Ni som tävlar i halter klasser

MsSleepalot

Trådstartare
Ställer sig era hästar square på kommando?:cool: Vad har ni för kläder på er när ni tävlar?
Vad har man för storlek på grimma på en häst som är född maj 05 till våren-sommaren?:D
Nån som vet var man kan hitta exempel på möster på nätet?:cool:

:banana:

Sv: Ni som tävlar i halter klasser

Kom igen, nån här tävlar väl halter klasser?:cool: Första frågan kan ni väl svara på?!;)

square: en förutsättning för att lyckas i halter är att hästen är lätt att ställa upp, så det bör man träna mycket på. Och naturligtvis att den är följsam, lugn men alert, travar direkt, saktar av direkt, ryggar och vänder flytande.
En blazer (lång kavaj) är att föredra, vars färg passar ihop med hästen.
Hästar kan ha väldigt varierande huvudstorlek vid 2 års ålder. Kolla över vad h*n har för storlek på vanliga grimmor, och utgå från det. Haltergrimman ska sitta tight utan att vara trång.

"square på kommando", det beror på vad man menar med kommando:confused:
Jag har provat att säga ordet varje gång jag försöker ställa upp men det fungerar dåligt, allra helst om man även vill tävla Showmanship då låter det inte så bra om man står och tjatar Square framför domaren.:o
Nej träna uppställning x massor!!
Din häst lär sig ganska snabbt att det är lättare att göra det med detsamma istället för att hålla på och trassla. :d
Tittar man på USA så har man figursydda jackor som slutar mitt på "rumpan" och samma färg på både byxor och jacka, helst på bootsen också men det känns överkurs här hemma. Jackan kan vara enfärgad utan speciellt mycket dekorationer eller så har den massor av glitter och dekorationer.:D

Storlek på grimma blir ju yearling i så fall:D
Mönster på nätet? Halter är skritt rakt mot domaren när domaren flyttar på sig börjar du trava och svänger 90 grader runt konen som är uppställd lite längre upp. Domaren vill se din häst framifrån/bakifrån i både skritt och trav samt trav från sidan.
Good Luck:bow:
Monke:)

Ja, men jag undrade om era hästar ni tävlar halter klasser med ställde sig square på kommando? :confused: eller ställer dom sig automatiskt square när ni ställer upp dom?

Jag har en brun häst som nästan lyser lite kopparrött i solen med svart man och svans. Svart kavaj,vit/beige slinky, mörka boots, svarta byxor och vit hatt, passar det? Och en mörk grimma med silver på? Eller blir det tråkigt?

Han har nu en storlek cob i grimma som är i dom inre hålen, alltså en mindre cob grimma. Kommer jag då kunna ha en yearling grimma på han så länge?:confused:

Ah, då är det lika bra att träna på att ställa upp den square kanske istället för att tjata kommando?...

Nu är jag jättedålig på tävlig i halterklasser så nu får ni skola mig lite;)
Tex exakt hur går en showmanship at halter klass till? Trail at halter? Och bara Halter? Vad är skillnaden? Eller ja att det är trail hinder i trail vet jag ju men tex får man prata med hästen i alla 3? Inte röra häst eller kedja? Vad gör man i en Halter tävling jämfört med showmanship?
Oj många frågor det blev, svara gärna på det ni orkar:p

Skulle behöva ha lite låtsastävlingar innan vi ger oss upp på riktig tävling:D

Halter - klass där hästen bedöms, framför allt exteriör. Man visar hästen i skritt och trav och sedan ställs den upp för bedömning. Hästarna bedöms mot varanndra, dvs rangordnas med den finaste först och den fulaste sist. Ingen poängsättning på hästarna. Handlern får röra vid både hästen och grimman/kedjan, hästen bör stå still och vara lydig/lätthanterad men detta ingår inte i bedömningsgrunderna utan underlättar bara för domaren att få en rättvis bedömning av hästen/klassen.

Showmanship at Halter - klass där uppvisaren/handlern bedöms. Mönstret kan innehålla skritt och trav på rakt eller böjt spår, stopp, vändningar på bakdelen, ryggning på rakt eller böjt spår och uppställning för bedömning. Hästens exteriör spelar ingen roll, däremot hur den är groomad och iordninggjord. Handlern får inte röra vid hästen eller kjedjan. När domaren går runt hästen vid uppställning ska handlern hela tiden röra sig från sida till sida vid hästens huvud för att hålla sig ur domarens väg när denne bedömer hästen. Hästen skall vara lydig och lätthanterad och stå still när detta krävs, allt för att visa att handlern har bra kontroll på sin häst.

Trail at halter - man leder sin häst genom en trailbana istället för att rida den. Man får inte röra hästen eller kjedjan med undantag för sidepass där man får röra vid hästen. Hästens exteriör bedöms inte, inte heller hur man visar så länge man på ett korrekt och praktiskt sätt tar sig igenom hindren.

:banana:

Tack! Bra beskrivning:bow:

Alltså är det inget speciellt mönster man går i Halter? Utan man går bara fram och ställer upp sig, eller?:confused:

Hur man gör i halter dvs "mönstret" har jag beskrivit redan:idea:
Om du tittar längst ner i mitt förra inlägg så har du Halter "mönstret" där.

Jag skulle vilja korrigera Oledoledoff lite när det gäller Showmanship och det står i regelboken att man bör inte röra kedjan hela tiden dvs handen skall vara på läderdelen av grimskaftet men man kan ta i kedjan om man vill.
Annars var det en eminent kortfattad och bra beskrivning av de olika grenarna.:bow:

Ps. din tänkta klädsel låter jättefin men jag hade valt svart hatt om jag hade svart kavaj o byxor. Och jag tycker att mörk grimma på en mörk häst är snyggast, precis som du tänkt:d
När jag säger yearling grimma så menar jag de Amerikanska läder halter grimmorna. Om du skall köpa/låna så be att få prova den först. Men om hästen är ett år i vår så är det rimligaste att den behöver just en yearling grimma men den kan ju givetvis ha stort huvud och då behöva en större, prova:idea:

Monke:)

Förlåt....:eek: :o
Nu ser jag att din häst ju blir två år till våren då skall du givetvis ha en större grimma.

monke:o

Jaha så DET var Halter:D läste nog lite snabbt där... Men åh vad kul nu ska vi ut och träna:banana:

Okej så då får jag ta i kedjan någon gång om det skulle behövas då, men annars inte. Visst har jag förstått rätt?

Men då får det bli svart hatt med! Och visst är det snuggt med mörk grimma med silver på på en mörk häst:d Nu är ju inte min så mörk men han är då nog mörk hehe.

Kanske jag ska spänna åt en grimma han har nu som jag vill Halter grimman ska sitta, mäta den och sen köpa grimma? Det var väl smart?!:D
Och sen det där med byxorna, vad ska jag ha? Kan jag ta ett par ljusa jeans med bootcut och färga dom svarta? Eller kan jag ha mööörkt blåa jeans? Eller ska jag köpa nya? Har ni något tips på byxor som finns på bild på nätet?:crazy: Vet ju inte alls vad jag ska ha...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 226
Senast: Fiorano
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur