Ni (vi) som köper till kraftfoder själva

Sv: Ni (vi) som köper till kraftfoder själva

P g a dåligt med protein och fosfor i grovfodret behöver jag ge 0,6 kg Krafft Muskel och 160 g mineraler om dagen. Det blir väl runt 400 kr i månaden.

En gång i kvartalet bara? :eek: Min häst fick 3 kg kraftfoder om dagen och även lucernpellets/hack utöver det. Ja, han var dyr :angel:

Av just den anledningen förstår jag inte varför folk gnäller om ören på grovfodret.

Min häst äter ca/månad:
Selen+e-vitamin+salt - 30 kr
Mineraler - 50 kr
Morötter - 50 kr
Betfor - 30 kr
Linfröpellets - 50 kr
Linfröolja - 50 kr
Havre - 10 kr
Halm - väldigt ca 10 kr
Hösilage - väldigt ca 1000 kr

Jag väger varenda grej men är inte petnoga utan ger i princip alltid lite mer. Allt efter foderstat. Biotin ej inräknat.

Mitt hösilage säger de jag diskuterat med IRL är DYRT :eek: Jaha? Jag kan mata hästen mätt med silaget, slipper ge annat kraftfoder än vad jag VILL ge och inte betala för en massa proteintillskott. Havren köper jag dessutom hos foderhandlaren vilket ju också är helt galet enligt de flesta. Men ge man 0.2-0.3 kg/dag så blir det inte mer än en tia i månaden så... ;)

Maten är väl typ det sista jag skulle snåla på till hästen typ.

Av just den anledningen förstår jag inte varför folk gnäller om ören på grovfodret.

Min häst äter ca/månad:
Selen+e-vitamin+salt - 30 kr
Mineraler - 50 kr
Morötter - 50 kr
Betfor - 30 kr
Linfröpellets - 50 kr
Linfröolja - 50 kr
Havre - 10 kr
Halm - väldigt ca 10 kr
Hösilage - väldigt ca 1000 kr

Jag väger varenda grej men är inte petnoga utan ger i princip alltid lite mer. Allt efter foderstat. Biotin ej inräknat.

Mitt hösilage säger de jag diskuterat med IRL är DYRT :eek: Jaha? Jag kan mata hästen mätt med silaget, slipper ge annat kraftfoder än vad jag VILL ge och inte betala för en massa proteintillskott. Havren köper jag dessutom hos foderhandlaren vilket ju också är helt galet enligt de flesta. Men ge man 0.2-0.3 kg/dag så blir det inte mer än en tia i månaden så... ;)

Maten är väl typ det sista jag skulle snåla på till hästen typ
.

Så sant! Tänka till och räkna - javisst. Men snåla - ICKE!

Min får 4dl betfor, 1dl kraft muskel (ska öka till ca 3dl) samt 1/2dl mineraler. Så som tur är blir det inte så dyrt, blir kanske 150:-/mån.

Nu var det ett tag sedan jag fodrade på kusen, men han åt verkligen som en häst (hö-hö!)

3-4,5 kg Hippo Alfa 25,5-40 kr/dag
Lusern strå (fri tillgång) c a 10 kr/dag (sparsamt, max 2 kg)
Betfor (billigt, liten skvätt)
Riskli (inte mycket där heller men tyvärr dyrt)
Och fritt med hösilage.

Jag räknade vid något tillfälle på att hästkräket ÅT för 2000 kr/månad (grovfoder inräknat). Sedan tillkom ju allt annat (stallhyra, strö etc). Jisses.

För mig blir det inte mer än 100 kr för mineraler (inkl. fosforbalans) och en morot om dagen med det hö jag har haft nu. Från och med nu kommer jag att blanda höet med ensilage som har lite lägre proteininnehåll, så det kan hända att jag får lägga till lite protein. å andra sidan kan det hända att jag slipper lägga till fosforbalans och kanske kan dra ner något på mineralerna eftersom ensilaget har bättre värden på den fronten än vad höet har. Jag är en sån där "omiljövänlig" typ så jag tänker göra slut på den soja jag har. Därefter blir det nog potatisprotein som proteintillskott om det skulle behövas :)

men, visst, har man bara tillgång till ett grovfoder som kanske inte passar hästen så jättebra (det är ju långt ifrån alla som har möjligheten att välja grovfoder själva) så kan det bli en himla massa pillande med tillskott av olika slag.

Mitt tips (precis som pulkaskurks) är alltså att hellre betala lite mer och få ett grovfoder som passar (om man kan välja själv alltså...) än att köpa billigaste möjliga grovfoder bara för att det är billigt om det inte passar hästen :)

KL

Som värst var jag för några år sedan uppe i 700-800 kr/månad bara för kraftfodret till förra hästen. Om jag inte minns fel hade jag två olika kraftfoder + lucernhack + ledpreparat så det tillkom nog lite för ledtillksottet också. Dessutom köpte jag småbalshösilge på den tiden, för drygt 3 kr/kg plus hämtning.

Med ny, betydligt mer lättfödd, häst, bra hö och ett baskraftfoder som ingår i stallhyran lägger jag bara till lite selen/e-vitamin, salt och morötter. Totalt under 50:-/månad tror jag. Mer lagom:D

Nu vilar min häst och äter främst hösilage för ca 1500kr/månad men får även Ledmedel och lite annat smått och gott för ca 800kr/månad...

Så jag lägger tydligen ca 2300kr bara på käk varje månad! :crazy:

Och när hästen väl är igång blir det ca 800kr i kraftfoder att + på! ;)
(2kg Dodson&Horell Build Up Mix/dag)

Senast ändrad:

Jag vill inte ens tänka på vad jag betalar för att föda mina hästar

2 säckar Dodson % Horrell Built Up - Knappt 700.-/mån
Stroppy Mare - 360.-/mån
Cortaflex - 1200.-/mån
Linfröolja - 150.-/mån
B-vitamin - 150.-/mån
Biotin - 100.-/mån
Bikarbonat - 50.-/mån ca

I stallhyran ingår havre, betfor, kli och mineraler iaf.

Nu med fyra hästar går det åt

3 säckar lucernpellets a 169 kr/st
1 pall lympos muslifoder (21 säckar a 25 kg/st)

Total kostnad för ovan 4413 kr/mån

Plus lite morötter och nu även extra b vitamin vid pälsfällningen som inte är inräknat
och då även fri tillgång på hösilage ca 4 - 5 bal/månad som inte heller är inräknat i ovan total kostnad

Visst är det härligt med hästar ;-)

Jag har 4 hästar, varav 2 högdräktiga ston (SWB och xx), 1 sällskapsvalack och en tvåårig hingst med högt blod.

Just nu ser det ut så här:

De går på fri tillgång på hösilage (ca 15-20 kg/häst och dygn).

Stona får Hippo Grow Alfa och dLg lucern, foderjäst och Miner Vit + morötter.
Killarna får Hippo Grow Alfa, Kiselgur och Miner Blå + morötter.

Om jag räknat rätt så går endast kraftfoder och tillskotten på ca 1 500 kr/månad (inkl moms, bränsle/frakt och helpalls-rabatt).

Det tycker jag inte är speciellt dyrt alls med tanke på antalet hästar.

Får det vid hårdare ansträngning, ska motverka kraftigt mjölksyrapåslag, som är en av orsakerna bakom korsförlamning (Det är alltså en korsförlamningshäst). Har getts utomlands länge till korsförlamningshästar, men i Sverige verkar det mest vara inom galoppsporten.

Jag vågar knappt räkna på det. Köpte in en pall med Mustangs original müsli till min häst. Kilopris 9,37 kr.

I dagsläget äter han 3,5 kg.. Alltså ca 844 kr per månad.. Plus 1 kg lusern om dagen.
Jippi!

Det är dyrt. Men så har jag ju en svårfödd häst. Hoppas jag ska kunna dra ned på müslin snart och även komplettera med havre. Havren får jag för 100 kr i månaden, 4 kg/dag. Ger ju ett kilopris på 1,20 kr. Ganska stor skillnad.

Får det vid hårdare ansträngning, ska motverka kraftigt mjölksyrapåslag, som är en av orsakerna bakom korsförlamning (Det är alltså en korsförlamningshäst). Har getts utomlands länge till korsförlamningshästar, men i Sverige verkar det mest vara inom galoppsporten.

Aha, det var intressant att veta.

jag ger min häst 0,5 kg soja pellets per dag. de blir i månaden pga dåligt med proteiner i höt= 102:-
2dl pelletsbetfor per dag vet inte vad de blir då en säck kostar 189:- å räcker hur länge som helst men säg ca 20:-
så ca 120:- i månaden

Knapplån

Ni som bara ger hö och mineraler, hur hårt rider ni era hästar?

Har så svårt å förstå hur en häst skulle orka att tex gå i hård träning utan mer energi?

När jag gav bara hö och mineraler så då red jag lätt träning 70% skritt resten lite trav och galopp.Nått halvdant dressyrpass i paddocken här och där.

Nu när jag rider hårt och tränar mer seriöst och hon går 6 dagar i veckan minst 1 timme så vart de total havrestopp hos hästen.Hon orkade 20 minuter sedan va de slut.. hon bara tvärdog.

Så jag fick lov att ge mer energi till henne och nu orkar hon ett dressyrpass utan problem på 1 timme.

Jag som själv håller på med kroppsbygge vet hur otroligt viktigt det är att gå på överskottsenergi för att bygga muskler. Inför tävling går man på underskott men då är energin allt anant än hög.

Och själv för min egna del ger jag min häst samma förutsättningar för att bygga sina muskler, överskottsenergi under tiden jag vill att hon bygger muskler med massa protein.

Som nu när hon ska bygga får hon luzern(protein) och havre( kolhydrater)(energi) och eftersom hon tränas hårt omvandlar hon den överflödiga energin till muskler ist för fett de hade blivit om hon hade typ vilat eller inte tränats så hårt.

Bara en tanke jag fick nu när jag ser vad andra ger.=)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar