Nojor för höjder

D

DancingFox

Jag älskar att hoppa:love: , men har vissa nojor när jag kommer till vissa höjder:cry: :o , samtidigt som det sedan känns underbart att ha klarat dem. Jag vill hoppa de högre höjderna, men behöver tips hur jag ska behålla lugnet. Hur tränar jag bort nojorna, att jag slutar bekymra mig för hur brett det är eller hur högt utan tar hindret bara som det är och att det inte bekommer mig?:confused:

Sv: Nojor för höjder

En säker o välutbildad häst som tycker det är roligt att hoppa är alltid bra att börja med om man ska träna bort höjdrädsla...
Lycka till!:banana:

Vi tränade oss genom att i mitten av ridhuset alltid ha ett OS-hinder. Tränaren satte alltid upp det vid träning så de andra hindrena såg patetiskt små ut. :) Skitbra tips!

Vi tog det jätte lugnt o klattrade fösiktigt uppåt så de kändes inte så högt för vi höjde ca 10cm i taget:D

Jag älskar att hoppa:love: , men har vissa nojor när jag kommer till vissa höjder:cry: :o , samtidigt som det sedan känns underbart att ha klarat dem. Jag vill hoppa de högre höjderna, men behöver tips hur jag ska behålla lugnet. Hur tränar jag bort nojorna, att jag slutar bekymra mig för hur brett det är eller hur högt utan tar hindret bara som det är och att det inte bekommer mig?:confused:

har delvis samma bekymmer som dig. jag har varit ifrån ridningen under nästan tio år, tävlade tidigare upp till medelsvår hoppning + lite fälttävlan. var inte ett dugg rädd för någonting under den perioden. nu är allt annorlunda. jag är fegare när hindren hissas upp samtidigt som jag har större respekt för när hästen börjar "bralla".
naturligtvis beror detta till viss del på att jag varit ifrån ridningen så länge + att jag strax innan riduppehållet var med om en ridolycka (hästen stegrade, slog över och jag blev medvetslös). efter detta tog jag mig nog aldrig någon tid till att analysera vad som egentligen inträffat.. och det märks tydligt på mig idag.

någon med goda råd då självkänslan fått sig en törn? :(

Senast ändrad av en moderator:

jag tyker att man ska ta tiden på sig o sen kanske man ska ha en lungn o utbildad häst när man börjar hoppa lita högre :rofl: så gorde jag i alla fal :p

OS-hinder ?jag fatar inte ?
:confused:

OS-hinder...

Misstänker att det är 160-180 cm högt och förbannat brett.. när du har ställt in ögonen på det ser 130 smått löjligt ut i jämförelse... hoppning sitter ju mkt i psyket.

Ta privatlektion på en ridskolehäst som hoppar allt du styr mot :) Det gör jag med jämna mellanrum, för hästen jag rider just nu är egentligen för svår att hoppa, så jag blir jättenere mellanåt. Skitbra att sätta sig på nåt lätt och inse att man faktiskt inte suger helt :P

(Håller dock ögonen öppna efter en annan häst att hoppa, någon som har en trygg en i närheten av Eskilstuna ;) )

Ta privatlektion på en ridskolehäst som hoppar allt du styr mot :) Det gör jag med jämna mellanrum, för hästen jag rider just nu är egentligen för svår att hoppa, så jag blir jättenere mellanåt. Skitbra att sätta sig på nåt lätt och inse att man faktiskt inte suger helt :P

(Håller dock ögonen öppna efter en annan häst att hoppa, någon som har en trygg en i närheten av Eskilstuna ;) )

HELT RÄTT! ;);)

Det är inte riktigt så enkelt!! :cry: Jag rider och tävlar en gammal professor och han är underbar, men de sk nojorna finns ändå kvar. När jag funderar på klasser osv, så funderar jag även på höjder och bredd på hindrena, vilken min tränare då anser att då är jag inte redo för nästa höjd. Mina hästar går super som jag rider, men nojorna finns även kvar.

Då är det bara träning, träning och träning som gäller... tillslut verkar hindrena jättesmå! (Hoppas jag :S)

Varför inte pröva med OS-hinder? Det verkar vettigt tycker jag. Lycka till...

Det är inte riktigt så enkelt!! :cry: Jag rider och tävlar en gammal professor och han är underbar, men de sk nojorna finns ändå kvar. När jag funderar på klasser osv, så funderar jag även på höjder och bredd på hindrena, vilken min tränare då anser att då är jag inte redo för nästa höjd. Mina hästar går super som jag rider, men nojorna finns även kvar.

Ja, precis så här kan jag känna! En träning kan ha gått nästintill prickfritt men jag skakar nästan tänder (när ingen ser). Det sitter i skallen! Det är precis där det sitter.. Tänk om man bara hade kunnat skära bort den där nervtråden som gör att man blir nervös. Ändå kan man absolut inte tänka sig att sluta.

Det är inte att de ska verka små, utan att jag ska sluta undra hur höga hindrena är. Alltså jag ska kunna rida på ett hinder utan att det ska bekomma mig det minsta, hur stort eller brett.
Jag tränar mycket. Jag rider, tränar och tävlar fyra stycken nu och det ser ut snart att bli ytterligare en. Hoppar lite då och då hinder som är över 1 m och det går bra, men ändå finns känslan kvar.
Jag har sett många riktigt höga hinder och just en sådan sak funkar inte riktigt på mig!!

Ps: En av de hästar som jag rider är den som finns på min avatarbild och det är jag i sadeln. :cool::bump::bow:

Jättefin bild på dig och hästen du rider! Jag tror att du kommer bli en stjärna på höga höjder :smirk:

Ska hoppa ikväll för tränare, första gången på 10 år :crazy: Håll tummarna för mig..

:banana:

Haha, TACK för berömmet!! :bow:
jag ungefär som lätt A Msv B höjd är jag nöjd och jag hoppas att jag klarar det under den period jag har här så att jag även kan tävla på de höjder och inte bara på en meter. :bump: :banana: :cool:

utan att ha läst hela tråden....

AWAKE hade ett jättebra tips där!

Min tränare höjer alltid hindrena MASSOR under framridningen så att vi vänjer oss vid den höjden, sen när hon sänker ner till 125 eller nåt, då känns det som en barnlek...
Allt sitter ju i huvudet, jag kan med vara sådär, lite löjlig för höjder, men då är det bara att ha is i magen, fungerar bra för mig:)
men sen har jag en tränare som är bäst på att få en att lita på sig själv och inte tveka!!!

Tack, jag ska be tränaren höja gärnet innan vi börjar hoppa.
:)

Om inte får jag väl klara av det ändå, som sagt... iiiiiiiiiiiiis i magen!

Jag vet hur det är har haft samma problem:( men nu har jag fått jätte bra självförtroende och hoppar allt min tränare säger åt mig att hoppa hur brett eller högt det än är:) Det började med att jag köpte en duktig hopphäst efter Castor och allt gick kanon jag var inte rädd för något, tills han ändrade hull och muskler så att sadeln slutade passa honom. På en tävling började han som aldrig innan stannat stanna vi märkte att något var fel och tog av sadeln och märkte att han var svullen vid sidan av manken. Vi köpte en ny sadel som passar perfekt, men ändå fanns rädslan där att han skulle stanna, och det gjorde han ibland eftersom jag var osäker och eftersom han oxå fått sämre självförtroende efter att sadeln gjort ont, men vi kämpade på skaffade oss en bra tränare som jag känner mig säker på och i och med att jag känner mig säker på tränaren så litar jag på att hon gör övningar som vi klarar av. Att ha en bra tränare som du har förtroende för och som inte skriker åt en om man är rädd är mitt tips till dig:banana: det funkade för mig och jag hoppas det gör deet för dig oxå. Lycka till!:rofl:

Ja, du har så rätt! :)

Tränade för en duktig tränare i tisdags.. gick kanon. Inga fjärilar i magen :rofl:

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 072
Senast: TantAgda
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 296
Senast: Sasse
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V