Sv: Ni som varit på Island
När du säger att du har med dig 12 000 svenska kronor, då har du väl inte med dem kontant?
Jag växlar ingenting, tar ut lite fickpengar på bankomat och betalar allt med kort. Finns inte särskilt stort behov av kontanter inne i Reykjavik.
I mina ögon, som varit en hel del på Island, både som turist och som boende på ön tycker också att 12 000 låter mycket, isländska kronan ligger så lågt, så det är inte särskilt dyrt i reykjavik, speciellt inte om man jämför med för tio år sedan. Det är billigare att äta ute på Island än i Sverige. Å andra sidan är för mycket pengar ett lyxproblem, eller snarare, inget problem alls
Hästgrejer köper du bäst på
Lifland, en butik i området i närheten utav stallarna. Sen har även Ástund en butik, Top reiter och Hestar og menn (den ligger bredvid Lifland butiken). Själv åker jag bara till Lifland dock, de har störst utbud.
Till TS:
Jag har varit på Island året om i olika perioder. Jag älskar alla årstider, sommaren är något tryggare rent vädermässigt, men hösten är nästan ändå min favorit. Det är så vackra färger ute och mindre turister på ön.
Jag var på Island första gången när jag var 12 år och har sedan åkt regelbundet, gjort allt fårn att åkt på Landsmót några gånger, till att leta häst, till att jobba, till att bara åka över och träffa vänner and so on. Ska dit på torsdag med hela Vintermästerskapen-gänget och då blir det nog en blandning av det mesta samt att vi ska på finalen utav Meistradeildin och se en stor istölt. Har bott hos vänner men även på hotell.
Det finns mycket saluhästar på island och för eksemrisken är det bäst om de lämnar ön när de är unghästar, typ två år. Men utöver eksemrisken (som man verkligen bör ha allvarligt i åtanke) så tycker jag att man kan hitta en hel del hästar som är betydligt billigare på Island än i Sverige inkl import. Dock så är hästarna där ofta kanske inte lika mycket tränade/utbildade, enligt min erfarenhet.
De flesta är nog glada om de får sina hästar sålda, marknaden är som den är och det finns många hästar till salu.