• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nexxa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 75
  • Visningar Visningar 10 116
Sv: Nobel 944

Jag funderar också lite på Nobel till mitt fullblods-sto men har även lite andra funderingar..
Har kikat på din hemsida och det gjorde ju att man blev ännu mer sugen...

Det jag funderar över är så det inte blir för ädelt?
Mitt sto har ju iof. ganska bra höjd ca 166 i mkh och högrest.
Stammen på henne är Tiger Bill**-Persian Bold**( irl, gått hinderlöp med framgång samt producerat godkända söner vad jag fått fram tack vare Buke.)
Tror du Pooh att han kan passa?
Samt tror du han även skulle kunna nedärva sig till ett grovt, stort sto av lite äldre mod och stam gått msv f.t? ( Min f.t kompis har ett sådant sto som hon skall betäcka tänkte rekomendera honom men hon vill inte få för stor och grov avkomma..

Svarar både dig och Fröken_Skåne,

Jag har ju själv använt honom dels till rent fullblod, dels till hbl/fullblod, till ett lite lågställt hbl och till ett grovt hbl-sto. Han har till alla lämnat bra typ, fin halsansättning, mkt vackra huvud, lätta rörelser och hoppglädje.
Nike har fullblodsmamma, Nairobi och Nebraska har det grova stoet som mamma.
I och med att han typar avkommorna bra så tycker jag att man vågar använda honom till olika typer av ston, dubbeltalanger med hans meriter finns det ju inte så många av heller, hans stam är ju också bra.
I somras såg jag ett kalasfint salusto på Gränsbo med fullblodsmamma. Den rörde sig mkt fint och hoppade tydligen kalasbra också.

var inne o kollade på din hemsida - jisses vilka fina hästar ni har :love: :love: :bow:

på skojs skull (kanske lyckas jag övertyga kära faster att betäcka henne :angel:) har jag funderat på vad man kan ta för hingst på min medryttarpålla; e Sankt Gotthard - Indus (hela stammen här). måste säga att jag fastnat för Nobel :love:

:bump:

Jag ska betäcka mitt arabsto med Nobel i år och jag tror det kommer bli riktigt bra faktiskt. Han rekommenderas ju faktiskt till små ston med fullblodsinslag, då han lämnar lite tyngre avkommor generellt sett, så ett rent fullblod (arab) och Nobel borde ju lämna ett normalstort föl.

Jag föll med för hans trevliga temperament! Det var samma sak som när jag träffade hingsten Cairo 869 för många år sedan. De har samma ögon - kloka och vänliga! Bra huvud är för mig mycket viktigare än prestationer, men att Nobel gått 1,50 hoppning och svår dressyr är ju knappast negativt.

Jag har också tittat på dina föl, helt underbara :love: Har ett sto e. Ecsuco I som jag har tänkt betäcka i flera år men det har inte blivit av än, men i år är det dags! Nobel verkar som ett bra alternativ ju, vill ha en multitalang eftersom att stoet också är det.

Har ett underbart sto som blir 4 i år efter honom. Bara gott att säga. Vill du se bilder på henne får du gärna säga till.

Överväger också att använda Nobel i år, han övertygar mer och mer genom vackra avkommor och egna prestationer :bow:

Funderar på att lägga Nobel på Missouri i år (Missouri är Pooh's tidigare avelssto som fick två mycket fina Nobelavkommor i hennes regi, Nebraska och Nairobi).
Enda nackdelen är att han inte står på EU-station, så vi kan inte få skick hit.. Får se om det kan lösa sig med att skicka Missan till Sverige, men vill helst inte.

Men det är ju bevisligen en väldigt lyckad kombination, så beställer en favorit i repris, dock ett sto denna gången ;)

Mitt härliga sto finns här:
www.123.minsida.se/tinaandersson
Hon heter Golden Star och är en toppenhäst på alla sätt. Mkt stabilt psyke, arbetsvillig, hoppglad och supersocial. Dessutom bra exteriörpoäng på 3 års testet= 8 på typ, 8 huvud hals och 7 på ben. Hoppade klass 1.

Han rekommenderas ju faktiskt till små ston med fullblodsinslag, då han lämnar lite tyngre avkommor ?????
generellt sett, så ett rent fullblod (arab) och Nobel borde ju lämna ett normalstort föl.

Skulle han lämna tunga avkommor?
Det har jag då aldrig märkt.
Vår ena märr har två avkommor efter honom och hon är över 170, högrest men rejäl på "alla håll o kanter"...(och har lågt FB inslag)
Och man kan säga vad man vill om avkommorna, men tung aä r dom då inte iallfall.
chevyonashaflm06.jpg

Här är kort på den yngsta. Stor ? Ja visst, men tung...?

Jag kan bara hålla med dig ancan. Han lämnar ädla avkommor men med bra storlek. Ligger på +2.7 i mankhöjd i blupen.

Oj vad fina!

Jag har inte hört att han ska lämna tunga avkommor jag heller. Hästarna jag har sett är rejäla och bastanta men inte tunga!

här kommer en bild på mitt sto som är e. nobel hon är väldigt stor 174cm i mkh och grov synd kanske inte så bra på den bilden. hon är ej tungriden utan väldigt lätt och fin och har ett underbart temprament
picture.aspx

Jag tänkte lägga in din bild samtidigt som det på fölet...men hoppades att du själv skulle hitta tråden...och det gjorde du ju!

Jag är mkt förtjust i din pålle:love:

Svarar... eftersom jag vet:)

Electro - Urbino från en mkt stark stostam - Kristinebergs här i Halland.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
34
· Visningar
2 309
Senast: Bee
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
536
Senast: Nikan
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 669
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka