Ni som tar nattpuls

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Jag har äntligen fått igång min polar pulsmätare. Och tänkte testa den genom att registrera nattpulsen på min tvååring igår natt.

De två först timmarna ligger runt 40 med några toppar här och där. Sen helt plötsligt åker den upp till 94 och ökar stadigt under 6 timmar tills den tillslut ligger på 205?!?!?! Och det helt utan de minsta avikelse på kurvan..

Hon som hade utsläppet sa att hon inte nå gärna ville gå ut på morgonen. Och när jag kom till stallet och såg att hon var lite snorig så tog jag tempen på henne och det visade sig att hon hade feber. Hon hostar även litegrann. Men hon äter och är pigg annars.

Men iaf.. det jag funderar över är om hennes pulskurva verkligen är möjlig? Kan de blivit nått fel på mätaren under natten? Men jag tycker att blir det fel på den borde den inte känna va någon puls alls istället. Inte höja den stadigt.

När jag sett kurvan första gången (la in den vid 6 tiden) så gick jag ut och tog pulsen på henne och den låg på ungefär 45.

Jag fattar ingenting..

Har satt på henne pulsmätaren i natt igen för att se om samma fenomen sker igen. och imorgon har jag utsläppet.

Sv: Ni som tar nattpuls

Kan ju ha ett virus, ex rhinovirus kan dom ju ha bara en topp på några timmar och ofta är man inte ens medveten om det, så visst kan det stämma.
En del hästar har ju högre vilopuls och din ligger ju lite högt, nu iallafall.
intervallet på vilopulsen bör ju ligga mellan 25-40 och där kan jag tycka att runt 30-32 är mest normalt ( fast det finns ju både lägre o högre normalpulser)

kurvan.jpg

Men du måste hålla med om att den här kurvan är otroligt konstig.. Inte en avvikelse.

Jag vet inte hur vilopulsen är för henne. Har inte prövat.. var just de som var anledningen till att jag satte påp henne mätaren från första början.. men jag fick nått helt annat istället..

jag har inte fått in min i datorn än :D..vad är det för siffror till höger på bilden

Jag har äntligen fått igång min polar pulsmätare. Och tänkte testa den genom att registrera nattpulsen på min tvååring igår natt.
Du är inte rädd att dom äter upp den? Det är ju ett kallblod:D.

Annars intressant, du får redovisa hur det går närmaste nätterna.
Min gamla pulsmätare fungerar dåligt (conscator) antingen är hästen stendöd eller så rusar pulsen och ibland under turen så funkar den normalt. Spelar ingen roll var man sätter den eller hur mkt man blöter. Funkar bäst när man kört ett tag och hästen börjar svettas. Får se om man kanske skaffar en sån pulsmätare i framtiden, bor ju bara några km från Polar-Gösta:)

Som jag fattar det så är det höjd.. Men det är ju inte aktuellt nu eftersom hon inte rörde sig något. Skulle tippa på att det i såfall är en egen linje?

Nej men det verkar ju väldigt konstigt att hon skulle haft den där pulsen.. Inte ett enda avbrott. Skulle vara om hon varit så dålig att hon inte lagt märke till något runt omkring sig eller att hon sovit och fått en så hög puls.. Men jag tycker de låter otroligt ändå.. Hästar sover väl ändå inte så många timmar utan avbrott??

Nä de ska bli mkt spännande att se vad mätaren står på när jag kommer ut imorgon.. och hur kurvan ser ut

Haha jo lite så.. hon gillade den inte nå vidare.. försöka bita på den. men hon verkade glömma bort den efter ett tag.

Tilläggas bör att jag använder ingen elektrongel utan vanligt vatten och eftersom hon inte svettas nått på natten (hoppas jag) så kan de mkt väl bli knas pga det..

Men! Då borde väl hästen vara utan puls när vattnet torkat? Logik??

På min mätare så blandade man själv vatten och salt, som man sedan blötte ner pälsen ordentligt där prylarna satt.

varför salt? Vad har de för funktion?

Jag tror du försöker göra hästhållning till ett högskoleämne ;)
Man ska inte tänka så mycket slappna av det funkar för de flesta ;).

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Så där gör min pulsmätare också när elektroderna har dålig kontakt med hästen. Det var väl så lång tid det tog för henne att bli torr där du blött henne. :idea:
Eller att bältet åkt bak eller vikt sig.

Jag slösar inte batteri på att mäta nattpuls. Har kollat hemma i boxen nån gång med handtaget - det roliga var att en av dem fjollade igång på att jag höll på med handtaget och hade högre puls än när vi selar på banan... :cool:

I Boxen får jag inte hålla på med sånt larv...

Jo jag anar att det är nått sånt som skett.. Idag har hon nästan normal temp iaf.. Gått ner en hel grad. Hon hade nämligen 39,1 när jag tog sista gången igår :eek: och nu hade hon 38,1, hon brukar ha ungefär 37,9 som högst normalt. Men nu har jag en annan termometer också eftersom min andra gått sönder så det kan hända att de mäter olika.
När jag kom ut så hade inte pulsmätaren någon kontakt heller. Ska lägga in det på datorn snart för att se hur det ser ut. Kollade pulsen också och den var på 30-40 ungefär.

Idag var de inte lika extremt. Den höll sig på ungefär samma de första två timmarna och sen bara helt jämt på 40.. skulle tippa på att de är då den tappar kontakten? Precis som förra gången..

Lugnad :)

Men va roligt det är med mätaren och tabellerna :) Ser framemot när jag ska köra henne första gången med den. Men det lär väl dröja pga febern

Jag fick en chock första gången pulsmätaren gjorde så där när jag körde intervaller. Jag trodde hästen skulle dö knall och fall! :D

det får lättare kontakt med huden, svett innehåller ju massa salter och det går ju lika bra det, men då måste man ju köra tills hästen svettas

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 140
Senast: Habina
·
Äldre För ett par dagar sedan när jag var på väg hem under nattens sena timma stötte jag på en tjej och en kille. Tjejen var alldeles för...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 338
Senast: HeleneK
·
Hästvård Bakrundsinformation Swb valack född 2000, ingen skade eller sjukdomshistoria bortsett från känsliga hovar och några hovbölder...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 438
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 197
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka