Toudi
Trådstartare
Vi ska betäcka vårt sto nu i maj så om allt går som det ska så blir det föl nästa sommar. Första fölet så har en hel del funderingar och vill vara väl förberedd. Jag vill absolut vara med vid fölningen och är väl införstådd med vikten av det. Vill kunna finnas till hands om något går galet. Sedan vet jag att en del missar fölningen ändå och att det helt plötsligt bara står ett föl i boxen/hagen.
Jag undrar hur ni gör?
Eftersom man inte helt säkert kan veta när fölet kommer och det är ju inte heller alla ston som visar typiska symtom på att det snart är dags heller. Ett sto kan ju föla under ett rätt så långt intervall. En vanlig semesterperiod på 4 veckor kanske inte alls träffar in fölningen.
Hur gör ni för att gardera er? Finns det några riktlinjer att följa för när det är dags att börja vara hemma dygnet runt?
Jag undrar hur ni gör?
Eftersom man inte helt säkert kan veta när fölet kommer och det är ju inte heller alla ston som visar typiska symtom på att det snart är dags heller. Ett sto kan ju föla under ett rätt så långt intervall. En vanlig semesterperiod på 4 veckor kanske inte alls träffar in fölningen.
Hur gör ni för att gardera er? Finns det några riktlinjer att följa för när det är dags att börja vara hemma dygnet runt?
Senast ändrad: