Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?
Vilken jätteintressant och välbehövlig diskussion!
Jag har i många år drömt om att avla på våra fantastiska kallblodstravare som ridhästar. Nu har jag ett dräktigt sto där tanken är att fölet ska säljas som ridhäst. Jag hoppas innerligt att ridfolket är beredda att betala iaf vad det kostat mig att ta fram fölet, vilket är ett högt pris tyvärr. Jag hade betalat, jag har själv letat kallblodstravarföl i ett antal år men travfolket vill inte sälja. Vilket jag iofs förstår eftersom en verksamhet måste gå runt och premiepengarna är en stor del av intäkterna för aveln.
Jag valde inte hingst efter prestation på travet utan efter veterinära bedömningen vid premiering, fysiken och temperamentet. Den hingst som jag tillslut valde kompletterar mitt sto och ger förhoppningsvis ett föl med förutsättningar att bli en mycket trevlig ridhäst, eller trav för all del. Jag har dock ingen uppfattning om galoppen, det är en ren chansning. Hingsten är tyvärr en av de för året mest populära och priset är därefter. Det hade för min del lika väl kunnat bli en av de billigare, men jag ville inte tumma på det jag trots allt kunnat utläsa av informationen jag skrapat ihop.
Jag har inte varit helt öppen med att fölet ska gå som ridhäst, jag tror det i längden begränsar mina möjligheter att välja hingst. Jag har själv funderat i banor som att om det skulle bli ett fint hingstföl, att låta det gå iväg för trav, förhoppningsvis prestera väl och sen premieras som avelshingst, sen utbildas inom dressyr och även betäcka ridston, kallblodstravare förstås. Det är en lång väg att gå och inte direkt min önskan, bara en tanke...
Jag har inte upplevt att kallblodstravarhingstar inte går på semin, det skickas från de flesta hingstar, jag valde dock att lämna iväg mitt sto till hingsthållaren, men det blev ändå semin pga skaderisk.
Jag tycker inte att rasen måste göras om eller ändras för att bli ridhästar, det är redan en fantastisk ras, men självklart avlar man ju för att förbättra de egenskaper man söker. Det finns såklart individer som som är mer eller mindre lämpade för högre dressyr osv. Jag har en valack som är lång i kroppen och ingen ultimat dressyrhäst rent fysiskt, men samlar sig fint ändå och vilket helt galet enormt härligt temperament
Stoet är mera högställt och kanske mera den typen som man isf skulle önska i ridhästavlen.
Jag tycker att det egentligen inte spelar någon roll om hästarna är rid- eller travhästar, är en hingst perfekt för mitt sto så är den. Problemet är att travhästarna inte visar alla gångarter vid premiering och att vi (ridfolket) inte alltid är välkomna med våra ston. Därför tycker jag att en egen stambok vore kalas, mest för att vi ridhästmänniskor ska få en chans utan att behöva smyga. För att det ska bli fortsatt bredd behövs nog att man ändå kan gå till "travboken" om man spanat in en lämplig hingst. Det är på tiden att "travgubbarna" inser att vi "ridtjejer" *generaliserar* är seriösa och vill vara med och bevara rasen.
Långt blev det visst