Ni som tävlar hoppning med haflinger

lis

Trådstartare
Min dotter vill att vi ska köpa en haflinger och jag har inte en aning om rasen kan prestera på hoppbanan. Hon vill kunna tävla LB ungefär. Är det någon idé att ens fundera på att köpa en?? Ni som hoppar med haflinger hur högt hoppar ni?

Sv: Ni som tävlar hoppning med haflinger

Med rätt individ kan det absolut funka. Precis som med vilken annan ras som helst.

Har precis sålt min flinga, men hoppade i alla fall 1,15m med henne och hade vinster i LB hoppning. Så visst kan dem:)

Stormpil här på Buke har en underbar liten haflingervalack vid namn Knappekullas Waquero, som varit i final med sitt lag i elitallsvenskan två år (2006 och 2007 om jag minns rätt). I fjol var vi och kollade när han tävlade i Tierp, det är min mammas uppfödning nämligen, och då vann han den medelsvåra klassen! :bow:

Det finns många fler, men "Queso" är nog den haflinger som är högst meriterad i hoppning i Sverige.

Här finns det en massa fina bilder av Waquero när han hoppar: http://www.pixbox.se/alb_show_id749061_page0.html

Generellt sett så är haflinger duktiga små hopphästar, men som redan sagts så gäller det som alltid att hitta rätt individ. Själv är jag för gammal för att tävla ponny, så jag och min lille hingst har hållit oss till någon klubbhoppning.

Lycka till!

Tillägg: Video från MSV i Tierp! http://www.youtube.com/watch?v=c3hYfDXBdhU

Senast ändrad:

jag tävlade msv-hoppning med min haflinger när det begav sig. Lämnades ut på foder en kort tid och tävlades LB med flertalet placeringar (och vinster om jag inte minns fel). har bytt ägare (2 ggr) sen jag haft honom, men ytterligare 2 ryttare har placeringar i minst LB vad jag vet nu... Så visst går det, men jag skulle nog ändå säga generellt att vill man ha en hopponny ska man nog kolla efter andra raser. Men allt har med individen att göra, oavsett ras.

De flesta haflinger jag träffat tycker att det är skoj att hoppa och har bra teknik. Att klara av LB-nivå skulle jag nog våga säga att flertalet haflinger gör, bara de har fått utbildning för det (så klart).

Själv tävlade jag under ponnytiden mitt haflingersto (kat. C) t.o.m LA i hoppning med många placeringar i LB. Vid de tillfällena hon fick sköta allt själv vid löshoppning studsade hon över hinder på 140. Så nog kan de hoppa, de små blondinerna:love:
7834521.jpg

Tanten hoppar LA, för ganska många år sedan nu.

Beror helt på vilka krav man har och vilka klasser man satsar på. Av de jag sett har det varit hästar(ponny) som har kapacitet runt LB dock har de allra flesta varit rätt trutiga och starka.

Om man vill satsa på hoppning så hade jag personligen valt annan ras :D

Håller med dig.

Lis: Är de säkert att hon bara vill tävla LB då? SÅ att de inte, när hon kommer dit, blir mer krav. Att hon vill tävla högre/mer. Då är det tråkigt med en begränsad ponny.
Men som sagt, Individen.

delvis knapplån...

En hästs begränsningar sitter inte i rasen.

När min syster var tolv, köpte vi Waquero, då var vi endast intresserade av haflinger. Varken ryttare eller häst hade erfarenhet på mer än LD-nivå. Fyra år senare startade de SM i fälttävlan. Han har efter henne tagit upp två oerfarna ryttare till Msv B i hoppning. Med sin senaste ryttare som startade sin första tävling i februari 2008, vann han DM, de kvalade till Msv A och tanken var att de skulle ha startat nu i vår.
Han är inte den enda haflingern med den kapaciten, exempelvis visar våra två nyblivna 6-åringar mycket större kapacitet än han gjorde i den åldern.

Det är en otroligt arbetsvillig ras, vilket jag ser som en stor fördel när det gäller en tävlingshäst.

Waquero
1224938189_resized.jpg

21155768.jpg

En av 6-åringarna
22297644.jpg

Så klart hon ska ha en haflinger om hon vill det:D

Senast ändrad av en moderator:

Hur många haflingers tävlar svår klass? Överlag, utslaget på hela sverige? Ganska många mindre än tex. connemara osv.
Jag säger bara att de finns mer passande, hoppavlade ponnyer.
Men jag säger också. Individen.
Jag känner en nordsvensk som tävlat 130 också. Men de var en individ. Förvisso på klubbtävling. Men ändå.
Individer. Alla raser kan, om man hitta rätt individ, sen är dom mer eller mindre passande.

Ähum, jo.. För alla raser är inte framavlade för att fungera som rid/tävlings- häst och hoppa höga hinder. Som t ex travhästen. Den är begränsad - pga. sin kroppsbyggnad. Likadant kallblodiga hästar.
Om begräsningar inte sitter i rasen, varför ser man då aldrig varmblodiga travare, kallblod, etc i GP-klasser ? :grin:

Kan ju knappast påstå att haflingern är byggd som den ultimata hopp-ponnyn direkt, men att gå Lb-La klasser är inget problem, där är det inställningen hos hästen som avgör.

delvis knapplån...

Det är en otroligt arbetsvillig ras, vilket jag ser som en stor fördel när det gäller en tävlingshäst.

Det är väl självklart att det finns begränsningar i raser vad det gäller inriktning. Olika raser är avlade för olika mål.

Att det sedan finns ett och annat undantag är ju en sak.

Ähum, jo.. För alla raser är inte framavlade för att fungera som rid/tävlings- häst och hoppa höga hinder. Som t ex travhästen. Den är begränsad - pga. sin kroppsbyggnad. Likadant kallblodiga hästar.
Om begräsningar inte sitter i rasen, varför ser man då aldrig varmblodiga travare, kallblod, etc i GP-klasser ? :grin:

Kan ju knappast påstå att haflingern är byggd som den ultimata hopp-ponnyn direkt, men att gå Lb-La klasser är inget problem, där är det inställningen hos hästen som avgör.

Först och främst. Vad har GP och Svår klass med trådskaparens önskemål att göra??

Haflingern säger du. Är du insatt i haflingeraveln, vad man strävar mot för häst idag? Vad tror du att haflingern är framavlad för?

Först och främst. Vad har GP och Svår klass med trådskaparens önskemål att göra??

Haflingern säger du. Är du insatt i haflingeraveln, vad man strävar mot för häst idag? Vad tror du att haflingern är framavlad för?

Jag skulle gärna vilja veta vad avelsmålet med en Haflinger är?

Hur många haflingers tävlar svår klass? Överlag, utslaget på hela sverige? Ganska många mindre än tex. connemara osv.

Eftersom det enbart är kategori D som tävlas i Svår klass, och de bästa haflingerhästarna som jag känner till i det här landet är C-ponnyer, så är frågan lite fel ställd.

JAG känner till 4 haflinger som gått MSV klass (MSV B) i Sverige, Knappekullas Waquero, Walkman, Hamlet av Ryabacken och Strike.

Sen blir det lite tokigt att jämföra med exempelvis connemara, som det finns betydligt fler av än haflinger i det här landet.

För övrigt håller jag med dig om att det viktiga är individen! Så, om tjejen nu vill ha en haflinger så leta efter rätt individ inom rasen, det går självklart att hitta!

Ähum, jo.. För alla raser är inte framavlade för att fungera som rid/tävlings- häst och hoppa höga hinder.

- - -

Ähum, hur är den ultimata hopp-ponnyn byggd då? På ponny-kvalitets för några år sedan (när Svenska Haflingerföreningen var med i SPAF) sopade ett haflingersto vid namn Pikki banan med alla "prestationsrasponnyer" och fick omdömet av hoppdomaren att hon var idealiskt byggd för hoppning. Samma sto är mycket högt bedömt vid flera haflingerutställningar med internationella och svenska domare. Så jag undrar helt uppriktigt vad du menar.

Eldfuxen, haflingeruppfödare i liten skala med vissa ambitioner att föda upp prestationsdugliga ponnyer ;)

Jag skulle gärna vilja veta vad avelsmålet med en Haflinger är?

Kanske bäst att ta reda på det innan man dissar en hel ras? :grin:

Enligt SHF:s Plan och Riktlinjer är avelsmålet kortfattat:

en rastypisk, sund, lättfödd och stark familjehäst med gott lynne och bred användbarhet inom rid- och körsport

D.v.s. ungefär samma som många andra ponnyraser.

Jag undrar också precis som Stormpil var Svår klass och GP kom in i bilden? TS dotter vill tävla LB. Och undrar om man kan göra det med en haflinger. Vilket vi som är insatta i rasen, avelsmål och användningsområden säger går alldeles utmärkt.

Ingenting. Det har att göra med vad du skrev, dvs att hästens begränsning inte har med rasen att göra. Vilket är felaktigt. Givetvis påverkar hästens naturliga bjudning och hoppvilja en hel del, men att hästen begränsas av vad den är framavlad för är ju ganska så uppenbart.

"Användningsområden
Haflingern användes ursprungligen mest som klövjehäst, men även inom jordbruk och i skogsskötsel. Målet med aveln var att få fram en lätthanterlig och arbetsvillig häst, som också var stark, härdig och säker på foten, för olika arbetsuppgifter på familjejordbruk i alperna.

Efter andra världskriget har behovet av arbetshästar minskat och haflingeraveln har inriktats på att få fram en lättare familjehäst, lämplig för såväl ridning som körning. " - Därmed måste den vara av det gröve slaget, (även om det är en lättare häst idag) för den skall vara viktbärande - just för att fungera som ridhäst för alla i familjen och inte bara som barnponny. Och det är väl inte vad man eftersträvar hos en hopphäst.

Haflingern är alltså inte framavlad för hoppning. Därimot andra tävlingsgrenar, t ex körning, ser man dessto fler hästar av denna ras.
Visst att aveln och målen utvecklas och förändras med tidens gång, och man har börjat blanda in annat blod (ex. fullblodsaraber) för att få en lättare typ av häst , men det är inte framavlade för att vara en framgångsrik tävlingshäst. Hobbyhäst ja. Men det kan också en travare, kallblod, eller shetlandsponny vara.

Och vad man strävar efter ja, men rasen idag är inte ändamålsenligt byggd för några större prestationer i hoppning.

Och att ni sen kan nämna en,två framgångsrika haflingers i de högre hoppklasserna säger ingenting mer än att det finns undantag, och att vissa hästar har vinnarskalle även om tekniken inte är det ulitmata.

Senast ändrad:

Jagundrar också precis som Stormpil var Svår klass och GP kom in i bilden? TS dotter vill tävla LB. Och undrar om man kan göra det med en haflinger. Vilket vi som är insatta i rasen, avelsmål och användningsområden säger går alldeles utmärkt.

Har aldrig påstått att det inte går, det jag opponerade mig mot var att en hästs begränsningar inte sitter i rasen. Vilket det självklart gör, olika raser är framavlade för olika användningsområden.

Citerar mig själv:

men att gå Lb-La klasser är inget problem, där är det inställningen hos hästen som avgör.

Senast ändrad:

"Användningsområden
Haflingern användes ursprungligen mest som klövjehäst, men även inom jordbruk och i skogsskötsel. Målet med aveln var att få fram en lätthanterlig och arbetsvillig häst, som också var stark, härdig och säker på foten, för olika arbetsuppgifter på familjejordbruk i alperna.

Efter andra världskriget har behovet av arbetshästar minskat och haflingeraveln har inriktats på att få fram en lättare familjehäst, lämplig för såväl ridning som körning. "

Haflingern är alltså inte framavlad för hoppning. Därimot andra tävlingsgrenar, t ex körning, ser man dessto fler hästar av denna ras.
Visst att avelsmålen utvecklas, och man har börjat blanda in annat blod (ex. fullblodsaraber) för att få en lättare typ av häst , men det är inte framavlade för att vara en framgångsrik tävlingshäst. Hobbyhäst ja. Men det kan också en travare, kallblod, eller shetlandsponny vara.

Och vad man strävar efter ja, men rasen idag är inte ändamålsenligt byggd för några större prestationer i hoppning.

Nu pratar du faktiskt i nattmössan!

Hoppning är väl en typ av ridning, eller har jag missuppfattat något väldigt mycket?

Sen att man skulle "ha börjat blanda in annat blod" är rent struntprat. Det gjordes av vissa uppfödare, framförallt i Tyskland men även i några andra länder (Holland, Österrike, Italien) på 60- 70- och i vissa fall på 80-talet. I Tyskland har haflinger med upp till 25 % arab i stammen registrerats som haflinger, MEN: Sedan några år tillbaka har Tyskland (FN) ett avtal med moderstamboken i Italien att man enbart ska avla på haflinger med max 1,563 % arab i stammen (det är 1 arab 6 generationer bakåt). Hästar med huvudsakligen haflingerstam, men mer än 1,563 % och upp till max 25 % arab i stammen tillhör numera rasen Edelbluthaflinger, som är en egen ras, med Tyskland som ursprungsland.

Så läs på lite bättre innan du berättar "hur det är".

Nu pratar du faktiskt i nattmössan!

Hoppning är väl en typ av ridning, eller har jag missuppfattat något väldigt mycket?

Sen att man skulle "ha börjat blanda in annat blod" är rent struntprat. Det gjordes av vissa uppfödare, framförallt i Tyskland men även i några andra länder (Holland, Österrike, Italien) på 60- 70- och i vissa fall på 80-talet. I Tyskland har haflinger med upp till 25 % arab i stammen registrerats som haflinger, MEN: Sedan några år tillbaka har Tyskland (FN) ett avtal med moderstamboken i Italien att man enbart ska avla på haflinger med max 1,563 % arab i stammen (det är 1 arab 6 generationer bakåt). Hästar med huvudsakligen haflingerstam, men mer än 1,563 % och upp till max 25 % arab i stammen tillhör numera rasen Edelbluthaflinger, som är en egen ras, med Tyskland som ursprungsland.
Så läs på lite bättre innan du berättar "hur det är".

Det är skillnad på att fungera som ridhäst på hobby/familjehäst nivå, och tävla höga klasser...

Och jag menar inte att man började blanda in ädlare blod häromdan :grin:
Men där rasen står IDAG är den inte ändamålsenligt byggd för att prestera på högre nivå. Som sagt finns det alltid undantag..
Så jag vet inte vad du vill att jag ska läsa på..
Nej, jag är inte insatt i haflingeraveln, men jag anser att jag är så pass insatt i hoppvärlden att jag vet vad man strävar efter där.

Men det är så lustigt med alla dessa som försvarar sina raser, travar-folket, till exempel. "min travare kan visst hoppa, och min häst har tävlat 1.50"
Men aldrig ser man dessa resultat någonstans.. Aldrig ser man dessa svårklass hästar, eller film/bildbevis. De tävlingarna måste ägt rum långt bort i landet ingenstans..
Varför kan man bara inte acceptera att hästen inte har dem ulitmata förutsättningarna för att mäta sig i toppen , och vara nöjd med att det är en väl fungerande hobbyhäst, med trevligt psyke. Vill man tillhöra eliten så finns det massor av ponnyer och hästar som har ännu bättre förutsättningar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 310
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig startat nån dagbokstråd här innan. Men det här är för tungt att bära ensam, och jag vill inte lägga hela tyngden på min...
2
Svar
31
· Visningar
2 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka