Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Knapplån
Ni som bara ger hö och mineraler, hur hårt rider ni era hästar?
Har så svårt å förstå hur en häst skulle orka att tex gå i hård träning utan mer energi?
När jag gav bara hö och mineraler så då red jag lätt träning 70% skritt resten lite trav och galopp.Nått halvdant dressyrpass i paddocken här och där.
Nu när jag rider hårt och tränar mer seriöst och hon går 6 dagar i veckan minst 1 timme så vart de total havrestopp hos hästen.Hon orkade 20 minuter sedan va de slut.. hon bara tvärdog.
Så jag fick lov att ge mer energi till henne och nu orkar hon ett dressyrpass utan problem på 1 timme.
Jag som själv håller på med kroppsbygge vet hur otroligt viktigt det är att gå på överskottsenergi för att bygga muskler. Inför tävling går man på underskott men då är energin allt anant än hög.
Och själv för min egna del ger jag min häst samma förutsättningar för att bygga sina muskler, överskottsenergi under tiden jag vill att hon bygger muskler med massa protein.
Som nu när hon ska bygga får hon luzern(protein) och havre( kolhydrater)(energi) och eftersom hon tränas hårt omvandlar hon den överflödiga energin till muskler ist för fett de hade blivit om hon hade typ vilat eller inte tränats så hårt.
Bara en tanke jag fick nu när jag ser vad andra ger.=)
Knapplån
Som nu när hon ska bygga får hon luzern(protein) och havre( kolhydrater)(energi) och eftersom hon tränas hårt omvandlar hon den överflödiga energin till muskler ist för fett de hade blivit om hon hade typ vilat eller inte tränats så hårt.
Bara en tanke jag fick nu när jag ser vad andra ger.=)
Om du menar energi MJ i foder kan det inte omvandlas till muskler. Hon kan i bästa fall orka träna mer.
Vart köper du potatisprotein?
Ett alternativ är att byta till Mustang Active, högre värden så kan du ge mindre vilket ibland blir billigare.
Mitt dräktiga fullblodssto äter förutom höet, kornet, mineraler och betforn som ingår i hyran, kraftfoder för ca 800 kr månaden.