Nordkorea - resa

Sporthorse

Trådstartare
Hej!
Är det någon här som besökt eller ska besöka Nordkorea?
Vad tyckte ni om resan, vad bör man tänka på, hur mycket pengar bör man ha med sig och hur tror ni om att resa dit nu? Tänker främst på den ökade spänningen mellan USA och Nordkorea, men det kanske främst är en risk för amerikanska medborgare, tänker på killen som hamnade i fångläger efter stöld av en planch.
Turen är ju redan bestämd av nordkorea, så den delen vet jag hur den fungerar, men övrigt då? Hur långtråkigt är det att vara inlåst på hotellet? Spenderar man mycket tid på hotellet och får man ta med mobil, spel osv? Hur gör man med kamera och finns det någon form av internet? Har läst att det finns internet där för turister, men ett begränsat nät.

Restriktioner är fler och hårdare än vad som. Lätt går att beskriva. Du blir ledd överallt och din hanterade kollar vad du gör mycket noga. Rekommenderar att inte åka dit. Åk till något roligare ställe.

Tycker inte din "handledare" (vakt) om motivet du just tagit blir du ombedd att radera bilden och försök inte trilskas, folk har blivit inlåsta för mycket mindre för lång tid där, även västerlänningar. Förresten kan man bli anklagad och häktad för nåt hittepå, det har också hänt. Mobilen kan du lämna hemma för den funkar ändå inte där. Alla hotell har dessutom inte värme, varmvatten samt el kan komma och gå.

Jag började surfa lite för att se vad man ska se i Nordkorea men fick bara upp sidor där folk avrådde från att åka dit.
Jag skulle nog vara livrädd för övervakningen.

Jag började surfa lite för att se vad man ska se i Nordkorea men fick bara upp sidor där folk avrådde från att åka dit.
Jag skulle nog vara livrädd för övervakningen.
Ja, man är alltid övervakad. Det sägs att man även har dold avlyssning på hotellet, men det kan vara påhitt. Sen har man ju alltid en guide med sig så fort man lämnar hotellet, så den biten förstår vi. Det är bara att lyda och se glad ut.

Hittade för ett tag sedan ett ganska intressant instagramkonto från Nordkorea, det är en av få utlänningar som bott i Nordkorea, vad jag förstår så är det bara ambassadfolk som får bo och vistas i nordkorea . Men jag undrar om kontot kanske är ett propagandakonto trots allt. https://www.instagram.com/everydaydprk/

Internet ska alltså finnas, men bara för utvalda personer, kanske turister?

Ja, man är alltid övervakad. Det sägs att man även har dold avlyssning på hotellet, men det kan vara påhitt. Sen har man ju alltid en guide med sig så fort man lämnar hotellet, så den biten förstår vi.

Hittade för ett tag sedan ett ganska intressant instagramkonto från Nordkorea, det är en av få utlänningar som bott i Nordkorea. Men jag undrar om kontot kanske är ett propagandakonto trots allt. https://www.instagram.com/everydaydprk/
Vad är det du mest vill titta på/ uppleva?

Vad är det du mest vill titta på/ uppleva?
Det är egentligen inte jag som vill åka, men eftersom min kompis inte vill åka själv och mer eller mindre övertalat mig så kan jag tänka mig att följa med. Det är ett ganska intressant land trots allt och det vore kul att se hur folk lever i Pyongyang, man lär ju se mer av det vanliga livet där på plats än vad som visas på tv och liknande.
Sen undrar jag lite hur det är att vara i en storstad helt utan bilar och trafik. Hur är luften där, hur bisarrt är det hela egentligen? Maten, luften, naturen (om man får se någon).

Det är egentligen inte jag som vill åka, men eftersom min kompis inte vill åka själv och mer eller mindre övertalat mig så kan jag tänka mig att följa med. Det är ett ganska intressant land trots allt och det vore kul att se hur folk lever i Pyongyang, man lär ju se mer av det vanliga livet där på plats än vad som visas på tv och liknande.
Sen undrar jag lite hur det är att vara i en storstad helt utan bilar och trafik. Hur är luften där, hur bisarrt är det hela egentligen? Maten, luften, naturen (om man får se någon).
Ja jag har läst att det finns mkt vacker natur, en hel del tempel och intressant historia.
Sen skulle det vara intressant att se ett stängt land.
Samtidigt som jag skulle ha lite motstånd mot att åka dit så jag är splittrad. Tänker att man ekonomiskt stöder diktaturen? Jag har varit i Kina och hade vissa betänkligheter inför det.

Ja jag har läst att det finns mkt vacker natur, en hel del tempel och intressant historia.
Sen skulle det vara intressant att se ett stängt land.
Samtidigt som jag skulle ha lite motstånd mot att åka dit så jag är splittrad. Tänker att man ekonomiskt stöder diktaturen?
Ja, det finns tom folk som fått tillstånd att tåga från Pyongyang till Beijing. Det vore något! Men jag tror att det krävs fler tillstånd och liknande.
Jag undrar vad dom har för fauna och kanske även hotade djurarter, tex tiger. Kanske har dom jagat ihjäl alla tigrar även i Nordkorea? Vore intressant att få reda på allt sånt.

Jo, visst stöttar man diktaturen, och jag har aldrig tidigare rest till en diktatur, inte ens till Thailand som också är en diktatur, fast militär sådan, men sen tänker jag att det kan ge någonting gott också, folk kanske får upp ögonen för turister och på så vis kanske öppnar upp landet mer, men egentligen tvivlar jag på att min resa dit gör varken till eller från.

Det ska även finnas ett stall / ridskola i Pyongyang, jag undrar om man kan få besöka det eller om det bara är åtkomligt för dom utvalda invånarna.

Jag ser att UD inte avråder resor dit men jag tänker att man nog behöver tänka på att läget kan ändras rätt snabbt. Tänker alltså på att läget kan bli allvarligare och mer politiska spänningar.

Varför åker du inte till sydkorea i stället? Jag har sett helt underbara bilder därifrån :) ! Min kollega är hemma i Seoul just nu, och hon visar mycket vackert på facebook.

Varför åker du inte till sydkorea i stället? Jag har sett helt underbara bilder därifrån :) ! Min kollega är hemma i Seoul just nu, och hon visar mycket vackert på facebook.
Jag har funderat på det som ett alternativ. Men det beror på hur pass känsligt läget är mellan Nordkorea och USA. Tidigare har det inte varit några problem för svenska turister i Nordkorea. Sverige har även en ambassad i Nordkorea.

Mitt syskon var där, tyckte det var en märklig men intressant resa. Det viktiga är ju att följa de regler som ges och om man inte gör det bör man komma ihåg att de som främst drabbas är guiderna. Det var standardresa med uppträdanden och märkliga teatergrejer, man bör nog läsa på innan för att få ut något av det.

Restriktioner är fler och hårdare än vad som. Lätt går att beskriva. Du blir ledd överallt och din hanterade kollar vad du gör mycket noga. Rekommenderar att inte åka dit. Åk till något roligare ställe.
Har du varit där? Jag har en fb-vän som var där för ett par år sedan, vad jag kan minnas så var det inte så strängt och styrt som hon hade väntat sig. De fick en massa förhållningsorder men det var inte alltid nödvändigt att lyda. T ex skulle de inte få fotografera människor men hon hade gott om sådana bilder på sin blogg (som hon skrev efteråt, internet funkade dåligt).

Att man blir ledd och styrd är ju annars en del av upplevelsen med Nordkorea. Det är så det är och då är det naturligtvis spännande att vara med om det.

Har du varit där? Jag har en fb-vän som var där för ett par år sedan, vad jag kan minnas så var det inte så strängt och styrt som hon hade väntat sig. De fick en massa förhållningsorder men det var inte alltid nödvändigt att lyda. T ex skulle de inte få fotografera människor men hon hade gott om sådana bilder på sin blogg (som hon skrev efteråt, internet funkade dåligt).

Att man blir ledd och styrd är ju annars en del av upplevelsen med Nordkorea. Det är så det är och då är det naturligtvis spännande att vara med om det.
Var bara som kurir för väldigt många år sedan

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros
  • Lymfangit
Tillbaka