Sv: Att avla på travprestation för en ridhästavkomma?
Prispremierna har höjts, antalet startande har sänkts (med 200 hästar, inte starter, på 9 år). Se statistiklänken som jag länkade tidigare i tråden.
Varmblodet är inte av intresse för min del, även om många inom den rasen gärna vill starta en ridhästavel.
Kallblodstravaren har fått mycket gott omdömme som lovande hästras av Bent Branerup. Om jag inte minns fel frågade han varför vi inte hellre avlade på dessa istället för att köpa oss dyra PRE hästar.
Jag undrar fortfarande, varför inte utöka en ras användningsområde när den uppenbarligen är på väg att dö ut, och dessutom så lämplig för att bli ridhäst.
Ja, många har varmblod, men det beror nog inte på att intresset för just rasen är mer utan att varmblodet är många ägarens förstahäst, just för att de är så billiga.
På gott och ont.
Kallblodet däremot har, som jag skrev, skjutit enormt i höjd prismässigt de senaste 8 åren. Från att ha varit lika billiga som ett varmblod (många går för under 3000:-) till att kosta 15.000:- direkt från travet oridna, och då säljas som ridhäst/sällskap.
Därmed blir det inte längre så att lika många köper dom som förstahäst, de går ofta istället till lite mer medvetna (målinriktade) ryttare som är intresserade av AR eller centrerat.
Sen finns det enormt många fler vbl på banan än det finns kbl. Finsn det många blir secondhand-värdet sämre eftersom så många säljs, konkurransen blir hårdare och då sänks priserna.
Så du menar att om det finns 1000 godkända hingstar bara i sverige, och då finns rasen i övriga världen med, jämfört med kbl som bara finns i sverige, norge och finland, som är färre till antalet och som dessutom har färre godkända hingstar, Inte skulle få mer inavel än en ras som finns över hela världen, har betydligt fler godkända hingstar och som finns tillgänglig via fryst spermia???
Kallbloden har oftast betäckning vid hand eller fribetäckning, fryst spermia är rätt ovanligt. Detta innebär att stoägare söderut, som skåne och danmark och tyskland, har svårare att få en godkänd hingst och därför istället för att välja renrasigt väljer PRE.
Du måste hålla med om att det inte är riktigt rimligt att tro att en liten ras Inte ska bli mer inavlad än en stor?
Att de varit avlade för trav de senaste 50 (?) åren är ju inte relevant. De har startat med ett annat användningsområde och bara Det i sig borde ju snarare tala för att de ska vara möjligt att avla för annat än trav också.
Kan inte avel få ändra riktning borde inte kallbloden alltså finnas.