Ni som varit på Island

karamelldrottningen

Trådstartare
Ni som varit där. Hur länge var ni där och vad var syftet med resan? Kanske man kan passa på att titta på hästar för ev köp? Har ni bott hos bekanta eller hos vem/vart?

Vilken tidpunkt på året är att rekomendera?

Bättre att köpa en unghäst va än en äldre med tanke på exemrisk va?

Är de billigare än här i Sverige? Släpper de gärna ifrån sig hästarna eller är det bara om de känner en? Har ev en grej på g. Kan inte stanna jättelänge. Vet inte exakt hur länge än.

Sv: Ni som varit på Island

Jag har bara varit på sommaren, finast var det i juni mycket blommor ute i naturen. Vi red bland annat över en äng full med blommor, full fart i tölt och alla bar på nästan fånigt lyckliga leenden. Syftet med resorna, det har blivit några vid det här laget har alla varit semester.

Jag skulle aldrig ge mig till Island i syfte att köpa häst, men eventuellt skulle jag omvärdera det om jag stötte på någon individ och blev störtförälskad. Vad jag sett så blir det många gånger i samma prisklass eller dyrare när man köper "vanliga" hästar då importkostnaden är en betydande del av priset. Det går att få föl/unghästar med bra stam i Sverige för samma peng som importen eller lite till, köper man dyrare kanske det är annorlunda. Och Ja det är bättre att köpa unghästar ur eksemsynpunkt men då tänker jag mest på riktigt unga inte 4-5 åringar direkt.

Var där över nyår för ett par år sedan. Syftet var rent nöje men givetvis klämde vi in en ridtur (och såklart blå lagunen), den mest blåsiga och kalla ridturen jag har varit med om i hela mitt liv. Skulle jag åka dit igen skulle det definitivt bli under den något varmare årstiden :D

Varit på island många gånger, både för jobb och för att hälsa på vänner. Rest runt och då bott på olika gårdar som erbjuder billigt boende, men för det mesta boende hos vänner.

Ej varit där i hästköparsyfte men har ev. efter många års väntande, ett föl på gång efter mitt drömsto nu i sommar. Men skulle samtidigt aldrig rekommendera någon att köpa häst från Island egentligen. Finns bra utbud i sve, utan exemrisk etc. Jag är bara dum och kär.. ;p Som Lobelia säger tillkommer importkostnad etc.

Ang årstid:
Sommar är bäst, men skulle gärna åka över i slutet på sept/början på oktober någon gång för att uppleva häst/fårinsamlingen.
Kan inte garantera bra väder på sommaren men sannolikheten är större... ;)

Lånar tråden lite om det är ok!

Jag och sambon åker till Island om en vecka! Har inplanerat ridning och utflykt till nationalpark och geysirområdet.
Vi ska vara där tisdag till söndag och har med 12tusen (svenska kronor räknat), fick höra att " oj så mycket pengar med er" men jag tänker ju att äta ute i Reykjavik inte är speciellt billigt + att det ska shoppas en del.

Till er som varit där, vart köper jag hästgrejor? Finns det fler butiker ?

Hoppas de va ok med lite frågor i din tråd karamelldrottningen

Första gången jag var där var jag där i 3 veckor mitt i sommaren och var "Au Pair" till en liten kille i en familj, så vart mest barnpassning men han med lite sightseeing och ridning på gårdens hästar också :)

Andra gången var i somras då jag och min mamma åkte för att få gå på Landsmot då bodde vi hos en vän till oss.
Blev lite sightseeing och landsmot bara då :)
Fick dock äran att rida en häst som bodde vid landsmot området så inte helt ridlöst i alla fall :)

När du säger att du har med dig 12 000 svenska kronor, då har du väl inte med dem kontant? :o Jag växlar ingenting, tar ut lite fickpengar på bankomat och betalar allt med kort. Finns inte särskilt stort behov av kontanter inne i Reykjavik.

I mina ögon, som varit en hel del på Island, både som turist och som boende på ön tycker också att 12 000 låter mycket, isländska kronan ligger så lågt, så det är inte särskilt dyrt i reykjavik, speciellt inte om man jämför med för tio år sedan. Det är billigare att äta ute på Island än i Sverige. Å andra sidan är för mycket pengar ett lyxproblem, eller snarare, inget problem alls ;)
Hästgrejer köper du bäst på Lifland, en butik i området i närheten utav stallarna. Sen har även Ástund en butik, Top reiter och Hestar og menn (den ligger bredvid Lifland butiken). Själv åker jag bara till Lifland dock, de har störst utbud.

Till TS:
Jag har varit på Island året om i olika perioder. Jag älskar alla årstider, sommaren är något tryggare rent vädermässigt, men hösten är nästan ändå min favorit. Det är så vackra färger ute och mindre turister på ön.
Jag var på Island första gången när jag var 12 år och har sedan åkt regelbundet, gjort allt fårn att åkt på Landsmót några gånger, till att leta häst, till att jobba, till att bara åka över och träffa vänner and so on. Ska dit på torsdag med hela Vintermästerskapen-gänget och då blir det nog en blandning av det mesta samt att vi ska på finalen utav Meistradeildin och se en stor istölt. Har bott hos vänner men även på hotell.

Det finns mycket saluhästar på island och för eksemrisken är det bäst om de lämnar ön när de är unghästar, typ två år. Men utöver eksemrisken (som man verkligen bör ha allvarligt i åtanke) så tycker jag att man kan hitta en hel del hästar som är betydligt billigare på Island än i Sverige inkl import. Dock så är hästarna där ofta kanske inte lika mycket tränade/utbildade, enligt min erfarenhet.
De flesta är nog glada om de får sina hästar sålda, marknaden är som den är och det finns många hästar till salu.

:)

Tack för tips Brolinskan! Ska ner till Forex idag men tar bara ut halva summan i Isländska pengar så får resterande vara på kortet! Vad pinsamt att jag tänkte faktiskt ta ut allt i kontanter :o (världsvan är man ju...:angel: )
Det kanske är mycket pengar att ha med men på nått sätt har jag fått för mig att Island är dyrt, till mamma hade dom sagt på forex att det var svårt få tag på isländska kronan och att bankomaterna inte alltid hade pengar i sig ::O
Men nu har vi iaf vår reskassa som ska vara till den här resan. Det blir säkert att köpa lite hästprylar och sambon ska ha fiskegrejer så pengar lär väl gå åt ;D

Vet du hur det fungerar med taxfree? Läste någonstans att vid köp för en viss summa kan man dra av på taxfree men gör man det på flygplatsen då?

Karamelldrottningen har du bokat resa ännu?? =)

Äh, det är inte pinsamt!

Forex vill väl tjäna pengar de med ;)
Jag har aldrig varit med om att det inte går att ta ut på bankomat, men överhuvudtaget så är behovet av kontanter lika litet som här i Sverige, man kan betala med kort överallt i stort sett.

Man får taxfree på i stort sett all shopping (även ridgrejer!). Man får en blankett tillsammans med kvittot att fylla i som man sedan antingen går med till turistinformationen innan man åker, då får man tillbaka pengarna kontant i euro eller isländksa kronor, eller så lämnar man in dem på flygplatsen, då får man pengarna tillbaka på kontokortet. Det är väldigt smidigt.

Hopaps ni får det riktigt riktigt härligt på ön, det har varit väldigt fint väder sista veckorna och betydligt varmare än i Sverige. :)

Jag har heller aldrig haft problem, har kunnat betala allt med kort och ta ut när jag önskat. Har alltid haft lite kontanter dock, för småinköp men de kan man ta ut på Island.

Och igår föll bomben...
Hade varit inne i stan, växlat pengar och köpt badbyxor till sambon. Åker till stallet, rider ut med några flera.. Vi travar jag är sist med Dimma som kommer upp bredvid en av de andra hästarna och pang sa de! En spark på mitt ben.

Sitter nu med omlindat ben där vadbenet är av och jag är sjukskriven.
Islandsresan inställd och jag är bara så jäkla ledsen :( När hästen äntligen är frisk så blir en annan skadad.
Ville bara skriva av mig :(

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 664
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·
Avel Så har jag gått och nojjat mig över att den nyinköpta hästen. Jag behöver lite perspektiv från er. Min första unghäst, köptes när den...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 661
Senast: LionQueen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar