Njur och mjältbands upphängning

Sv: Njur och mjältbands upphängning

Är nyfiken på om det är många som har fått den för mig nya diagnosen njur och mjältbandsupphängning på sina hästar. Vi blev drabbade för en vecka sedan. Berätta gärna om er erfarenhet.

Mitt sto fick det för ca. 1½ vecka sedan :( Hon ordinerades vila, gärna lite skrittmotion (10-30 min/dag), "svält", blev sondad elektrolyter+B-vitamin+vatten. Gaskolik hade fått grovtarmen att vandra upp och lägga sig FEL! Men det fixade sig :) Däremot fick hon kolik någon dag efter att hon blivit bra igen, troligtvis för att hon bara fått ett halvt kilo hö mellan klockan 5 på eftermiddagen och 12 på natten :O Stallägarna fattade inte att det var VIKTIGT att hon fick mat OFTA...

Nu har jag dock börjat rida henne igen och hon får 9 kg hö (156 cm, 450 kg, fortfarande mager!) ;)

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 047
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 243
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 846
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023