NORDSVENSK TiLL HOPPNING?

S

sannabroling

Hej alla, jag har lite frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig att svara på!
Det är så att jag ska låna en häst på foder för senare köp då, och jag är väldigt inne på hoppningen och vill komma upp i klasser lite, gärna upp till la stor häst. Nu är det så att jag kollat på lite olika hästar, framförallt en nordsvensk på 162cm (travhäst). Ej skolad överhuvud taget, knappt inriden, men GENOMSNÄLL. han är så jättegrov men grov hals osv. jag vill ju ha en häst till hoppning så jag undrar om detär dumt att ta denna häst då? jag är rädd att han blir för tung och ej kommer upp till mycket mer än 1m. Iofs hade jag en nordsvensk/varmblod korsning som jag hoppade 140cm (ej bara iofs). Vad tycker ni, vad tror ni? Är det värt att satsa på att utbilda denna häst? Aldrig skadad, otroligt glad och positiv inställning till allt! Underbar häst. Men som sagt, vill inte riskera och behöva sälja hästen sen om något år.
En till fråga,
Några bra tips på hur man vänjer bort travartakerna? hur man ska skola hästen?? tacksam för alla tips"
tack tack på förhand.

Sv: NORDSVENSK TiLL HOPPNING?

Jag hade varit rädd att benen inte ska hålla om man vill hoppa högre eftersom han är så grov.

Om det är hoppning du vill så hade jag nog valt någon annan häst, speciellt om du vill rida 120cm hoppningar som idag kräver både bra galopp och smidighet.

Om det varit en korsning nordis/fullblod hade det varit annorlunda

sannabroling skrev:
Hej alla, jag har lite frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig att svara på!
Det är så att jag ska låna en häst på foder för senare köp då, och jag är väldigt inne på hoppningen och vill komma upp i klasser lite, gärna upp till la stor häst. Nu är det så att jag kollat på lite olika hästar, framförallt en nordsvensk på 162cm (travhäst). Ej skolad överhuvud taget, knappt inriden, men GENOMSNÄLL. han är så jättegrov men grov hals osv. jag vill ju ha en häst till hoppning så jag undrar om detär dumt att ta denna häst då? jag är rädd att han blir för tung och ej kommer upp till mycket mer än 1m. Iofs hade jag en nordsvensk/varmblod korsning som jag hoppade 140cm (ej bara iofs). Vad tycker ni, vad tror ni? Är det värt att satsa på att utbilda denna häst? Aldrig skadad, otroligt glad och positiv inställning till allt! Underbar häst. Men som sagt, vill inte riskera och behöva sälja hästen sen om något år.
En till fråga,
Några bra tips på hur man vänjer bort travartakerna? hur man ska skola hästen?? tacksam för alla tips"
tack tack på förhand.

Det beror på HUR grov hästen är, men är den även bara normal grov så kommer du inte kunna komma upp så högt även om ni vill tyvärr! Kolla ut en finare travare istället om du är ute efter bilig häst, och kan utbilda själv :)

Du får sätta dig ner och fundera på vad du verkligen vill. Vill du hoppa 120 så tycker jag absolut inte att du skall ha en oriden nordsvensk :eek: Man får välja, banorna idag behöver som sagt en del smidighet och visst, den kan säkert hoppa några hinder på 120, men det kommer att ta lång tid att få ordning på den. Det säger sig själv.

Jag gjorde det valet för ett par år sedan och lämnade tillbaka araben jag hade då för att jag insåg att jag ville hålla på med hoppning. Det var en helt ny värld när jag fick en riktig hopphäst.

Nu blir jag väl attackerad av alla nordsvenskälskare, men det är min mening att de är inte avlade för hoppning. Vill du kunna hoppa "högre" så köp ett halvblod. Men för många kanske en nordsvensk duger som hoppare, det beror vilken nivå man ligger på.

Tycker resonemanget om "tycker du om den ta den!" är helt fel! Även om du tycker om syket skall du klara av att rida den och hantera den, annars kommer du bara att bli olycklig.

Senast ändrad av en moderator:

bror ju på hur gammal den är .... trivs du ed att rida den..... om du klara av den... om du utbildar den gött så kan man ju hoppa en del höjder men då måste ju rätt muskler finnas...

okej tack för alla svar.. jag får väl leta vidare efter annan häst... :(
Men jag letar och letar och det är svårt att hitta någon som vill låna ut sin häst på foder. Alltså jag är ju ute efter att köpa en hästen så småningom men jag måste jobba ihop pengarna till själva hästen. jag tar studenten nu om 1v och börjar sedan jobba, så kostnaderna runt hästen blir inga problem, det är bara lite svårt att betala en hel häst just nu.
Ingen som har en häst att låna ut på foder eller vet någon som ev ska göra det>? FÖR senare köp?
;)

hej
jag ser inte din bild... :(

men har du en nordis osv?? hur högt tror du han kan gå
162cm. 5 år. superpositiv till allt men som sagt ej inriden., endast sutten på fåtal gånger.
men jag hoppade upp och skrittade en sväng och det gick hur bra som helst han fann sig i allt.. han såg ut som han aldrig gjort annat
han kändes ej tung att rida men han är rätt grov över halsen. det finns en bild på honom på www.hastannonser.se, där går du in på avancerad sök och söker på nordsvenskar. där är han ganska högt upp, en 5 åring från ludvika. om du kunde titta på han och säga vad du tror skulle jag vara tacksam!
tack på förhand

sannabroling skrev:
hej
jag ser inte din bild... :(

Prova att kopiera länken och öppna i nytt fönster... bilden på nordisen är en bit ner, så du får scrolla ner litegrann.

men har du en nordis osv??

Nej, jag har ingen nordis, men en tjej i stallet har en (bilderna), den erfarenhet av nordisar jag har är att det var den första ras jag kom i kontakt med och höll på med mestadels trav, men hade en häst jag red på. Hoppade 1.20 lärde den skänkelvikning osv.

hur högt tror du han kan gå
162cm. 5 år. superpositiv till allt men som sagt ej inriden., endast sutten på fåtal gånger.
men jag hoppade upp och skrittade en sväng och det gick hur bra som helst han fann sig i allt.. han såg ut som han aldrig gjort annat
han kändes ej tung att rida men han är rätt grov över halsen.

Allt handlar om utbildning...och viljan att lära.

det finns en bild på honom på www.hastannonser.se, där går du in på avancerad sök och söker på nordsvenskar. där är han ganska högt upp, en 5 åring från ludvika. om du kunde titta på han och säga vad du tror skulle jag vara tacksam!

Mycket fin! Att han inte var något för travbanan kan bero på att han inte hade "steget" eller liknande! Det är svårt att bedöma en häst efter en bild, men han ser helt ok ut!

Jag får en uppfattning om att du gillar den hästen, varför inte ta hem på foder och känn efter lite mer?

tack på förhand

Lycka till!!!

Jag tror nog att om jag får ta han så tar jag nog hem honom. En så positiv och glad häst är svår att hitta. Jag fastnade för honom.. :D
110% vilja till allting, och det är så.. att om jag får ta honom men inte vill.. så går han till slakt.. en helt frisk häst.. 5 år aldrig skadad.. och det tänker jag inte låta hända!
Och med det positiva sättet och viljan att lära sig så borde han räcka ganska långt tror jag.
tack för alla svar :D

Är det hoppning du vill satsa på skulle jag nog välja en annan ras, inget ont om travare eller nordisar, de är jättemysiga hästar, men de är inte den "typiska hopphästen". Det finns självklart individer som verkligen har talang för hoppning och inte är särskilt grova, men generellt är det ingen häst jag skulle satsa på för att ha som hopphäst.

Om du vill ut och tävla nu är det inte heller särskilt smart att skaffa sig denna häst eftersom det kommer innebära mycket jobb att skola om den innan du ens är i närheten av en tävlingsbana. Varför fixade den inte att vara gå på travet?

Vad är det du egentligen vill ha, en tävlingskompis för att komma upp i klasserna eller en kompis att "bara" träna och kanske rida de lättare klasserna med?
Är det det sistnämnda du är ute efter så tycker jag du ska ta honom. Du verkar ju gilla honom och det är ju det viktiga!
Om du däremot vill ha en tävlingskompis för lite högre klasser tycker jag inte du ska ta honom. Eftersom han inte är inriden kommer det ta lång tid innan ni kan ut och tävla i 90, och frågan är om han ens kan gå 120-banor.
Kolla isåfall vidare, hellre att du får vänta ett tag än att du blir "låst" med en häst du inte "vill ha". Hoppas du fattar hur jag menar :crazy:

starcraft skrev:
Är det hoppning du vill satsa på skulle jag nog välja en annan ras, inget ont om travare
de är inte den "typiska hopphästen".
, men generellt är det ingen häst jag skulle satsa på för att ha som hopphäst.

Om du vill ut och tävla nu är det inte heller särskilt smart att skaffa sig denna häst eftersom det kommer innebära mycket jobb att skola om den innan du ens är i närheten av en tävlingsbana. Varför fixade den inte att vara gå på travet?

Ursäkta mig, men jag har utbildat travare i 10 år(till 140/LA) och varmblod är likställt som vilken ridhäst som helst om du utbildar dom vilket tar 1-3 år beroende på hur dom ser ut i kroppen. Har även haft halvblod, fullblod, ponnisar så jag vet att jämföra. Att utbilda ett halvblod är inget som går över en natt, tar 2-3 år det med att rida till ordentligt! Självklart är inte alla varmblod byggda för hoppning, men det är inte ALLA halvbod heller så det är lite förutfattade meningar verkar dt som från din sida..(att jämföra varför den inte klarade travet o utb om till ridning var väl lite utan en dum ide, inte nå vidare intelligent!)

sannabroling skrev:
Jag tror nog att om jag får ta han så tar jag nog hem honom. En så positiv och glad häst är svår att hitta. Jag fastnade för honom.. :D
110% vilja till allting, och det är så.. att om jag får ta honom men inte vill.. så går han till slakt.. en helt frisk häst.. 5 år aldrig skadad.. och det tänker jag inte låta hända!
Och med det positiva sättet och viljan att lära sig så borde han räcka ganska långt tror jag.
tack för alla svar :D

Om du utrustar dig med vilja, tålamod och humor så kommer ni nog att komma långt! Men du får vara bredd på att det tar flera år att skola om en fd travare till att bli en ordentlig ridhäst..
Bifogar en bild på en av dom finastekallbloden, "faxen" :D :love:
J_rvs_faks_TanjaSalmela.jpg

Montéryttare skrev:
Ursäkta mig, men jag har utbildat travare i 10 år(till 140/LA) och varmblod är likställt som vilken ridhäst som helst om du utbildar dom vilket tar 1-3 år beroende på hur dom ser ut i kroppen. Har även haft halvblod, fullblod, ponnisar så jag vet att jämföra. Att utbilda ett halvblod är inget som går över en natt, tar 2-3 år det med att rida till ordentligt! Självklart är inte alla varmblod byggda för hoppning, men det är inte ALLA halvbod heller så det är lite förutfattade meningar verkar dt som från din sida..(att jämföra varför den inte klarade travet o utb om till ridning var väl lite utan en dum ide, inte nå vidare intelligent!)

det är bra att du redigerar själv i mina inlägg, i travare menade jag kallblodstravare framförallt eftersom det var det som det handlade om i inlägget. Självklart tar det lång tid att utbilda vilken häst som helst, men här handlade det om att skola om en travhäst till ridhäst till tävlingshäst, vilket tar tid jämfört med att skaffa sig en "färdig" häst, vilket inte tar i närheten av samma tid.

Jag har inga förutfattade meningar om raser, en del raser är mer lämpade dock än andra, men alla har individer som kan. Bara för att man har ett halvblod räknar jag inte med att hoppa GP, frågan är om man ens kommer upp till 1,20, det gäller att hitta rätt individ. Jag har själv ridit nordsvenskar (fd travare)- jättemysiga hästar, ridit fjordingar som gått LA hopp och dressyr med vinster (d-ponny som gick bland stora hästar) och har själv en "tyngre" ras som ponny (haflinger som tävlas upp till MSVB). Men trots att jag själv äger en och känner några till som har haflinger som kan gå de lite högre klasserna är det ingen häst jag skulle köpa igen om jag verkligen ville ha en hopphäst/-ponny.

Jag jämförde inte alls att skola om den med att inte kunna gå på travet, det var en fråga till trådskaparen. Det finns olika skäl till att hästar inte kan gå på banan och en del hästar blir inte lämpliga tävlingshästar (halvblod behöver inte för den delen heller vara lämpliga tävlingshästar), dock mkt lämpliga ridhästar.

starcraft skrev:
det är bra att du redigerar själv i mina inlägg, i travare menade jag kallblodstravare framförallt eftersom det var det som det handlade om i inlägget. Självklart tar det lång tid att utbilda vilken häst som helst, men här handlade det om att skola om en travhäst till ridhäst till tävlingshäst, vilket tar tid jämfört med att skaffa sig en "färdig" häst, vilket inte tar i närheten av samma tid.

Jag har inga förutfattade meningar om raser, en del raser är mer lämpade dock än andra, men alla har individer som kan. Bara för att man har ett halvblod räknar jag inte med att hoppa GP, frågan är om man ens kommer upp till 1,20, det gäller att hitta rätt individ. Jag har själv ridit nordsvenskar (fd travare)- jättemysiga hästar, ridit fjordingar som gått LA hopp och dressyr med vinster (d-ponny som gick bland stora hästar) och har själv en "tyngre" ras som ponny (haflinger som tävlas upp till MSVB). Men trots att jag själv äger en och känner några till som har haflinger som kan gå de lite högre klasserna är det ingen häst jag skulle köpa igen om jag verkligen ville ha en hopphäst/-ponny.

Jag jämförde inte alls att skola om den med att inte kunna gå på travet, det var en fråga till trådskaparen. Det finns olika skäl till att hästar inte kan gå på banan och en del hästar blir inte lämpliga tävlingshästar (halvblod behöver inte för den delen heller vara lämpliga tävlingshästar), dock mkt lämpliga ridhästar.

Jaha okey, jag uppfattade " om travare eller nordisar, ... de är inte den typiska hopphästen" som att du räknade in varmblod där! Men jag anser att med rätt utbildning så är varmblod strået vassare än många halvblod. Allt beror självklart på exteriören, skallen och stammen... Men allt är ju en smaksak. Men kan man utbilda så tror jag att den hästen som sannabroling har kollat på, verkar trevlig och meningsfull att lägga ner tid på...och förhoppningsvis kommer hon att kunna tävla hoppning i framtiden med den!
Kolla in Travare och Zuzzi´s häst där har du en perfekt exteriör att bygga på!

Det finns säkert lättare hästar med mer "hoppblod" som också är trevliga och positiva....

starcraft skrev:
den hästen var ju en riktig snygging! :love:

Det gäller att man hittar rätt häst att bygga på, inte alltid lätt men det är ju samma med halvblod att hitta rättmed stam/steg o vilja så klart ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 651
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 837
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18