallen är det det som gäller tills man har överbevisat dom till 200 %.

Men våran bästa kallis var en märr som tog svenskt rekord o följde med i alla tempon....men hon ville inte vara först så ofta.... 2 segrar o 14 andra .

Det är en intressant fråga och jag har även diskuterat den flitigt med en bekant som tränar just kallblodsston. Han föredrar dem, varför vet jag inte, det vet han nog inte själv heller. ;)

Om vi bortser från att kallblodssporten är mkt mindre och att man på så sätt hittar färre stjärnor (det är redan nämnt i tråden) så tycker jag man kan hitta en faktor även i träning/humör.
Det finns en anledning till varför man får starta kallblod längre och det går lite hand i hand med att de är senare i både psyke och kropp. (det beror dock så klart på individen)
Hästarna tränas hårt, det är ju i regel så att kallblod tränas mer än varmblod, och det gör de oavsett de är ston eller hingstar, och de tränas från tidig ålder. Min teori är att stona helt enkelt inte pallar det psykiskt. Har de gått bra som treåringar tex är det väldigt sällsynt att de fortsätter gå bra senare i sin karriär. Oftast tar det tvärtstopp pga att de helt enkelt inte "vill" eller "pallar". Och många startar ju helst sina hästar så tidigt som möjligt.

Pga detta ser man heller inte så många kallblodiga ston i toppen. Lundås Emelie tex har ju varit bra hela tiden, men det är först som äldre som hon blommat ut riktigt. Hon tillhör det sällsynta släktet inom kallbloden: ston med stabilt och hållbart tävlingspsyke.

Det är ganska intressant att se på JO Perssons lista dock, det finns inte många ston där...

Men jag tror inte att de bara är för att ston har dåligt psyke som de inte tävlar så länge. Med ston har man ju ett alternativ om de inte funkar på tävlingsbanan längre. Avel.
Men med hingstar och valacker så finns de inget och göra än att fortsätta träna. Och eftersom många kallblod blommar ut först när de blir lite äldre så kanske de bidrar till att de är färre ston i toppen? En teori bara

*kl*

Jag tycker så här - skillnaden mellan ston och hingstar är idag oerhört mycket mindre än den var för 10-15 år sedan, och det finns även en större bredd på ston idag. Detta tror jag är tack vare att man satsat väldigt hårt på stonas förtjänsmöjligheter de senaste åren. Med de gynnsamma propositioner som numer finns för ston, så finns det ingen anledning att inte tävla med dom. Jag upplever det som att förr har det varit mer att man inte ens bemödat sig med att prova ston, för det har inte varit någon idé har man tyckt. Detta i kombination med att den äldre generationens träningsmetoder inte gynnade tidig utveckling av individen gjorde nog att de ston som tränats hunnit tröttna (blivit för gamla) så som ston gärna gör (även varmblod). Idag är träningen för de allra flesta mycket lik varmblodens träning, och det tror jag också varit en positiv trend för stonas del. Fortfarande finns mycket att göra för att verka för stons tävlande och för att få fram fler riktigt bra ston, men jag tycker det går åt rätt håll i alla fall.

Men jag tror inte att de bara är för att ston har dåligt psyke som de inte tävlar så länge. Med ston har man ju ett alternativ om de inte funkar på tävlingsbanan längre. Avel.
Men med hingstar och valacker så finns de inget och göra än att fortsätta träna. Och eftersom många kallblod blommar ut först när de blir lite äldre så kanske de bidrar till att de är färre ston i toppen? En teori bara

Fast jag baserar inte min teori på ston som slutat tävla utan just på ston som varit bra som treåringar, sen fortsatt starta på flera år men inte visat något efter det. Alltså - de tävlar flera år efter sin topp trots att de kanske inte borde. Mycket därför att många som tränar kallblodsston är just äldre herrar som är fästa vid sina töser och gärna ser de fortsätta starta oavsett resultat.

Dåligt psyke vet jag eg. inte heller om jag menar, jag menar mest att de helt enkelt tränas för hårt och just DET pallar de inte. Hade de tagits lugnare så kanske resultaten blivit därefter och att de just fått visa att de är bättre då kallblod som du säger, blommar ut senare. Det är ju för att varken kropp eller psyke är utvecklade vid tidig ålder. Som sagt, det finns en anledning till varför man får starta längre med dessa.....

Något jag har uppmärksammat, är så sällan jag ser märrar som tävlar tills det är runt 10 år till skillnad emot hingstar/valacker som man ofta ser upp i 12-13 års åldern, eller t.om äldre. Stona stoppas hellre tidigare i aveln efter karriären, lyckad eller inte, och ofta är de inte så gamla alla gånger. Vilket är bra, det är vad som behövs för kallblodsaveln!

Tror jag faktiskt aldrig har sett ett sto över 10 år som tävlar aktivt nu när jag tänker efter! Har ett vagt minne av ett sto jag har glömt namnet på men har på bild... hon hade dock gjort ett uppehåll i tävlandet och var mammaledig innan hon sattes i träning igen

Jag skulle nog påstå att de kallblodiga stona är sämre än de varmblodiga stona. Gjort lite jämförelser...

VARMBLOD 2007
2 år: 49% av priskakan till ston.
3 år: 42% till ston.
4 år: 39% till ston.
Alla åldrar: 32% till ston.

KALLBLOD 2007
3 år: 32% till ston.
4 år: 36% till ston.
Alla åldrar: 29% till ston.

Om man kollar på vinstrikaste hästar. Kurts travsida, per 2006-12-31.

Varmblodiga ston, finns det två (plats 7 och 8) bland de tio vinstrikaste varmbloden och totalt tio bland de 63 främsta.

Kallblodiga ston, finns första sto på plats 27. Endast tre ston hade blivit miljonär, vilket totalt 63 kallblod hade klarat av.

Tack för statistiken, klart intressant! :) Är ändå inte helt övertygad om att de ganska få procentenheter som skiljer i din statistik (tre procentenheter, om man tittar på alla åldrar) bara skulle bero på att kallblodsstona är relativt sett sämre än varmblodsstona. För att statistiken ska bli meningsfull så måste man ju också neutralisera t.ex. hur loppstrukturerna ser ut; det finns ju (även procentuellt sett vågar jag nog påstå) fler rena stolopp för varmblodsston än för kallblodsston, och då är det klart att varmblodsstona kan få med sig större del av den totala priskakan. Eller är även sådana faktorer beaktade i de siffror du redovisar?

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 191
Senast: Mirtai
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 060
Senast: Robina
·
Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
659
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka