Sv: nickhalt

Fast hur ska vi som läser veta vad du gjort eller inte? :confused:
Hade väl varit bättre att antingen förklara hela historien eller ställa det som en hypotetisk fråga?

men du svarade ju så som jag ville att man skulle svara när jag skrev min tråd :p och flera andra också. men vissa missförstod det hela med att jag ville höra hur ni gör med veterinärer. det var inte menat till alla, inte de som svarade när de tar ut veterinär och inte :p

Fast hur ska vi som läser veta vad du gjort eller inte? :confused:
Hade väl varit bättre att antingen förklara hela historien eller ställa det som en hypotetisk fråga?

Håller helt med. Finns inget tristare än när det dyker upp mer och mer i tråden som borde stått i första inlägget. Eller så är det så att TS försöker bättra på.:crazy:

Håller hästen under uppsikt. Har själv en tendens att åka till klinik "för mycket" och fått åka hem med häst som inte alls behöver behandling :p så nu lugnar jag mig lite. .

Först lugnar du dej lite( vilket jag tolkar som om du lugnar dej med att fara till veterinär), sen säger du att du bokat klinikbesök redan innan du postade tråden? Och varför frågade du inte veterinären om hur du behandlade hästen tills vidare medan du väntade på kliniken, samt frågade om de trodde att hältan (på troligen ett framben i och med nickningen?) kan vara foderrelaterat?

Först lugnar du dej lite( vilket jag tolkar som om du lugnar dej med att fara till veterinär), sen säger du att du bokat klinikbesök redan innan du postade tråden? Och varför frågade du inte veterinären om hur du behandlade hästen tills vidare medan du väntade på kliniken, samt frågade om de trodde att hältan (på troligen ett framben i och med nickningen?) kan vara foderrelaterat?

min fråga var hur ni andra gör och hade gjort. jag gör så med hästen redan som veterinär ordinerat mig. min fråga var hur ni gör som sagt.

och lugnar mig menade jag visserligen till hur jag själv gjort i denna situation då veterinär sagt att jag inte behöver ta akuttid utan kan lugna mig tills min tid jag fått. så där råkade jag blanda in hur jag gjort :p

var kanske otydligt skrivet men vissa har ju förstått och svarat så som jag tänkt :p

Senast ändrad:

Håller helt med. Finns inget tristare än när det dyker upp mer och mer i tråden som borde stått i första inlägget. Eller så är det så att TS försöker bättra på.:crazy:

jag formulerade min fråga dåligt, uppenbarligen, då vissa förstått och andra inte.

sen råkade jag blanda in hur jag själv gjort fastän det inte var vad tråden handlade om, men syftet med tråden var ändå att höra hur ni gör med veterinär.

men skitsamma, jag har fått era svar och vi verkar ändå resonera ganska lika allihopa. jag åker också till klinik när det gäller hältor eller problem som jag inte tycker en distriktare klarar av (dvs åker alltid förutom vaccination och småsår som jag inte tror ska behöva sys etc). så nu har ni fått mina svar också.

hejhopp.

Det spelar ju ingen roll om jag svarade så, majoriteten gjorde ju inte det. Det känns lite skumt att bli sur för att alla inte svarar som man tänkt. Typ så.
Fast å andra sidan blir jag stundtals livrädd för folks råd och tips här inne, kan vara åt båda håll - åka till klinik eller åk inte till klinik, eller träningstips eller vad som.
Det är ju svårt att veta hur en ts vill att man ska svara. Skriv allt, skriv inget eller rent hypotetiskt (vilket är svårt för få här inne köper att det skulle vara rent hypotetiskt).

Det spelar ju ingen roll om jag svarade så, majoriteten gjorde ju inte det. Det känns lite skumt att bli sur för att alla inte svarar som man tänkt. Typ så.
Fast å andra sidan blir jag stundtals livrädd för folks råd och tips här inne, kan vara åt båda håll - åka till klinik eller åk inte till klinik, eller träningstips eller vad som.
Det är ju svårt att veta hur en ts vill att man ska svara. Skriv allt, skriv inget eller rent hypotetiskt (vilket är svårt för få här inne köper att det skulle vara rent hypotetiskt).

Mjo. och här inne är det så skilda åsikter ibland! Men även veterinärers råd ibland blir jag livrädd för... :crazy:

Vill bara understryka att detta är Bukefalos. Stället där de flesta av användarna utgår från att du är en idiot. Det krävs knappast någon Einstein för att boka tid hos en veternär.

Det är väll det vanligaste en sund hästägare gör vid skador/sjukdomar som man inte kan påverka själv.

Dom har heller inte en tanke på att du som hästägare är nyfiken på lite andra hästägarerfarenheter. Utan utgår ifrån som redan skrivits direkt att du är ett pucko som inte har för avsikt att ge din häst veterinärvård om den är tillräcklig sjuk eller skadad;)

Å andra sidan finns det många som vill ha "hypotetiskt" stöd för att inte åka
in med den i egna ögon "inte tillräckligt sjuka" hästen. Alternativt inte har
råd att åka till klinik, alternativt är ute efter en mycket billigare hemmafixar-
behandling utan insikt i att det i längden kommer bli idiotiskt mycket dyrare,
samt vålla mer skada.

Alla ÄR inte så hellylle-pretto dom vill framstå som....

Det bästa är att dessa personer inte riktigt inser att det lyser igenom hela
deras inlägg, och när detta påtalas förändras historien genom trådens gång.

Och i sann Buke-anda: Inte riktat specifikt till Ts.

för att svara på din fråga: Jag är som dom flesta andra hästägare väldigt mån om mina hästar och är jag orolig över något så brukar jag alltid börja med att ringa veterinären. Genom att i samråd med veterinär kan man besluta huruvida man ska gå tillväga. Är de småsår eller liknande så brukar jag egenbehandla det.

Men som en te x hälta så brukar jag ringa veterinär och ut efter det samtalet avgöra om det är läge att avvakta eller ej. Mitt råd till dig är att sålla mellan svaren och lyssna i slutändan på veterinären.

Är det inte akut brukar jag börja med att avvakta. Sedan ringa veterinär när man har mer kött på benen om vad det kan tänkas röra sig om.

Jag är själv i ett sådant läge nu när jag behöver ringa veterinären då min pålle vart förkyld i närmare tre veckor. I samråd med veterinär har jag avvaktat men nu känner ja att de lutar åt att ta upp veterinären för en ordentlig undersökning eftersom han inte blir helt och hållet bra och hostar fortfarande.

Lycka till med pållen!

Vill bara understryka att detta är Bukefalos. Stället där de flesta av användarna utgår från att du är en idiot. Det krävs knappast någon Einstein för att boka tid hos en veternär.

Det är väll det vanligaste en sund hästägare gör vid skador/sjukdomar som man inte kan påverka själv.

Dom har heller inte en tanke på att du som hästägare är nyfiken på lite andra hästägarerfarenheter. Utan utgår ifrån som redan skrivits direkt att du är ett pucko som inte har för avsikt att ge din häst veterinärvård om den är tillräcklig sjuk eller skadad;)

:bow::bow::bow: Halleluja :)

TS...visst kan det vara en begynnande hovböld, för att kolla tar du en visitertång och trycker på sulan och ut mot tån i hela hoven, då behöver du en hovslagare som kan skära där bölden lokaliseras så den har möjlighet att ta sig ut -

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 483
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 391
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 787
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31