NORDSVENSK TiLL HOPPNING?

Sv: NORDSVENSK TiLL HOPPNING?

Jag skulle rekomendera dig att leta efter en annan häst. Som du själv sa så är du rädd om hästens ben. och det med all förståelse. Du säger att det är en nordsvensk travare. De brukar inte vara så kraftiga och funka bra i hoppning, upp till nån meter ungefär. Men nu säger du att hästen är väldigt kraftig, så tyvärr så tror jag inte att det kan vara en häst som du kan ta dig upp med i klasserna. Naturligtvis kanske det är en toppen häst, svårt att säga så här. Men om du vill hoppa så tycker jag att du ska leta efter en smäckrare ras som du då kan få lite "gratis" på köpen genom spänst etc.

Om du inte vet hur du ska skola om hästen från travhäst, så är det en rätt korkad idé att köpa en sån häst...!
:mad:

Hej,
Hur många travare har du tävlat i hoppning?
Jag tävlar själv min travare upp till 110-hopp med placeringar och jag kan säga att jag är väldigt ensam om att ha en travare på hoppbanorna. Jag har sett ett par stycken på 90-tävlingar, tyvärr med usla resultat.

Många gånger har folk gjort stora ögon över min häst. Det har även hänt att några "ridsportkändisar" kommit fram och frågat om min häst har ont i bakbenen, p g a att han inte gallopperar som ett halvblod. De kunde inte tro sina öron när jag sade att det var en travare.

Jag håller med om att många travare kan bli fina ridhästar, men många saknar totalt det som krävs för en hopphäst, bra språng och en någorlunda galopp.
Dock skulle jag aldrig byta min travare mot någon annan häst, han är en suverän hopphäst och har även gått svåra jakter.

Och till dig som funderar på nordsvensken: har du själv tävlat upp till 120 förut kanske det kan gå - annars bör du nog inte göra dig alltför stora illusioner om du ska vara realistisk. Jag har aldrig sett en nordsvensk tävla över 110.

Det finns en nordsvensk i "mitt" stall, han är en C-ponny och han har tävlat LA med vinst. Och på träning satte träningsledaren upp ett rättuppst. på 110cm som ponnyn sedan skulle trav hoppa vilket han gjorde med glädje.. Ponnyn har även hoppat banor på 110-115cm. Så det är nog inga tvivel om att nordsvenskar INTE kan hoppa.. Men det är ju klart, det är ju från häst till häst vilken talang dom har:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 651
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 837
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte