Njursjuk katt

B

Baby88

Hej min lilla katt Baby, 20 år var hos veterinären förra veckan och man konstaterade högt njurvärde (kreatinin 274). Kanske inte så konstigt med tanken på åldern. Jag undrar om det är någon som har tips om bra mat man kan ge. Hon är en ganska kräsen dam... Har sett lite tidigare inlägg angående barf. Är det någon som har ett bra recpt att ge med anpassad barf mat till katt som är njursjuk?

Sv: Njursjuk katt

Vad tyckte vaterinären att du skulle ge för foder? Det finns ju framtagna foder speciellt för njurproblem hos katt.

De rekommenderade Hill eller Specifics foder som är anpassade för njursjuka katter. Har dock förstått att den maten inte är så god och som sagt så är hon ju lite kräsen...

Prova får du se, mina kräsna katter gillar både Hills och Specific (mest Hills), varför skulle den inte vara god?

Tack! Jag ska prova. Det var veterinären som sa det. :)

Hej,

Har själv haft en katt som varit njursjuk, hon var under 1 år när vi kom in till vet som konstaterade att kreatin och urea var för högt, dom trodde det var kroniskt, men ack så fel dom hade det var akut och idag är hon helt frisk.

Trix som hon heter, var inte speciellt förtjusT i njurmaten - bäst gick det dock med specific. Vi hittade ett recept på nätet för njursjuka katter som hon faktiskt tyckte väldigt mkt om.

Njurmat"

Katter med njurproblem behöver mat med lite protein och fosfor. Det innebär att en kost bestående av rå köttbaserad rå mat kan vara direkt olämplig för katten. Här kommer dock ett alternativ.

300 g kyckling, kalkon eller hjärta
4,8 dl kokat ris
4 ägg
2 msk kallpressad solrosolja eller majsolja
1500 mg kalcium
1/8 tsk jodberikat salt
1/8 tsk kaliumklorid (frivilligt)
1 tsk persilja, mosade morötter eller andra grönsaker
5000 IE A-vitamin
2500 mg C-vitamin
10 mg B-vitaminkomplex per dag
80 mg taurin per dag

Blanda alla ingredienserna väl, förutom taurinet och B-vitaminerna som bör tillsättas per dag. Köttet kan ges rått eller tillagat. Rått föredras dock.

Hemsidan:http://www.katt.nu/artikel-061.htm

Fråga gärna mer om du vill. Lycka till.

Anledningen till att dom inte tycker lika bra om njurmaten beror på att det innehåller lite mindre mängd av t ex kött.

Obs, ångkoka köttet - stek det inte. Rått hade jag inte gett...

Obs, ångkoka köttet - stek det inte. Rått hade jag inte gett...

Varför inte rått? Någon stor risk för att katten ska åka på matförgiftning råder inte om man köper köttet i svenska livsmedelsbutiker. Rått kött är nyttigare än tillagat.

Prova får du se, mina kräsna katter gillar både Hills och Specific (mest Hills), varför skulle den inte vara god?

Det är ett välkänt problem med njurfoder. De är inte smakliga för att de är proteinreducerade (katter år programmerade på proteinrik mat). Ett problem som tillverkarna inte har lyckats överbrygga än.

Ok, det hade jag aldrig hört. Har iofs bara haft en katt som varit tvungen att gå på njurfoder och han åt både Hills och Specific med god aptit, även de andra smakade så mina verkade inte tycka att det smakade sämre än deras "vanliga" mat och då är de ändå ganska kräsna vad olika gäller sorter på mat, även från samma märke, det är bara vissa som passar ;)

Om kycklingen du ger innehåller samonella (vilket även kan förekomma i svensk kyckling) så kan katten bli smittad och det vore väl dumt att ta den risken nu när den lilla missen är lite krasslig.
Hur som helst var det en rekommendation från vet...,

Om kycklingen du ger innehåller samonella (vilket även kan förekomma i svensk kyckling) så kan katten bli smittad och det vore väl dumt att ta den risken nu när den lilla missen är lite krasslig.
Hur som helst var det en rekommendation från vet...,

Salmonella i svensk kyckling... risken för det är minimal med de kontroller vi har för just salmonella. Mina katter har levt på rått kött (huvudsakligen just kyckling) i 5 år och ingen har någonsin blivit sjuk av maten (inte ens kattungarna).

Att vara rädd för salmonella i svensk kyckling känns ungefär lika logiskt som att gå omkring här och vara rädd för att bli attackerad av en tiger. Jag menar det kan hända, men sannolikheten är vansinnigt liten.

Förbannat tjafsand om det, detta är en rekommendation fr vet. Tanken med mitt inlägg var att HJÄLPA baby88 OCH inte diskutera samonella med dig, gör vad f-n du vill! Jag har haft en njursjuk katt och allt jag ville var att vägleda baby inte dig. Punkt slut.

Förbannat tjafsand om det, detta är en rekommendation fr vet. Tanken med mitt inlägg var att HJÄLPA baby88 OCH inte diskutera samonella med dig, gör vad f-n du vill! Jag har haft en njursjuk katt och allt jag ville var att vägleda baby inte dig. Punkt slut.

Jag försöker också hjälpa, genom att erbjuda en mer nyanserad bild av saken. Rädslan för salmonella är inte särskilt logisk eller nyanserad.

Min lille har njurproblem och han äter Hills K/D men god aptit, han är ingen storätare, men gillar skarpt deras enportionspåsar med mjukmat. Även torrfodret åker med utan några invändningar.

De rekommenderade Hill eller Specifics foder som är anpassade för njursjuka katter. Har dock förstått att den maten inte är så god och som sagt så är hon ju lite kräsen...

Mina katter går inte i närheten av Hills, men de gillar specifics. Mina katter är inte sjuka, men min förra dog tyvärr pga njursjukdom. Så mina får maten för att inte bli sjuka:D Eftersom de inte är sjuka så brukar vi varva med annat foder (whiskas) bara för att de inte ska tröttna. Vilket de lätt gör om de får samma foder hela tiden (gör mina iaf) När vi skulle köpa kunde man få en liten påse (typ en liten) att prova från vetrinären. Det var jättebra, våra katter är också kräsna så man vill ju inte köpa en 5 kilos säck för 300 som de inte tycker om!!

Min katt åt k/d med god aptit. Dock inte burkmaten Å andra sidan tyckte han inte om burkmat oavsett märke. Plus det fick han anabola steroider för att hjälpa njurarna.

Vi har kört liknande som Trixa det funkar bra.

För att ta bort tandsten kan man borsta tänderna med pHdjurkalk blandat med lite bergsalt eller pimpsten (smaksättes ev.med fänkålsolja ) eller lägga pHdjurkalken direkt i vatten om katten inte vill få tänderna borstade.

På ex en gammal katt har vi tillsatt homeopatiskt calcium också som kur för tänderna.

PH djurkalk i vattnet kan öka på hälsan också man balanserar pH värdet. Man kan strö lite över maten också. Vi har börjat med detta nu.

(Har man klorerat vatten så kan det va bra med filter ex. för en själv också.)

Vid problem med våra djur tar vi hjälp av djurhomeopat eller djurkinesiolog. En del gör hembeskök tex. Om katten ej bör resa kan man klippa en liten liten bit päls med i en påse för analys. Vi gör checkups hos ex homeopaten/kinesiologen förebyggande också angående katthälsan samt även maten.

En katt hos oss är över 20 år och mår bra i dag efter kur med homeopati. Sen vi flyttade till Frankrike nyligen så har vi nu veterinär som är homeopat och akupunktör för övrigt. CarinaMargret:love::):love:

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 108
Senast: Shilton
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 042
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 583
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V