Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ingen exakt koll på vad det väger i dagsläget!Vi har ingen analys på vårat hösilage, sent taget två av dem får havre kross & groov 125. Unghästen får 2 kg groov 125, varmblod som tränar & växer. Avelstot får 2 kg groov 125 och 2 kg havre kross för att hon lätt faller ut. Fång ponnyn får bara lite skrammel och fritillgång på grovfoder har alla! Funkat bra hela vintern och alla är fina i hull & glansiga!
Men mineralbalanserna då? Oroar du dig inte för dem?
ta blodprov och se om den ev har brister på nått och ge då isf enbart de som den har brist på=)
Nu var du rolig . Det måste väl också synas i den bortklippta pälsen.
Som the connemara säger så analyseras fodret till många livsmedelsproducerande djur. Inte bara för att veta vad djuren får i sig utan för att optimera foderstaten så man inte ger mer mat/tillskott än vad som behövs. Analys är alltså en ekonomisk förtjänst också (oerhört viktig i livsmedelsproduktion där förtjänsten är låg)
Även hund- och kattmat analyseras så att näringsinnehållet stämmer med normalindividen.
Jag har halvt analyserat hö. Jag vet vad det är för energi och proteinvärde på det. Anledningen att det blev så är att bonden inte förstod att vi hästmänniskor vill veta mineralvärderna också.
Men jag ger mineraler, extra protein + havre och betfor till mitt halvblod som rids 6 dagar i veckan och hästarna har fri tillgång på hö så jag hoppas de inte har några större brister. Till i höst vill jag såklart ha en fullständig analys.
Vi har ingen analys varesig på höet eller hösilaget. Tvååringen för en halv liter havre, en halv liter kornkross, en halv dl mineraler för unghästar/avelsston och ca en halv msk SeloE. Hon är dryga 150 cm hög och jobbas inte. Har faktiskt ingen koll på vad hon väger. Fri tillgång dygnet runt på grovfoder. Häst nr två är en häst på knappt 170 cm, 10 år, jobbas för tillfället inte så jättemycket, mesta lite vardagsmotion. Han får någon dl kornkross och en halv dl mineraler, utöver fri tillgång på grovfoder dagtid, och något begränsat nattetid (får inte plats att packa i hönäten så det räcker absolut hela natten). Sedan har vi två a-ponnnysar som får lite havreskrammel och mineral"godis". Även de får nästintill fri tillgång på grovfoder. De är dock något runda. Ena ponnyn arbetas lätt och är under igångsättning, båda är 7 år.
Alla våra hästar, inkl inhyrd, är pigga och glada, fint hull, fin päls, livliga ögon och är faktiskt gladare än någonsin. Shettisen som inte brukar gilla att vara med på någonting och inte ens vill bli borstad har nu en helt annan glimt i ögat, apporterar, springer, bockar och busar och är allmänt supernöjd med allting. Förr ville han inte vara med överhuvudtaget!