Nivå på ansträngning?

Habina

Trådstartare
Eftersom jag inte fått något svar i 05-tråden, så gör jag en egen tråd, med förhoppning om mer svar.

Har blivit erbjuden att låna en 05:a i höst, skall vara född redan i januari. Det jag undrar är ungefär hur hårt man kan rida en sådan häst? Hur ofta? Hur långa pass? Hoppning? :confused:

Jag har själv en 07:a och är fortfarande inne på nivån aktivering två gånger i veckan. ;)

Oerhört tacksam för svar! :bow:

Sv: Nivå på ansträngning?

Det beror väl på hur mycket den är riden innan och hur bra kondition är.
4 dar i veckan hade jag ridit en häst i den åldern. Om den inte är inhoppad hoppa in den.
Man får använda sitt sunda förnuft och lära sig känna när det är dax att sluta. :)

Beror helt på vad det är för häst och vad den har gjort tidigare. Vissa raser utvecklas snabbare och rids from en tidigare ålder, men varianser innom även de snabbväxt raserna kan göra att man inte ens "bör" rida in individen förrens den är 5 år.

Är hästen färdigväxt, är hästen riden (sen när), är hästen inhoppad, vilken utbildning har den fått?

+ oxo.

Tack för svar. Jag var mest nyfiken rent generellt. Hästen ifråga kommer ju ha tappat konditionen på betet, så i början blir det ju mest konditionsuppbyggande.

Inhoppad har jag för mig att hästen är, förmodligen är det mer stabilisering av grundformen som behövs? :confused:

Hur den rent individuella träningen läggs upp kommer jag prata igenom med ägaren, ville bara höra lite hur andras hästar har det. :)

Jag läser en del i 05 tråden eftersom jag också har en fyraåring, jag måste ha missat din fråga? Som du redan fått svar på så beror det mycket på hur mycket hästen är utbildad när du fått den.

Jag hade inte ridit mer än 4 gånger i veckan, själv rider jag min 3 gånger i veckan. Jag själv varierar ridningen ex, uteridning 2 ggr i veckan och hoppning kombinerat med markarbete en gång i veckan.

Vad är planen med hästen? Ska det bli tävlingshäst så är det inte fel om den får komma ut på någon clear round hoppning i sommar eller få träna programridning, alt starta lättare tävlingar i höst om den är redo såklart.

Lite konditionsträning är inte heller fel, när du rider ut kan du varva galoppsträckor med återhämtning i skritt. Tänk bara på att det ska vara välbalanserad galopp och sluta innan hästen blir alltför trött.

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 975
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 509
Senast: Bison
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 980
Senast: hoppeloppe
·
Hästmänniskan Nu vet jag ej om det här är rätt tråd att lägga detta, men verkade vara den mest passande! Jag går på ett ridgymnasium där jag tar hand...
Svar
4
· Visningar
1 919
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama