Jag är nöjd! Jag har ett långt, lyckligt äktenskap med en man jag kan lita på och som jag skrattar, pussas och kramas med varje dag. Har två friska, glada barn som för det mesta är väldigt harmoniska och nöjda med livet, och som är en lycka att vara förälder till. En gosig katt som jag älskar och en hund som jag åtminstone tycker om de flesta timmar på dygnet, och som sakta utvecklas till drömhunden. Bor i ett hus jag inte älskar, men lägenheten är fin med alla bekvämligheter vi behöver och i ett område där vi verkligen ”är hemma” med närhet till allt inkl socialt kontaktnät och med promenadavstånd till stora naturområden. Har en vattentät strategi för att hålla hemmet i ordning utan att stressa ihjäl mig. Är i slutet på drömutbildningen, njuter (oftast) av studierna och presterar bra. Får vara hemma mycket vilket jag gillar. Barnen kan gå korta dagar på förskola/skola. Jag får engagera mig i två ideella projekt som är till stor glädje för mig och mina barn.
Om jag fick ändra något skulle jag för det första vilja vara trygg i att utbildningen leder till ett jobb där jag kan trivas. Just för att jag närmar mig slutet (ett år kvar på avancerad nivå) så börjar jag känna lite framtidsstress – vad väntar på andra sidan? Med anställning kommer dessutom en välkommen skjuts i ekonomin – vi har ingen ekonomisk stress men med en vuxen på studiemedel är det klart att några tusenlappar mer i månaden hade gjort stor skillnad.
Hade gärna bott i ett annat hus i samma område, och gärna sluppit i synnerhet mina ångestsjukdomar.
Sedan skulle jag behöva en vän eller två till. Övergavs helt oväntat av den jag trodde var min bästa vän för ett par år sedan och eftersom jag länge körde kvalitet mer än kvantitet blev det lite ensamt. Har en underbar vän kvar, och många bekantskaper, men önskar att jag hade haft fler nära relationer. Är dock helt övertygad om att det kommer.
Som många har varit inne på är jag också en ”glaset är halvfullt”-person. Hade en pissig uppväxt och tidigt vuxenliv och har fått kämpa skitmycket för att komma dit jag är, har kroniska fysiska besvär och en psykisk hälsa som vacklar. Ingen, absolut ingen, trodde att jag skulle ha det såhär bra för tio år sedan. Men jag har fokuserat mycket på det som är bra, reflekterar över hur lyckligt lottad jag är dagligen. Uppskattar det jag har. Är en sån där person som kan sitta med en kopp kaffe och titta på småfåglarna på balkongen och fyllas av en lycka över hur fint livet är och hur bra jag har det. Hade jag inte kunnat/varit det, så hade jag aldrig orkat kämpa mig dit jag är nu. Då hade jag suttit kvar i ett svart hål, och/eller varit mycket mycket mer känslig för livets svängningar. För svänger gör det ju, ibland är livet stressigt, svårt och överväldigande. Ibland mår jag skräp fysiskt eller psykiskt. Men jag har 100% success rate i att överleva dagen och lösa situationer så att det blir bättre till slut, och jag känner tillit till min egen förmåga att ta mig ur mörkret/smärtan/stressen.