Nordsvensk

roxanne

Trådstartare
Hej! Jag undrar var jag kan få fram hästar födda på Wången? Är det någon som har koll på hästar födda där som vill berätta? Det är hästarna födda 1991 jag vill ha fram..

Sv: Nordsvensk

Mig veterligen var Wången en hingststation. De köpte in hingstar. Tror inte de födde upp några själva öht.

Så här står det om Wången på Nordsvenska hästens sida:

Trots att rasen var godkänd ur avelssynpunkt så var det mycket som återstod innan man hade ett fungerande svenskt avelssystem baserat enbart på inhemska hästar. 1903 var ett årtal som kom att spela en avgörande roll i avelsarbetet, då invigdes nämligen Hingstuppfödningsanstalten Wången i Alsens socken i Jämtland. Bakom iden med en hingstanstalt stod hushållningssällskapen i Jämtlands, Västernorrlands, Gävleborgs och Kopparbergs län. Fram till 1993 inköptes, varje år, de 10 - 15 bästa hingstfölen i landet för att fostras till att i framtiden utgöra stommen för den nordsvenska aveln. Från starten 1903 har ca 750 hingstar utmönstrat från Wången, bland dessa hittas många av rasens absoluta topphästar. Förutom hingstuppfödning så har Wången också hållit kurser för skogskörare och hästskötare mm. 1996 var ett mörkt år i Wångens historia som hingstuppfödningsanstalt, det minskande antalet hästkörare i skogen hade bidragit till ett bristande intresse för nordsvensken och i och med det så fick man också svårare att få Wångens ekonomi att gå ihop. Så för att undvika en konkurs så köptes Wången av STC, iden var att nordsvenskarna och travhästarna skulle representeras sida vid sida. Men STC var av en annan åsikt och körde formligen ut Nordsvenskarna. Så Wången idag, är inget annat än en trav- och galopphögskola. En 93 årig epok har gått i graven.

De hingstarna från Wången födda 1991 som blev godkända kan man ju i alla fall plocka fram uppgifter på.
Det var S som var första bokstaven i namnet det året och de godkända var:

Sabel 1887 (e. Rosing 1780 u. Ribba 21520)
Sand 1888 (e. Skjerdingsson 1839 u. Randi 24 20761)
Seger 1889 (e. Egal 1730 u. Relis 21347)
Skalm 1890 (e. Brimon 1659 u. Gullvi 20779)
Sickel 1894 (e. Central 1710 u. Uri 20520)

Vet ej om det går att få reda på vilka övriga hingstar f. 1991 som köptes in var.

Jaha! Jag hade fått för mig att det var T som var det året!? Den här hästen som jag söker ska vara född på Wången... Han heter Trål (osäker på stavningen) så då måste det vara 1992 han är född då? Han blev inte godkänd, är valack.
Har du iaf de som blev godkända T-året?

De wångenhingstar som var födda 1992 och började på T och senare blev godkända var:

Tagg 1895 (e. Hajmon 1677 u. Lya 20097)
Takt 1896 (e. Centur 1783 u. Eva-Bella 20901)
Test 1897 (e. Central 1710 u. Sickan 21464), Test är ej i avel längre
Trakt 1898 (e. Brimon 1659 u. Gullvi 20779), Trakt är alltså en helbror till Skalm 1890

Sen ska det ha funnits en hingst som hette Tåg som var helbror till Grim II 1929. Alltså e. Haugsvarten 1760, u. Vanda 21892. Tåg blev inte godkänd.

Det fanns även en hingst som hette Tablå (e. Nikt 1850 u. Isabella 20747). Tablå blev avelsvärderad 1995, som treåring, och finns med i hingstkatalogen från 1995-96. Men han blev aldrig stamboksförd året efter. Varför vet jag inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Hästvård Det finns så lite att läsa och det som finns är jättehemskt. Det vi vet är att den är född med det men det är alla hästar som har...
Svar
3
· Visningar
697
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka