Nordsvensk häst

Hejsan
Jättefin länk. Där står ju precis det jag menar, fast många inte riktigt fattar det. Att det är samma ras, fast med olika inriktningar. Oavsett vad som är inkorsat i dom, och storleken på dom. Jag har sett travare som jag kunde har svurit på var bruks pga deras yttre. Sen så har båda raserna (som jag skrev högre upp) ett himla bra temperament och dom är tåliga och lättfödda precis som riktiga nordsvenska hästar ska vara. :love:
Sen är inte det viktiga egentligen för mig att dom skall vara samma ras, utan travhästen skall erkännas som en ursprunglig svensk hästras precis som det stod i länken. :smirk:

"jag tycker det är bra att rasen är delad det är ju travfolket som avlar bort den gammla fina bruks rasen!!! "

:confused: Vad? Har du koll på nordsvenskens historia? Den riktigt TUNGA typen av nordsvensk (och lantraser på andra sidan svensk-norska gränsen) skapades under senare delen av 1800-talet och tidigt 1900-tal för att leva upp till den nya krav som jord- och skogsbruket ställde. Rasentusiaster ville dessutom bevara lantraserna och många bedömde att det bästa sättet var att göra dem konkurrenskraftiga med dåtidens stora modehäst - ardennern. De ursprungliga lanthästarna var betydligt LÄTTARE. Den tunga brukshästen är som typ alltså inte mer än 100-150 år gammal.

Avlat kallblodiga specialtravare har man, i alla fall i Norge, gjort minst lika länge. Så det kan verkligen ifrågasättas vilken av de två nuvarande typerna som är äldst.

Anneli

Håller med ovanstående!
Älskar bägge typerna av nordsvensk!!!
//Christel

Varför är det så viktigt med vad rasen heter egentligen? är det mer ofint att ha en kallblodstravare? :confused:
Inte riktat till dig personligen utan bara en reflektion från min sida.

Nä egentligen är det inte viktigt vad rasen heter. Men det känns som att ta bort nordsvenskens identitet genom att byta namn till kallblodstravare. Och jag vill inte att ursprunget som en av sveriges inhemska raser glöms bort.

Jag hittade den här texten på nätet och den tycker jag beskriver allt man behöver veta i den här frågan och tråden egentligen.

Nordsvensken är en rackare att trava och tidigt var travtävlingar på isar ett stort folknöje. Intresset för nordsvenskar och trav tog riktig fart, speciellt i norra Sverige och man började avla mer och mer på lätta och snabba hästar. I mitten av 1960-talet delades rasen upp i två raser; brukshästras och en travhästras. Och sedan dess har de två raserna avlats ännu starkare för sina skilda uppdrag; att dra timmer eller trava fort. Viktigt att nämna är att numer kallas de inte för nordsvenska travare, utan kort och gott för kallblodstravare.

Travaren är så klart lättare och rörligare än brukstypen och ligger mer på gränsen mellan varmblod och kallblod. Nordsvenskens medelstorlek är 154 cm för ston och 157 cm för hingstar. Huvudet är hos nordsvensken förhållandevis litet och en inåtsvängd profil förstärker intrycket av ädelhet. Ögonen ska vara godmodiga och uttrycksfulla. Halsen bör vara relativt lång, med en lång och hög manke. Den nordsvenska arbetshästens bredd bör vara god både fram och bak. En kallblodstravare väger ca 500 kg, medan brukshästen väger ca 100 kg till.

Texten hittade jag här!

Sv: Re: Nordsvensk häst

I Finland delas Finska Hästen in i 4 olika kategorier.

Travare -J
Ridhäst - R
Arbetshäst - T
Ponnystorlek - P/PR

Man har bestämt att hålla finska hästen ren från andra, därför korsar man inte den med svenska eller norska travare/kallblod.

Liknande trådar

Avel Okej, nu ska jag visa mig i all min okunnighet: När jag hade häst som ung (dvs för väldigt längesedan) hade jag och många av mina...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 499
Senast: Atle
·
H
Hästhantering Hejsan :-) Jag har läst runt lite här på Bukefalos om hästar som står ensamma och tänkte nu berätta om min Nordsvenska valack på 20...
Svar
16
· Visningar
2 691
Senast: tgd
·
Hästmänniskan Jag har en kallblodstravare som jag älskar väldigt mkt! Han är en bra vän (om an något tjurig ibland) och hur go och snäll att hantera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 343
Senast: ZaNdRoRiA
·
M
Avel bara för att man har en travstam så behöver man kanske inte passa för travet, lika så är det med hopp, dressyr, galopphästar. Alla...
2
Svar
34
· Visningar
2 264
Senast: lektra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar