• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cissiny
  • Startdatum Startdatum
C

cissiny

Jag är ju väldigt glad för Nobel, gillar hans mångsidighet och stammen. Har sett ett par avkommor på treårstest som jag gillat. Han är ju med i funderingarna som ett alternativ till ett kompis sto, i en annan tråd.

Nu funderar jag på avkommorna. Läste i en annan tråd att hans äldsta avkommor är 7 nu, det låter som om det kan stämma. I fjol var de alltså 6 - vet inte hur många avkommor han hade i de första årgångarna dock. Det jag funderar på är om avkommorna har tävlingsresultat, att hans avkommor vart bra på unghästtester vet vi ju. Det går ju att leta fram i blup-statistiken (även om det är tveksamt om resultat är inlagda för så unga hästar, man får nog hitta namnen i databasen och sedan kolla i Ridsportförbundets databas). Det går ju alltså att kolla - men innan jag gör det undrar jag ju om nån annan redan gjort det? :angel::idea:

Nån som sett någon avkomma ute på "vanliga" tävlingar, alltså inte treårs eller kvalitets?

Mvh Cissi

Sv: Nobel

Jag har sett en e. Nobel förra året som var ganska medioker dessvärre. Hoppade 1 m eller något sådant, tror den var runt utan just några fel men den var inte så smidig eller speciell utstråning eller så, en vanlig brun häst så att säga.

Dock tror jag det säkert var mycket mammans del av stammen också, är ju inte bara hingsten som gör avkomman.. :p

Jag hoppas på att min e. Nobel som föds i juni blir snygg och bra!

Just det där med "alldaglig brun" är lite vad jag oroas för...

Vad det gäller avkommornas tävlingsmeriter så ska jag nog kolla det senare (om några dagar/nån vecka, när det hinns med) om ingen hinner före.

Jag har ju sett två av Poohs uppfödningar efter Nobel som föl förresten, dom var ju absolut inga "alldagliga bruna" kom jag på. Men alla hästar har ju en mamma (både positivt och negativt sett så att säga).

Mvh Cissi

Lånar min egen knapp. :)

Hittar inte exteriört utlåtande och poäng för Nobel, nån här som har det lättåtkomligt? :)

Tack på förhand!

Mvh Cissi

Lånar min egen knapp igen.

Nobel har inte så många avkommor i första årgången, har börjat kika på det nu. Där finns iaf hästar i Msv i både dressyr och hoppning. En har debuterat MA hittills. Har bara börjat kolla ännu men det ser lovande ut på tävlingsfronten. Den som debuterat MA har för övrigt anglomamma och arabmormor men verkar ha bra storlek. 166 eller något som 4-åring.

Tänkte bara att det är många här som använt Nobel :).

Mvh Cissi

Lånar min egen knapp igen.

Nobel har inte så många avkommor i första årgången, har börjat kika på det nu. Där finns iaf hästar i Msv i både dressyr och hoppning. En har debuterat MA hittills. Har bara börjat kolla ännu men det ser lovande ut på tävlingsfronten. Den som debuterat MA har för övrigt anglomamma och arabmormor men verkar ha bra storlek. 166 eller något som 4-åring.

Tänkte bara att det är många här som använt Nobel :).

Mvh Cissi

Låter ju jätte bra! Spännande att få höra mer!

Exteriört utlåtande:
Maskulin, harmonisk och massiv hingst. Uttrycksfullt huvud, grov hals, djup i bog och bål, långt välformat kors. Nöjaktligt korrekt, något vekt inskenad has. Energisk skritt med god takt. Trav med god takt och god spänst. Poäng 87878=38

Bruksprov:
Gång 689, hopp 89, TH 7/8, TD 6/6 =19,5

Låter ju jätte bra! Spännande att få höra mer!

Har gått igenom avkommorna födda 2001-2002.
En i medelsvår dressyr, startad MA i år.
En i 1.30 hoppning
Två placerade 1.10 hoppning, båda startade 1.20.

Sen många med diplom förstås.

Framförallt vad det gäller 2001 så är det inte många avkommor alls. Nån som har koll på hur många ston han betäckte 2000? :)

Mvh Cissi

jag har ett sto efter nobel född-01, skimmel hon är ej tävlad så mycket men har startat 120 hoppning och LA dressyr. helt underbar häst som kan hanteras utav alla.:love:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 991
Avel Efter en del BLUP-diskussioner i en annan tråd tänkte jag att vi skulle försöka reda ut saker och ting lite här istället. BLUP står...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 892
Senast: nullo-modo
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 695
Senast: kopparberg
·
Anläggning Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte...
2
Svar
22
· Visningar
3 568
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka