Och hur funkar det med nordsvenska (registrerade) travare som går på ponnytrav? Kalla ponnytravare?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förekommer det kallblodstravare/nordsvenskar som är B-ponnyer? Oavsett så kommer reglerna skärpas så att endast renrasiga shetlandsponyer och russ tillåtas.Och hur funkar det med nordsvenska (registrerade) travare som går på ponnytrav? Kalla ponnytravare?
Risken är mycket liten att en Kallblodstravare eller Nordsvensk brukshäst kan tillåtas i ponnytrav, eftersom max mankhöjd är 130 cm. De minsta individerna är alltid över 140 cm, och mindre än 145 cm är sällsynt.Och hur funkar det med nordsvenska (registrerade) travare som går på ponnytrav? Kalla ponnytravare?
Det var dem jag tänkte på. :-) Men de heter alltså fortfarande sina respektive rasnamn? Och kan starta ihop med svenska kallblodstravare?
De har gjort som i sverige, delat stamboken så det heter norsk kallblodstravare och brukshästen döle.Kanske du redan fått svar...
Men Döle tror jag inte startas i trav. De är ju godkända som inkorsning i Bruksnordis.
Finnhästen slår mig också som tyngre än kbl-travarna?
Finnhästen får, såvitt jag förstår, inte starta i svenska kallblodslopp. De är endast öppna för Svenskregistrerade eller Norskregistrerade hästar.
Exakt!! Så sa vi också (Skellefteå). Det är kanske Norrländskt...?I "mitt" stall utanför Umeå på 80-talet pratade de om blodingar och nordingar, varmblodstravare och kallblodstravare(nordsvensktravare).
Exakt!! Så sa vi också (Skellefteå). Det är kanske Norrländskt...?
Värmland var ett viktigt område för utvecklingen av kallblodstravaren...I Värmland hette (heter fortfarande till viss del) de blodingar och kallblod eller nordistravare.
I Skellefteå heter det fortfarande nordis om kallblodstravare. Även bara "kallblod" används.Exakt!! Så sa vi också (Skellefteå). Det är kanske Norrländskt...?
Värmland var ett viktigt område för utvecklingen av kallblodstravaren...
Men...Måste du vara så precis då? Kanske bara nämna dem som kallblod