Nordsvensk

Då har du säkert rätt

jag minns bara vad jag läst i tidningarna - och det var tydligen inte riktigt rätt.
Däremot har jag haft kompisar som - för länge sedan - tävlat sina kallblodstravare i LA. Vinster och plac i LB. Den ena tom med hyfsat högt på championatslistan ett år.

Har för mig att jag läst om en bruksnordis som var på håret att komma till riksfinal i hoppning bland halvblod för några år sedan. Han hetter Thule (eller liknande )och gillade terränghoppning.

Jag har hoppat 115 oxer stillastående med en nordsvensk travare korsning med något annat. Men grov och markbunden är han! Tävlar 90-1m klasser med han men han har vinster upp på 110 klasser. Sen har vi även en bruksnordis på ridskolan som löshoppar 140cm. :banana:

jag vet en tjej på ridskolan som tävlar en stoooor bjässe själv är hon 11 år o jääääte liten, men hon hoppar honom 1.10 har jag för mig... ser jääääte bra ut... Alla blir paff över att förstse en så stor nordsvensk (travare) o sen en sååå liten tjej tävla honom.. Hon va väl kanske 9-10 år när hon började i storhäst klasserna tom på honom =).. jag är impad. Att se henne hoppa är en lyka, så duktig. O även hästen
så nog allt kan dom hoppa =)

Vi har en bruksnordis på ridskolan.
Min kompis har hoppat 120 på honom. Men nu får han inte vara med längre, han har för dåliga framben. Det är väl det värsta . Eftersom de är så grova och tunga så blir det väldiga påfrestningar för framkotorna när de landar.

Jag hopptävlar 130 med mitt nordsvenska sto, som är av modellen bruks. Hon är ganska smäcker. Vi har löshoppat 160 och hon är endast 153 cm. Så dem kan dem med. Hennes ben blir inte heller mer påfrestade än andra hästars, det har veterinär och tränare intygat. :rofl:

Re: Är det LP?

va???? :eek: Lejsme Per, han stod på min ridskola! :love:
Jag har hoppat 1.30-1.35 med honom, visserligen av misstag för han bjöd på staketet istället för hindret men ändå! :o

Oj vad kul, han såldes till Norrland om jag inte har helt fel?

Re: Då har du säkert rätt

Thune hette han. Anna Hassö red honom i fälttävlan och i hoppning. Han gick lite över de lägsta klasserna vet dock inte riktigt hur högt... 1.10 i fälttävlan iallafall.
Tyvärr avlivades Thune förra veckan efter att fått en spark på knäet för ett tag sedan. Han var dock en relativt lätt bruksnordsvensk. Av den typen som Gustaf Håkansson förespråkar. Jag har själv ett sådant sto hemma som hoppat dryga metern. Har dock aldrig tävlat henne. Idag är hon 22 år men hoppar gärna 70-80...
Förresten hade vi en valack för tio år sedan som glatt hoppade 1.20 på träning. Han tävlade inte heller.. :D

Sv: Re: Är det LP?

Lejsme per. står på vuollerims ridklubb.

hans ryttare har hoppat 120 med han. och tävlat LA med vinst och placering. tror även han har startat medelsvår...

hoppat 110 banor på träning tror jag...

Sv: Re: Är det LP?

har tävlat La med vinst i gällivare. även startat MVS tror jag ..

Sv: Då har du säkert rätt

Rie skrev:
Har för mig att jag läst om en bruksnordis som var på håret att komma till riksfinal i hoppning bland halvblod för några år sedan. Han hetter Thule (eller liknande )och gillade terränghoppning.

Nja.. Thune hette han. Gick fälttävlan med Anna Hassö. Hoppade enkelt 120-125 iallafall. Han var ganska lätt nordsvensk. (Inte kallblodstravare!)

Vi har haft flera nordsvenskar som hoppat 100-110. Min 23-åring hoppar glatt 80 idag om det är få hinder.
Det svåra är ju att hoppa en bana med avstånd. Det är ofta inte så lätt att korta/länga en nordsvensk.

Sv: Nordsvensk

Jag har hoppat en oxer på 1 m med min nordiskille på 4 år. Han är modell grov och är bara runt 150 cm hög. Han har löshoppat ett räcke på 120 cm... Bana har jag än så länge bara hoppat typ 80 cm.. Skall börja träna honom ordentligt i höst.

ja jag har endast hoppat 50 på en tung bruks nordis barbacka, Benen på mig rakt ut.
Men hon har vunnit en höjd hoppning på en upvisning en gång 135 hoppade hon då och hon är ca 147cm

här är två bilder när min häst hoppar. på den övre är det första gången min kusin hoppar med en häst, på den undre är det jag som hoppar i skogen. har inga mått på hindrena, men hästen är ungefär 150, så ni får väl uppskatta höjden på hindrena. små plutthinder.. men iaf. :love:
{6459aa38-6643-4d34-9e8e-8ff7f2b39473}.jpg

{38d0c3ba-bf5a-413d-97d5-4924c11e1ede}.jpg

Jag va o hopppade med Leike igår, en kompis nordsvensk. VI hoppade hela 130 cm!!! :eek:
Med tanke på att han bara är 146 cm så tycker jag att det va ganska högt :D

Det fanns en ponny som var kallblodstravare som tävlade här i stockholmstrakten för några år sedan, tror han hette Kallgubben och gick iaf MsvB hoppning, dvs 120, så som ponnyer kan dom nog hävda sig rel. bra. Då behöver ju inte heller galoppen vara så stor för att räcka till.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 398
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 656
Senast: tanten
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 094
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka