Ni som tagit E-kort ganska nyligen.

Nominous

Trådstartare
Jag håller precis på å ska ta E-kortet. Jag har lite funderingar kring uppkörningen. Jag vet hur det går till enligt skolboken, men jag vill ha höra lite runt era erfarenheter ni som tagit de senare åren så det är färskt, vad man kan förvänta sig.

Så lite frågor.

Vad gjorde ni på uppkörningen?
Klarade du det direkt eller har du kört upp flera gånger?
Hur länge hade du haft B kort?
Hur mycket hade du kört släp?
Var de lika hårda som för uppkörningen av B-kortet tyckte ni?

Hoppas några vill svara på mina frågor. :) Vet som inte ritkigt vad jag har att förvänta mig. :D

Sv: Ni som tagit E-kort ganska nyligen.

Började med säkerhetskontrollen, sedan körning på manöverbanan. Avslutade med körning ute i trafiken.

Klarade direkt.

12 år.

Väldigt lite...kanske ett tiotal gånger.

Ungefär samma men jag tyckte i och för sig inte att uppkörningen för B-kort var speciellt komplicerad.:)

Hoppas några vill svara på mina frågor. :) Vet som inte ritkigt vad jag har att förvänta mig. :D

Jag fick först göra säkerhetskontroll och köra banan (parkera i garage, backa rakt, vända ekipaget genom backning) Sen åkte vi ut på landväg och stad. Fick även en tur på småvägarna, där fick jag i uppgift att backa på rak grusväg med diken och allé ca 75meter sen köra tillbaka till startplatsen.

Jag klarade det direkt:banana:

Jag hade haft b kort i 8år

Jag hade kört med släp ca 3ggr/vecka i 5år, tog 2 lektioner. 1 för genomgång av banan och 1 för övningskörning, man lägger sej till med lite olater;) Läste ingen teori utan läste igenom boken dagen före uppskrivningen och hade 1 fel.

Tyckte nog att det va lika svårt som b-korts uppkörning.

/LL

*kl*

Hakar på tråden och lägger till en fråga

- Vad kostade det totalt?

Mitt gick på strax under 4000:- totalt , 2 lektioner, böcker, uppskrivning, uppkörning och hyra av ekipage.
/LL

Tack för svar.

Jag lär ju vara nervös som en hund innan ;)

Men i stadskörningen, var det lika som med B-kortet att ni fick snirkla runt på enkelriktade smågator i stadskärnan och sånt? Nu måste iofs jag åka på dem gatorna för att ta mig på träning så det är ju inte direkt nytt, men på uppkörning vorde det lite mer lugnande för själen att slippa sånt :D

Det som var mest nervöst var faktiskt funktionsgenomgången och frågorna som kom där. Jag blev dessutom extra grillad (vilket inspektören erkände) och fick redogöra både för olika typer av lastsäkring, däckregler, funktioner på boggie (alltså dubbelmontage - inte alls aktuellt för BE) och påskjutsbroms.

En bekant till mig gjorde uppkörningen för ett litet tag sedan. Började med säkerhetskontroll och köra banan som gick bra. Sen ut i stadstrafiken "vanlig körning" samt backa runt en hörna.
Personen har haft körkort i måånga år, kört släp läge och ofta men kuggade. Tydligen så tyckte inte inspektören att han kollade tillräckligt mycket framåt när han backade + att det han höll 30km/h på en 50km/h väg. Där tyckte inspektören att det gick för fort...?

*KL*

Får jag kapa tråden med en liten fråga?:

Får man vrida på huvudet och titta bakåt när man backar eller är det enbart speglar som gäller?

Du kan ryka på att du inte använder speglarna vid backning. Det är att betrakta som en osäkerhet (fick jag reda på av inspektören , inte körläraren) men det hänger nog på vad inspektören anser.

F ö får du gå ut och kolla placering, men inte så många gånger att det verkar som du inte vet vad du gör.

Jag håller precis på å ska ta E-kortet. Jag har lite funderingar kring uppkörningen. Jag vet hur det går till enligt skolboken, men jag vill ha höra lite runt era erfarenheter ni som tagit de senare åren så det är färskt, vad man kan förvänta sig.

Så lite frågor.

På min tid körde man slalom. vilket jag fick köra ur en gång o göra om. Svårt när konerna är så små.Klarade du det direkt eller har du kört upp flera gånger? Direkt
Hur länge hade du haft B kort?13 årHur mycket hade du kört släp? Mkt.
Var de lika hårda som för uppkörningen av B-kortet tyckte ni?Stadskörningen var en baggis.Hoppas några vill svara på mina frågor. :) Vet som inte ritkigt vad jag har att förvänta mig. :D

Kostade begagnade böcker samt avgiften. värst var B-delens teori- hur många % av olyckor sker utom tättbebyggt område i mörker o statistik om fylla.:confused: :o

Ok, det var vad jag misstänkte faktiskt.
Jag har under alla år jag kört med släp mest vridit på mig, men har på senare tid börjat lita mer på speglarna. Men det är inte lätt att lära om efter så lång tid :)

Det skulle ju kännas rätt pyrt att kugga sig pga en sådan sak faktiskt...

Till min man sa det att man får gå ut o titta, vrida sig, öppna en dörr mm. Bara man klara garage körningen inom en viss tid.
De har blivit snällare på senare år tydligen. Vet inte om det bara är här eller om det gäller för hela riket.

Tog BE-kortet för ett par månader sedan...

Började bra med att inspektören kommenterade att "det var det största släp jag sett någon köra upp med"... Det kändes ju tryggt inför manöverprovet :crazy: Jag fick först koppla loss släpet för att sedan visa hur man kopplar, göra säkerhetskontrollen, sedan förklara muntligt vad jag hade tittat på vid säkerhetskontrollen, redogöra för lastsäkring, backautomatik samt olika risker vid körning av släp. Fick även svara på lite frågor om vikter, mått och regler.

Sedan gick vi vidare till backningen som var relativt enkel i jämförelse med det muntliga, även om banan var trång för mitt gigantiska släp.

Sedan körde vi ca 40 minuter, både i innerstaden, på landsväg samt backade på ett ställe med dålig sikt & korsande cykelbana vid tågstationen mitt under rusning. Inspektören bad faktiskt om ursäkt när jag påpekade att jag själv aldrig skulle valt att backa vid en sådant dumt ställe ;)

Allt som allt tog det ca 1,5 timme.

Klarade uppkörningen på första försöket, men teoriprovet på andra, missade på statistik om alkohol/droger som jag inte pluggat tillräckligt...

7 år

Ca 1 gång/veckan

Den teoretiska biten är ju mycket mer omfattande, både teoriprov och säkerhetskontroll, medan körningen känns mer naturlig, även om man får koncentrera sig lite extra och "överdriva" lite då man efter några år med körkort lätt gör saker på ren rutin.

Egentligen ska väl jag inte svara eftersom jag inte klarade uppkörningen, men jag gör det ändå.

Det strulade med kopplingen (körskolan hade inte rätt prylar med sig), men efter ihopkopplingen fick jag göra säkerhetskontroll, sen diskuterade vi lite kring kopplingen och påskjutsbromsen. Därefter fick jag göra manöverprovet som gick bra och därefter köra i trafik. Fick bland annat "vända på lämpligt sätt" och backa runt gathörn, innan vi återvände.
Jag blev kuggad pga min placering vid högersvängar med orden "men herregud du har ju gått på körskola har de inte sagt något?! Trist när allt annat var bra..." Behöver nog inte beskriva mina känslor för den överlägsna, bobbiga och allmänt otrevliga körlärare som jag kämpade med för att få det där jäkla kortet.

Körde på körskola för att inte kugga på olater som jag lagt mig till med när jag kör med häst (vilket var just det jag gjorde) och för att jag inte hade nåt lämpligt ekipage själv. Det kostade mig en halv förmögenhet och jag har fortfarande inget körkort.
Har inte kört upp igen eftersom jag varken vill eller har råd att hyra ekipage av körskolan igen och inte har nåt lämpligt ekipage själv som sagt. Hoppas hitta nån annan lösning innan teoriprovet blir för gammalt i augusti.

Jag har haft körkort i drygt 6 år och kört med släp regelbundet i ca tre år.

Knapplån

Jag hade avvaktat med e kortet om jag absolut inte måste ta det. I januari nästa år kommer vi att införa EU direktivet vad det gäller framförandet av tungt släp.

Det nya EU-direktivet säger ordagrant:

"Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil + släpvagn) höjs till 4250 kg, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501 - 4 250 kg ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov". Kravet på utbildning och/eller körprov när du ska köra en kombination med totalvikt över 3 500 kg kvarstår alltså. Utbildningstiden för detta är föreslagen av Statens Offentliga Utredning (SOU) till minst 7 timmar.

Om jag förstår det rätt så innebär det att man tar bort "maxvikt vid b-kort" utan att det är totalvikten av bil+släp som gör skillnaden istället.

Detta tycker jag är himla bra :banana:

Det innebär att tågvikten får gå upp något, men det behöver inte betyda att det är bilens maxvikt som gäller. Dessutom kommer det ju att krävas utbildning för ett sådant ekipage, vilket gör att BE fortfarande är den bästa investeringen.

Jag har övningskört inför e-kort och frågade också om man fick öppna dörrar och vända sig om och ja det får man tydligen. Sen är det ny bana att köra upp på. Nu ska man klara av att backa i böj 2 (?) ekipagelängder och även kunna backa 1,5 (?) fordonsbredd åt sidan åt antingen höger eller vänster och sen rakt igen. Hoppas ni förstod vad jag menade med backningen.... Är lite osäker på längderna man ska backa men det är nytt i alla fall.

När övningskörde du?

Tidigare (för länge sedan) var det konkörning (slalom) framåt, garageparkering (backning 90 grader). Det är ändrat enligt tidigare inlägg.

Jag övningskörde precis innan jul den 22 för att vara exakt :D.

I den nyaste uppdateringen av körkortsboken så finns den nya uppkörningsbanan med så det är väldigt nytt. Jag fick den gamla i min bok som jag hämtade ut i oktober.... men de som hämtade ut i slutet av november fick den nya uppdateringen av uppkörningsbanan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 520
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V