Noll koll!

D

Dressyr_Asinus

Tjenare! Jag ska skaffa häst(JIPPIE) en rid häst till mig och sen en sällskaps häst/kör häst(Jag vill inte ha något stort) Är det någon speciell ras eller dylikt som man bör skaffa/undvika? Något särskilt att tänka på? För övrigt vet jag nästan inget om körning. Vad bör man veta? Vilken utrustning behöver man? Måste man ha släde/kälke vid vinterkörning(Jag bor i östra Norrland) Hjälp!

Sv: Noll koll!

Om du inte kan nått om körning så skulle jag försöka hitta lite nybörjarkurser (kuskföreningar brukar ha en och annan prova på) eller om du kan hitta någon med en trygg körhäst som du kan få komma och träna lite för innan du köper häst.

När du sen letar häst så ska det vara en riktigt säker körhäst som passar dina krav.

Hej, det viktigaste är att hästen du köper är en trygg körhäst som du kan lära dig tillsammans med. Ta med dig en person som har erfarenhet av körning för att bedömma hästens kunskaper, och begär att få se hästen körd av ägaren innan du provar.
Sedan är det ju viktigt att du har kontakt med en tränare som kan hjälpa dig i början. Gå gärna någon kurs innan hästköpet så du iaf har lite koll på grunderna och även kan se vilka möjligheter körning kan ge, och vilket som låter intressantast för dig :)
Det finns trådar med bra info om bra selar. Man ska kort sagt ha en sele som passar hästen väl. Är det en en bröstsele ska den ha lös brösta, som inte sitter ihop med resten av selen, en stabil och rejäl däckel och en baksele som hjälper hästen att bromsa vagnen.
Du kan köra med en rockard eller någon form av anna tränings eller maraton vagn även på vintern, bara underlaget är bra. En släde kan ju vara roligt men det är ingen måste om du har plogade vägar att tillgå.
Det är mycket svårt att diskutera vilken ras man ska köpa, eftersom individen alltid är det som avgör. Det finns många välkörda russ och shettisar som kan dela med sig av sin kunskap.
Lycka till!

Hjälp kan jag säkert få av körsektionen på ridklubben inte så långt från mig, Dom ställer alltid upp med goda råd!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 715
Senast: lizzie
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 562
Senast: Ketrawzc
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 229
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025