Ni (vi) som köper till kraftfoder själva

Sv: Ni (vi) som köper till kraftfoder själva

Det beror ju på vad man har för värden på höet? Har man ett grovfoder som ligger högt i energi så behöver man inte fylla på med ännu mer för att hästen rids.

Knapplån

Ni som bara ger hö och mineraler, hur hårt rider ni era hästar?

Har så svårt å förstå hur en häst skulle orka att tex gå i hård träning utan mer energi?

När jag gav bara hö och mineraler så då red jag lätt träning 70% skritt resten lite trav och galopp.Nått halvdant dressyrpass i paddocken här och där.

Nu när jag rider hårt och tränar mer seriöst och hon går 6 dagar i veckan minst 1 timme så vart de total havrestopp hos hästen.Hon orkade 20 minuter sedan va de slut.. hon bara tvärdog.

Så jag fick lov att ge mer energi till henne och nu orkar hon ett dressyrpass utan problem på 1 timme.

Jag som själv håller på med kroppsbygge vet hur otroligt viktigt det är att gå på överskottsenergi för att bygga muskler. Inför tävling går man på underskott men då är energin allt anant än hög.

Och själv för min egna del ger jag min häst samma förutsättningar för att bygga sina muskler, överskottsenergi under tiden jag vill att hon bygger muskler med massa protein.

Som nu när hon ska bygga får hon luzern(protein) och havre( kolhydrater)(energi) och eftersom hon tränas hårt omvandlar hon den överflödiga energin till muskler ist för fett de hade blivit om hon hade typ vilat eller inte tränats så hårt.

Bara en tanke jag fick nu när jag ser vad andra ger.=)

14 kg av nuvarande hösilage ger min häst 92,4 MJ. Hans behov vid lätt arbete enligt tabell är 66 MJ. Lätt arbete innefattar väl ca MSV klasser dressyr/hoppning och lite lägre klasser fälttävlan. Jag har ett torrt (67 % TS) hösilage med låga energivärden (6,6 MJ/kg foder).

Var ser du behovet av kraftfoder? Hur mycket energi får din häst i sig via grovfoder respektive kraftfoder?

Knapplån

Som nu när hon ska bygga får hon luzern(protein) och havre( kolhydrater)(energi) och eftersom hon tränas hårt omvandlar hon den överflödiga energin till muskler ist för fett de hade blivit om hon hade typ vilat eller inte tränats så hårt.

Bara en tanke jag fick nu när jag ser vad andra ger.=)

Om du menar energi MJ i foder kan det inte omvandlas till muskler. Hon kan i bästa fall orka träna mer.

Oki ja tack för era svar från ni som ger bara hö och mineraler.

Jag har en 6-åring som får havre, pellets och betfor samt E-vitamin.

Havren kostar i runda slängar 65 kr/mån, pelletsen ungefär 105 kr/mån och betforen knappa 75 kr/mån. Så 245 kr/mån för kraftfodret. E-vitaminen köper jag i hink, tror att den kostar 125 kr och då räcker en sådan hink i ungefär 3 månader i alla fall. Så strax under 300 kr/mån.

Jag ger visserligen inte enbart hösilage och mineraler. Ca 8 MJ och ca 60 g smb rp kommer från det kraftfoder jag ger året runt. Men det är något jag ger för att jag vill hästen ska äta det, inte för att den på något vis ska orka träna!

Vad ger du för E-vitamin som är så billig? Jag köper den på Hööks och den räcker i 40 dagar men kostar 279 kr, det är den billigaste jag hittat.

Vart köper du potatisprotein?
Det jag hittat har varit i storbulk och då blivit för dyrt för att vara värt besväret.

KL

Precis som de andra skriver till niela, allt beror ju på vad man har för grovfoder och vad det innehåller. Min häst fick tidigare i sig 800 SMRP och strax under 200 MJ tror jag, enbart genom grovfoder. Dundervärden minst sagt, och en häst som kunde äta för 30 hästar.. Att då lägga till lite kraftfoder känns bara dyrt, onödigt och omständigt?

Köper det i hink hos foderaffären vid Biltema. Dom har säckar också men jag tycker det är mer lätthanterligt med hink som väger 5 kg. Speciellt när det ska med på bussen. Ska väl tillägga att jag bor i Göteborg.

Det är precis såna här grejer man inte vill räkna på egentligen... :p

Min häst får per månad, förutom hö och halm:

-lusernpellets för 200 kr
-lusernhack för 400 kr
-potatisprotein för 75 kr
-nyponpulver (Litovet) 250 kr

plus lite betfor, men en säck räcker i ett helt år så den räknas nästan inte. Och selentillskottet räcker också länge, jag har fortfarande kvar av min Tokosel-burk. :p

Runt en tusenlapp, alltså på en månad. Brukar ligga lite lägre, men årets hö var inte så bra näringsmässigt Och då har jag en halvpensionerad 20:åring i stallet.

Ett alternativ är att byta till Mustang Active, högre värden så kan du ge mindre vilket ibland blir billigare.

Mitt dräktiga fullblodssto äter förutom höet, kornet, mineraler och betforn som ingår i hyran, kraftfoder för ca 800 kr månaden.

mina 3 hästar delar på
3,5 kg lusen, kvarnby
Sedan blir det även linfrö och mineraler

Igen aning om vad det kostar och vill inte veta men mineralerna tillhör inte dom billiga:o

1 häst tränas och dom andra 2 lite promenader.

På 2 av mina funkar bara hö och mineraler (och annat nyttigt som tex linfrö).

Även när dom tränade hopp, dressyr och galopp intervaller.

Men då hade jag bra hö med mj på nästan 10 och sbrp på 80 räknat på ts, har inte fått in sådant hö på 2 år nu:devil:

Jag var idag och köpte 8 säckar Hippo Pro action till min travare, han äter 4 kg per dag. Det landade på 950 :- totalt men då får jag 10% rabatt på Hippos sortiment då jag är B-tränare inom travet. Jag räknar med att det här ska räcka lite mer än en måna, köpte 6 säckar förra månaden och skulle haft en till säck men nu köpte jag 2 extra så hoppas jag att det räcker lite längre :)

Det är för övrigt 15 kgs säckar.

Enda fördelen med att ha lättfödda hästar - låga kraftfoderkostnader ;)
Nu har ju jag en högdräktig och hon äter ca 1 kg lusern om dagen plus mineraler och vitaminer.

En säck med 20 kg mineraler räcker flera månader till våra tre hästar och en sån säck kostar väl 350 kr ca. Så egentligen är det väl bara lusernet och det blir drygt 250 kr i månaden :)

10% bara? Det var dåligt om du dessutom alltid handlar på samma butik borde du kunna förhandla dig till bättre!

När jag jobbade i färgaffär hade varenda liten målare mellan 45 - 55% rabatt (sökt hos koncernen) och de stora firmorna hade dessutom ännu mer.

Och mitt jobb är kunder hos några där vi har närmare 90% rabatt på en grej, men det förstår vi inte ens själva hur vi kunnat får det, men men :D

Tycker du borde kunna få åtminstone 20% om du är trogen kund! :laugh:

Ett alternativ är att byta till Mustang Active, högre värden så kan du ge mindre vilket ibland blir billigare.

Mitt dräktiga fullblodssto äter förutom höet, kornet, mineraler och betforn som ingår i hyran, kraftfoder för ca 800 kr månaden.

Just precis det har jag funderat och räknat lite på - så beställde faktiskt idag 5 säckar till att börja med. Blir nog billigare och bättre i längden på alla sätt och vis. Plus att det känns bra att inte behöva ge så stora mängder. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar