Nojor för höjder

Sv: Nojor för höjder

Att ha en bra tränare som du har förtroende för och som inte skriker åt en om man är rädd är mitt tips till dig:banana: det funkade för mig och jag hoppas det gör deet för dig oxå. Lycka till!:rofl:

Haha! Vad olika vi är! Om någon skriker åt mig: Men för fan Anna! hoppa nu då!" då hoppar jag :D (lite förskönat :angel:)

Nävars, men jag kan nog behöva en liten utskällning när jag stannar på ett kryss 10 ggr i rad... Jag gillar inte kryss!!! :D

Visst ska tävla i helgen i olika låga klasser, som svenska ungefär Lätt D och Lätt C, med olika bedömningar:D . Om det går bra kanske jag med någon häst startar Lätt B på söndag. :d
Dvs: 80-90 cm, 1 m och ev 1,10 :d :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Med gamla professorn blev jag femma igår och trea idag i meterklass.
Den store fuxen, gick nolla i sista meterklassen och blev tia men idag stämde det inte så bra. Han stannade för mig i samma klass för att han skulle göra lite ifrån sig. Meter clearround gick inge bra för honom igår och det gick lite bättre idag. Fuxen har jag inte tävlat så mycket än, så vi börjar lära känna varandra lite smått.

Det blev inget 1,10 klass för mig idag. *mutter* Det kanske blir nästa tävling.

Kändes det bra?

Det är väl det viktigaste med tanke på varför du startade tråden :D

Kändes det bra?

Det är väl det viktigaste med tanke på varför du startade tråden :D
jodå, känns bra att jag placerade mig.... :bump:
Jag hoppas att det blir nästa gång :p:d

Senast ändrad av en moderator:

Visst känns det underbart att jag igen placerade mig på professorn.
Men det fanns en tredje häst som jag tävlade som gick hyfsat bra på lördagen. två clearround på LD, LC nivå, men som inte funkade alls igår. Jag åkte av den på framhoppningen vid hoppning av oxern. Var tvungen att rida fram själv, för båda tränarna (även är chefer för stället) var tvungen att fixa lite. Hästen skrämde upp mig ordentligt och den här hästen har jag åkt av flera gånger tidigare, dels vid hoppning och dels i terrängen, då hästen verkligen kan göra bock-lipizzare språng. Små bockar har jag lärt mig hantera, som jag tidigare åkt av på, men nu klarar han att göra riktigt stora bockar upp i luften och de är riktigt otäcka, speciellt när man ramlar av och landar tokigt. Landar också framför honom så att han ibland touchar med hoven mot min fotled eller liknande. Gårdagens avramling ramlade jag på rygg och slog i revbenen lite, samt höften.
Hästarna fick gå i skrittmaskinen för jag hade för ont att rida. Gangstern ska jag få hjälp med, då han också lyssnar ibland lite dåligt för skänkel även om jag är på honom med spöet. Han kan hoppa otroligt bra, men det gäller bara att få till hoppen.
I morgon måste jag sätta mig upp igen på de andra tävlingshästarna plus en till, gangstern ska jag få hjälp med den här veckan. Se om det går att få till honom lite.
För gangstern har jag faktiskt blivit lite rädd att hoppa med eller rida ut, så min tredje placering igår känns bra, då de andra inte funkade så bra för mig.

Åh, vad jag känner igen mig! :D "Hur högt är det?" Var en vanlig fråga till förra hopptränaren....denne muttrade med skrattet i halsen "Skit i det och rid istället!" ....eller så kom det "Strax under 1 m....." :angel:

När jag började hoppa på egen häst (förra fjordan) så var 50 cm GIGANTISKT högt! :o Men det var bara att hoppa på!

När jag köpte nuvarande tanten så var 80 cm GIGANTISKT högt! 1m var totalt oöverstigligt, inte ens att tänka på! Efter mkt träning så hoppar vi 1,10 (dock fortfarande med viss bävan...). 80-90 cm känns lätt som en plätt! Så visst ger övning resultat! ;)

Hästen hoppar bara bättre och bättre och engangerar sig mer ju högre det blir, men ju högre det blir, ju mer börjar matte tänka och ratta = inte bra! Vi kämpar på och målet är att debutera 1,20 innan året är slut.

Övning GER färdighet!

//Alice

Har lossnat lite med hästarna nu, men det verkar som att jag så fort jag är osäker eller i alla fall blir något krux så lägger jag mig fram för mycket innan hästen ska hoppa av och då stannar de flesta för mig, utom professorn, men han hjälper mig på traven. De andra stannar istället för mig. Vad ska jag göra? Jag vill upp på de högre klasserna och kommer inte få tävla de förrän tränaren ser att jag sitter ordentligt. Hjälp!!

Har lossnat lite med hästarna nu, men det verkar som att jag så fort jag är osäker eller i alla fall blir något krux så lägger jag mig fram för mycket innan hästen ska hoppa av och då stannar de flesta för mig, utom professorn, men han hjälper mig på traven. De andra stannar istället för mig. Vad ska jag göra? Jag vill upp på de högre klasserna och kommer inte få tävla de förrän tränaren ser att jag sitter ordentligt. Hjälp!!

hade en hopptränare för ca 10 år sedan som alltid sa:
- "släpp inte ur luften ur ballongen innan hindret"

med det menade hon att man absolut inte fick släppa kontakten med hästens mun. man ska ha ett jämt stöd i tygeln, lägger man ner handen eller "släpper taget" tappar hästen faktiskt själv balansen vilket kan leda till att den blir osäker och stannar! - luften går liksom ur som på en ballong.

om jag själv var häst och inbillade mig att jag hade ett bett i munnen som någon helt plötsligt släpper kontakten med strax innan hindret hade jag också tänkt "nämen, nu har jag inget stöd från henne längre.. det måste vara något farligt det här, jag tror jag stannar.."

detta tänket har i alla fall gjort underverk på mig!

Håller tummarna för dig ;)

Tack för svaret ditt!! Jag får hoppas att det blir bättre för mig!! Jag tror att jag ger bra eftergift genom att sära på händerna och är mjuk där, men hästarna får liksom problem i uppsprånget när jag lägger mig fram för mycket!!
Kanske bara att träna och träna, så får jag se hur det går!! Bara hoppas och be om det bästa!! :smirk::cool:

Jag misshandlar mig mentalt själv lite grann innan jag går in på banan eller hoppar den och den linjen på träning.

"Lisa, din fjant! Det är max 1,10, hur löjlig får man vara!? Om du inte skärper dig får du stryk. Hoppa nu! Marsch pannkaka!"

Det fungerar faktiskt som pepping.
Jag skärper till mig och hoppar, intalar mig att det är BARA 1,10.
Och så vet jag ju att jag knappast skulle ge mig själv stryk, men det känns bra att ta i lite i överkant :angel:

En träning kan ha gått nästintill prickfritt men jag skakar nästan tänder (när ingen ser). Det sitter i skallen!

Känns som om du beskriver mig!!

Jag sitter just nu och är sjukt nervös för jag ska på hoppkurs idag och imorgon. Jag har tränat för denna tränaren förut och hoppat 1,30 banor. Just nu är jag så ringrostig att 1m känns högt! :crazy:

Är ju lite pinsamt att säga...ehh måste vi hoppa så högt idag?:o :o

(kanske ska hota mig själv med stryk, kanske funkar) :bump: :D

Om du vill hoppa högre, skulle jag satt upp en 3 kombination med det första hindret lågt (60 cm) sen lite högre (ca 90/100 cm) & det sista ännu högre (110/120 cm eller den höjd du vill klara av. I ditt fall, tycker jag du ska börja med 110 cm)

Varför just en 3 kombination är bra för att få självförtroende, är för att om du ska hoppa ett enkel hinder på 130 cm, koncentrerar du dig endast på det & du kan "tänka lite för mkt" :smirk:

I en 3 kombination "går det på rälls" ;)
Du hänger inte upp dig på ngt spec hinder, utan alla hindrerna kommer i sin tur. Du tänker ist framåt & mot nästa hinder, ist för att tänka på ett & samma hinder.

Eftersom jag är "utblidningsryttare" så gör jag alltid den här övningen med nya hästar & när jag ska hoppa högre med dom (I mitt fall har jag inget problem med höjderna, det är mer hästarna) så det är en bra övning för hästarna också.

Men det viktigaste av allt, är att HA EN BRA TRÄNARE!

Lycka till

Vi tränade oss genom att i mitten av ridhuset alltid ha ett OS-hinder. Tränaren satte alltid upp det vid träning så de andra hindrena såg patetiskt små ut. :) Skitbra tips!

Shit, vilket bra tips :) ! Kommer funka super för mej som kan bli lite nojig på breda oxrar Tack! :bow:

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 072
Senast: TantAgda
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 296
Senast: Sasse
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V