Ni som studerar med csn hur gjorde ni?

paradiset

Trådstartare
Jag har nu fått reda på hur mycket jag kan få i rent bidrag och visst vi skulle klara oss på det MEN. Då till frågan. Är det bättre låna mer och betala av på de kreditkort och andra skulder vi har NU med hjälp av CSN lånet som har låg Ränta att betala tillbaka på. Eller ska man låna mindre/inte alls och ha det tufft lite till och inte behöve betala tillbaka sedan. Följdfråga då är oxå om man inte får jobb direkt måste man ändå börja betala tillbaka?? Beräknas dagisavgiften på hela inkomsten från CSN eller bara bidragsdelen?

Sv: Ni som studerar med csn hur gjorde ni?

Jag kommer plugga efter det här barnet och vår plan är att skippa lånet helt. Som jag förstått de så är man tvungen att börja betala tillbaka efter en viss tid oavsett vad man har för inkomst då.

Om jag förstått min kommun rätt är det bara bidragsdelen som dagisavgiften beräknas på. Står utbildningsbidrag i listan med vilka inkomster som de räknar med.

Sv: Ni som studerar med csn hur gjorde ni?

Jag tar fullt csn med tilläggslån och allt. Hamnar på ca 10000:- då. Det är en vääldigt låg inkomst för mig. Jag tar bara csn en termin per år och jobbar den andra halvan. Alltså, jag jobbar ju i viss mån även under csn halvåret. Men det är ett evigt planerande för att inte spränga inkomsttaket och behöva betala tillbaka.

Jag tillhör kategorin som anser att det är upp till mig hur mycket jag vill tjäna och samtidigt ta csn. Spärren skall ju vara huruvida du presterar eller inte betygsmässigt. Som det är nu så straffar man ut den som kan, orkar och har möjlighet att jobba. Den som har ett bra betalt sommarjobb slår ju i taket inkomstmässigt direkt under höstterminen. Och kan då inte jobba sept-dec. Tur de skall höja taket, men har inte koll på hur mycket.

Gira

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 756
Senast: fejko
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 355
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 038
Senast: Gnist
·
Skola & Jobb Jag står i valet och kvalet om jag ska fortsätta med csn-lån. Har pluggat 1 år och tagit både lån och bidrag. Men jag jobbar även extra...
Svar
2
· Visningar
1 816
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama