ameo
Moderator
Sv: Lite om BLUP-index
Man räknar in tävlingsresultat i indexen, men resultat från utlandet går inte att få in i systemet - för det måste gå via ridsportförbundet, som vägrar hantera det. Det innebär att exporterade avkommors resultat inte KAN vägas in när indexen räknas ut. Det innebär att hästar stationerade utomlands eller som av annat skäl presterar bra utanför våra gränser inte räknas.
Vidare kan ingen få mig att förstå varför det ska vara möjligt att höja avelsvärdeklass på ett sto enbart via hennes blupindex.
Nej, för mig är Blupsystemet inget annat än ett riktigt stort skämt! En skrivbordsprodukt utan förankring i verkligheten.
Jag VET att det är förväntad genetisk kapacitet, men ingen kan övertyga mig om systemets förträfflighet så länge en BEVISAD genetisk kapacitet inte höjer den förväntade genetiska kapaciteten. Och jag förstår inte heller hur den förväntade genetiska kapaciteten hos ett sto kan förändras genom att dess pappas övriga avkommor presterar si eller så på tävling. Eller varför indexet skiljer mellan två helsyskon.Miss Sixty: då funkade det ju för din häst!
ameo: grejen många tänker fel med BLUP är nog att inte inse att BLUP handlar om förväntad genetisk kapacitet. Milton hade aldrig blivit så bra genom att gå i en hage och inte tränas, även om han hade den genetiska kapaciteten för det. Det är endast förväntad genetisk kapacitet man kan räkna ut, inte hur framgångsrik hästen kommer bli eftersom miljön spelar en stor roll och inte bara arv.
Detta är en av anledningarna till att BLUP fungerar bättre på lantbruksdjur, deras miljö skiljer sig inte lika mycket, och att egenskaperna (mjölkavkastning och vikt) är lättare att mäta än hästars prestationer.
Genom att bedöma hästarna vid treårs ålder minskar miljöfaktorerna eftersom hästarna inte är lika mycket tränade, men sedan ökar det hela tiden med hästens träning och utveckling.
Man räknar in tävlingsresultat i indexen, men resultat från utlandet går inte att få in i systemet - för det måste gå via ridsportförbundet, som vägrar hantera det. Det innebär att exporterade avkommors resultat inte KAN vägas in när indexen räknas ut. Det innebär att hästar stationerade utomlands eller som av annat skäl presterar bra utanför våra gränser inte räknas.
Vidare kan ingen få mig att förstå varför det ska vara möjligt att höja avelsvärdeklass på ett sto enbart via hennes blupindex.
Nej, för mig är Blupsystemet inget annat än ett riktigt stort skämt! En skrivbordsprodukt utan förankring i verkligheten.