Ni utan analys

Wera

Trådstartare
Ni hästägare som saknar en analys på erat hö. Hur ser er foderstat ut - gällande kraftfoder/tillskott - ? Varför har ni valt att ha den så/de det?
Hur rids era hästar? Hur mkt väger dom/storlek?

Senast ändrad:
Sv: Ni utan analys

Vi har ingen analys på vårat hösilage, sent taget två av dem får havre kross & groov 125. Unghästen får 2 kg groov 125, varmblod som tränar & växer. Avelstot får 2 kg groov 125 och 2 kg havre kross för att hon lätt faller ut. Fång ponnyn får bara lite skrammel och fritillgång på grovfoder har alla! Funkat bra hela vintern och alla är fina i hull & glansiga!:idea:

Vi har ingen analys på vårat hösilage, sent taget två av dem får havre kross & groov 125. Unghästen får 2 kg groov 125, varmblod som tränar & växer. Avelstot får 2 kg groov 125 och 2 kg havre kross för att hon lätt faller ut. Fång ponnyn får bara lite skrammel och fritillgång på grovfoder har alla! Funkat bra hela vintern och alla är fina i hull & glansiga!:idea:
Ingen exakt koll på vad det väger i dagsläget!:crazy:

Vi har ingen analys på hösilaget i år men med tanke på hur hästarna ser ut så är det inte skyhögt MJ i det. Men ej heller i närheten av högt smrp.

Mina hästar, en connemaravalack på 15 år, 155cm och 520kg, som blir fet av att titta på mat och en B-ponnykorsning på 4 år, 290kg, som är normalfödd får ca 10kg hösilage/dygn när det är varmare än -10 dygenet runt.

Nu när vi har/har haft -7 - -17 på dygnet så har vi ställt ut storbal i hagen så nu räknar jag på att storhästen får i sig 15kg och lillhästen ligger nog på 10-12kg.

Jag ger mina hästar lusern, pluss protein och extra mineraler när jag är i stallet, ca 4-5 dagar i veckan. För proteinets skull. Nu när dom har fri tillgång får dom lusern kanske 2-3 gånger/vecka.

Ingen av mina får kraftfoder då dom enbart promenadrids då och då. Den lilla kommer få mer till våren och sommaren när han ska börja tränas mer ordentligt. Den stora klarar sig utan kraftfoder även vid mer träning.

Jag hade gärna velat ha en analys på hösilaget för att få ett hum. Men mina hästar är helt okej i hullet i år jämfört med andra år så jag tror jag fått en rätt bra balans ändå :)

Min häst äter vissa grejer alltid oavsett analys. Ev protein/energitillskott och mineraler anpassas efter analysen.

Kommer köpa oanalyserat hö och fortsätter då med samma foderstat som innan tills vidare. Har inte bestämt om jag ska testa att analysera betet i sommarhagen eller skicka iväg analys på höet när jag bestämt vilken bonde jag kommer köpa hö av för vår/sommar. Vill i första hand hitta någon som kan leverera hö med bra hygienisk kvalite större delen av sommaren (då min häst äter typ 1-2 kg hö/natt bara).

Vintertid skulle jag aldrig fodra utan analys.

Jag har ingen analys på mitt hö
Ponny 135 cm äter 6 kilo och bibehåller hullet på detta.
Hon får fibergibas, luzernhack samt havre , mineraler och är väldigt fin i både päls och hull.

När jag var yngre höll jag åp med analyser hit ochdit och satt i timmar och räknade ut exakt vad hästen skulle ha, en foderstat för om jag red i skritt en när jag red hårdare och en när hon vilazde, det var ett jäkla bökande med detdär kommer jag ihåg.
Och inte vart de någe skillnad på hästen heller varken i hullet eller pälskvaliten.

Så jag kör på gamla hederliga beprövade metoder... ögat.. funkar super se hästen å ge mer om den blir smal och ge mindre om den bvlir fet. Är den slö ge energi osv=)
ta blodprov och se om den ev har brister på nått och ge då isf enbart de som den har brist på=)

Vi har ingen analys varesig på höet eller hösilaget. Tvååringen för en halv liter havre, en halv liter kornkross, en halv dl mineraler för unghästar/avelsston och ca en halv msk SeloE. Hon är dryga 150 cm hög och jobbas inte. Har faktiskt ingen koll på vad hon väger. Fri tillgång dygnet runt på grovfoder. Häst nr två är en häst på knappt 170 cm, 10 år, jobbas för tillfället inte så jättemycket, mesta lite vardagsmotion. Han får någon dl kornkross och en halv dl mineraler, utöver fri tillgång på grovfoder dagtid, och något begränsat nattetid (får inte plats att packa i hönäten så det räcker absolut hela natten). Sedan har vi två a-ponnnysar som får lite havreskrammel och mineral"godis". Även de får nästintill fri tillgång på grovfoder. De är dock något runda. Ena ponnyn arbetas lätt och är under igångsättning, båda är 7 år.

Alla våra hästar, inkl inhyrd, är pigga och glada, fint hull, fin päls, livliga ögon och är faktiskt gladare än någonsin:laugh:. Shettisen som inte brukar gilla att vara med på någonting och inte ens vill bli borstad har nu en helt annan glimt i ögat, apporterar, springer, bockar och busar och är allmänt supernöjd med allting. Förr ville han inte vara med överhuvudtaget!

Nu äter min förvisso delvis analyserat grovfoder, då hon vintertid har fri tillgång på analyserat hösilage i hagen, men i boxen och vår/höst får hon oanalyserat hö.

Hur som helst: Hon får ett kilo av Granngårdens originalpellets samt 0,5 kilo (uppmätt i torrt tillstånd) betfor per dag, endast för att hon ska få skrammel i krubban när de andra äter. I övrigt fri tillgång på mineralslicksten, samt ett par dl sojamjöl på våren och hösten när hon ratar höet för att pilla i sig så mycket av gräset som möjligt.

Hästen 11 år och runt 162 cm, har ingen aning om vad hon väger. Rids inte.

ta blodprov och se om den ev har brister på nått och ge då isf enbart de som den har brist på=)

Men då blir det ju billigare att ta analys, än att ta ut veterinär och ta blodprov? Och varför riskera att hästen får brister? Låter tokigt.Energi och protein är ju lätt att se brister/överskott på men mineralbrist/fel förhållanden kan ju ställa till rejäl oreda och när man upptäcker det så kan det vara försent.

Känner bara till att man analyserar maten till hästar men inga andra djur. Mina kaniner äter samma mat som hästar x) nej tävlas/tränas inte hästen finner jag det inte super noga med en analys.

Saknar analys. Promenadrider mest i alla gångarter. Grov Dponny som blir rund av att bara titta på mat ;) han e i överhull nu så jobbar på att få ner han i vikt men han har fritt med hö nu fram till våren så han äter hela dagarna. Sen blir det 8-9 kg hö. Vet nämligen inte vad jag ska ge för kraftfoder - och vem vet det utan en analys. Men har fått tips om att enbart ge kraft grund men också fått rådet att ge bara betfor och mineraler. Jag gav grund ett tag men nu ger jag 0.5 liter (mätt torrt) betfor och 1 dl mineraler.

Min häst behöver inte mkt energi (mj??) men inte mer protein heller. Enligt veterinär har han en stor muskelmassa som behöver lång uppvärmning. Han har rätt kraftig hals och är fin och rund över kors/rumpa. Men jag kan inte känna revbenen så lite rund över revben och buk är han men han har blivit mindre sedan jag köpte han för två månader sedan :) tack vare motionen och begränsat med hö nattetid då han gick med fritt hö dygnet runt förr.

Senast ändrad:

Livsmedelsproducerade djur analyserar all mat ofta/ibland (?) gödsel oxå för att ge precis vad de behöver för att producera max utan att man slänger pengar i sjön på över/felutfodring har jag hört. De tar ju hjälp att räkna på fodret om de inte gör det själva.

Som the connemara säger så analyseras fodret till många livsmedelsproducerande djur. Inte bara för att veta vad djuren får i sig utan för att optimera foderstaten så man inte ger mer mat/tillskott än vad som behövs. Analys är alltså en ekonomisk förtjänst också (oerhört viktig i livsmedelsproduktion där förtjänsten är låg)

Även hund- och kattmat analyseras så att näringsinnehållet stämmer med normalindividen.

Jag analyserar alltid fodret och tycker att det är viktigt. Får hästen för mycket/lite energi och protein ser man ganska snart.. Men mineralerna har man ingen aning om, och fel kvot eller underskott kan ställa till det, och det "syns" inte först det är försent och långt gånget

Jag har halvt analyserat hö. Jag vet vad det är för energi och proteinvärde på det. Anledningen att det blev så är att bonden inte förstod att vi hästmänniskor vill veta mineralvärderna också.
Men jag ger mineraler, extra protein + havre och betfor till mitt halvblod som rids 6 dagar i veckan och hästarna har fri tillgång på hö så jag hoppas de inte har några större brister. Till i höst vill jag såklart ha en fullständig analys.

Som the connemara säger så analyseras fodret till många livsmedelsproducerande djur. Inte bara för att veta vad djuren får i sig utan för att optimera foderstaten så man inte ger mer mat/tillskott än vad som behövs. Analys är alltså en ekonomisk förtjänst också (oerhört viktig i livsmedelsproduktion där förtjänsten är låg)

Även hund- och kattmat analyseras så att näringsinnehållet stämmer med normalindividen.

Jag tror det lätt missas att hund/katt ofta äter EN sorts mat. Är den komplett så är den det för djuret.

Sedan vill hästägare ge ett komplett foder, tex någon krafftpellets, men missar att hästen äter GROVFODER som huvudsaklig föda. Därför är det GROVFODRET som är det relevanta att ha koll på för en häst. Varför man analyserar det. Det är ALDRIG komplett för en häst!

Och blir det sällan heller med ett fullfoder upptill om man inte har riktig tur och lyckas pricka in en fullfoder som passar både protein/energimässigt och mineralmässigt. Och då behöver man ändå alltid tillsätta åtm Se och kanske även E-vitamin om man inte ger många kg om dagen.

Dessutom påverkar ju antalet kg grovfoder och antalet kg kraftfoder såvida de inte har exakt samma kvoter både protein/energi och mineralkvoter.

Så man kan inte bara tro att ett fullfoder funkar att ge dubbel mängd när hästen ska ridas mera, så enkelt är det inte.

Men det är skitlätt att räkna själv på basfodermedel. Lågstadiematte!

Jag har halvt analyserat hö. Jag vet vad det är för energi och proteinvärde på det. Anledningen att det blev så är att bonden inte förstod att vi hästmänniskor vill veta mineralvärderna också.
Men jag ger mineraler, extra protein + havre och betfor till mitt halvblod som rids 6 dagar i veckan och hästarna har fri tillgång på hö så jag hoppas de inte har några större brister. Till i höst vill jag såklart ha en fullständig analys.

Då frågar du bonden vilket företag han analyserade hos. Har han skickat analys senaste året så har företaget säkert kvar hans prov och då kör de mineralanalys för kanske en 50-lapp extra :) Du behöver journalnumret hos Agrilab, Eurofins vet jag inte.

Vi har ingen analys varesig på höet eller hösilaget. Tvååringen för en halv liter havre, en halv liter kornkross, en halv dl mineraler för unghästar/avelsston och ca en halv msk SeloE. Hon är dryga 150 cm hög och jobbas inte. Har faktiskt ingen koll på vad hon väger. Fri tillgång dygnet runt på grovfoder. Häst nr två är en häst på knappt 170 cm, 10 år, jobbas för tillfället inte så jättemycket, mesta lite vardagsmotion. Han får någon dl kornkross och en halv dl mineraler, utöver fri tillgång på grovfoder dagtid, och något begränsat nattetid (får inte plats att packa i hönäten så det räcker absolut hela natten). Sedan har vi två a-ponnnysar som får lite havreskrammel och mineral"godis". Även de får nästintill fri tillgång på grovfoder. De är dock något runda. Ena ponnyn arbetas lätt och är under igångsättning, båda är 7 år.

Alla våra hästar, inkl inhyrd, är pigga och glada, fint hull, fin päls, livliga ögon och är faktiskt gladare än någonsin:laugh:. Shettisen som inte brukar gilla att vara med på någonting och inte ens vill bli borstad har nu en helt annan glimt i ögat, apporterar, springer, bockar och busar och är allmänt supernöjd med allting. Förr ville han inte vara med överhuvudtaget!

Du märker alltså stor skillnad i dina hästar beteende och du funderar inte ens över om det faktiskt mått dåligt pga utfodringen tidigare? Att du nu haft tur med grovfodret alltså?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama