Ni som skaffat valp, hur länge har ni varit " hemma " med den?

L

lie

Jag har äntligen lyckast övertala min sambo att vi ska skaffa en hund:) Hur gjorde ni när ni nyss fått hem valpen? Tog ni ledigt ifrån jobbet och hur länge behöver man vara hemma med den i början så att den tyr sig? Jag jobbar i ett stall på dagarna men tanken är väl att ta lite ledigt i början. Ge mig en massa tips/råd hur ni gjorde den första tiden med valpen. Och vilken tid på året är bäst att skaffa sig en hund?

Sv: Ni som skaffat valp, hur länge har ni varit " hemma " med den?

:bump:Hej .jag tycker att det är bäst på våren,för då har man lättare för att få valpen rumsren.Man rekomenderar högst 4timar som man skall lämna en hund ensam,och en valp får man vänja väldigt försiktit med några minuter som man för länger.MEN sådant tar man reda på innan man skaffar hund"eller".du får ju tänka på att den aldreg har varit ensam den har ju haft sin mamma o syskon.Gå en kurs så får du lära dig Blå-stjärnan tror jag har djurkurser.M.V.H.chik:bump:

hej. Självklart kommer jag läsa på och ta reda på en massa saker innan jag skaffar mig en valp. Har en golden tik men hon är en omplaceringshund så henne har jag inte varit med ifrån början. Har läst på om en massa raser och nu står jag i valet och kvalet mellan en amstaff eller en golden.

Det är ju en himla skillnad på Amstaff och Golden :)

Iaf så hämtar jag och min sambo en liten staffevalp om några veckor och vi har löst det första året på följande vis.

Han jobbar ständig kväll och jag går i skolan på dagarna...

På så vis behöver vi inte stressa med ensamhetsträningen och aldrig känna pressen om det inte fungerar att man har begränsat med tid att vara hemma...

Jag var hemma 3 veckor. Sedan fick hon börja följa med till jobbet med min andra hund. Inga problem alls med det men då är hon också väldigt trygg i sig själv och har min andra hund som sällskap.

Ensamhetsträningen satte jag igång med i stort sett omgående. När hon vr ca 5-6 månader var hon hemma själv i 2-3 timmar med min andra hund som sällskap. Men först vid 1 1/2 år började jag lämna henne helt själv.

Mannen var hemma på heltid i två veckor och tog tag i ensamträningen från dag två.

Sedan jobbade han och jag gick i skolan i en eller två veckor så valpis fick vara ensam 1-1,5 h. åt gången. Därefter var jag hemma på heltid en vecka.

Vi har idag en trygg hund på drygt ett år som inte har några problem med att bli lämnad ensam.

Jag hade sån tur att valparna hade varit med i stallet från 2 veckors ålder så när jag fick min fick han fortsätta med detta (ett annat stall i och för sig) Hade honom instängd i en box när jag var ute och det var han ju redan van vid, hade sina syskon där innan men han sa inte ett ljud när han blev ensam hos mig :bow: så behövde aldrig ens träna på att lämna honom, han la sig bara och sov så fort han blev ensam i boxen och fortsatte så även när man började lämna honom hemma. Ibland ska man ha tur!!

Men hur ska man gå till väga, om som jag redan har en hund. När jag ska vänja valpen vid att vara själv, ska jag låta henne vara med min äldre hund eller ska jag lära valpen att vara själv ifrån första början?

Det kan man göra nästan med en gång men första veckan bör man låta bli helt...

Från början är det små korta stunder alá slänga sopor, hämta posten m.m som gäller

Succesivt ökar man på tiden om man ser att valpen verkar trygg och finna sig i att lämnas ensam.

Kan ju bara säg hur jag gjorde och vad som funkade för mig.
Jag tycker att det är jätte bra om man lämnar valpen tillsammans med den äldre hunden (förutsatt att den är lugn när man lämnar den). Då har de sällskap av varandra och blir inte själva på samma sätt. Börja med korta stunder, men jag har fått för mig att det går snabbare att träna in om man har en annan vuxen hund hemma. Känn efter hur valpen fungerar, llt beror ju på hur trygg den känner sig.

Det du bör se upp med är att din valp kan ha svårt att vara helt själv när den är äldre eftersom den är van att ha sällskap. Så när valpen klarar av att vara med den äldre hunden så passa på att träna den att vra helt själv också. Man vet aldrig när det kan behövas.

Jag "blev med valp" lite tidigare än jag räknat med, hade 3 v kvar på jobbet när jag fick hem henne. Löste det så att jag var hemma (tog ledigt) de första dagarna och sen så fick hon vara med en kompis som pluggade på distans och var hemma hela dagarna tills jag slutade jobbet. Sen dess har jag i princip varit hemma med henne jämt (arbetslös), och det börjar närma sig ett år snart... Vi har blivit väldigt "tajta" som matte-hund iom att jag gått hemma så länge. La dock ner mycket energi på att ensamhetsträna henne i början och det är inga som helst problem att lämna henne om jag måste fara iväg nån-några timmar så det känns ju tryggt att veta att vovvan inte ligger här hemma och har separationsångest för att jag lämnar henne....
Nästa valp jag köper skulle jag vilja ta på våren/sommaren. Hunden jag har nu köpte jag i november. Roligt med nakenhund och rumsrenhetsträning i kyla och snö :D men det gick bra i allafall.

Min hund var inte ensam hemma under hela första året, bara i slutet tex när jag hämtade posten o sådana småsaker.

Började tidigare med att lämna honom i bilen, där han var mkt trygg och alltid har upplevt det som att han fick hänga med ändå...

Det är så olika på individer, jag hade lätt kunnat lämna min tidigare nu när jag tänker efter. Jag gick hemma och var sjukskriven så det blev så här, men han fick en bra start.

Jag jobbar hemma och skulle aldrig i livet rekomendera någon att skaffa valp om man inte är hemma första tiden. Som vuxen kan hunden klara sej själv många timmar om dagen men valpar är en helt annan sak.

min hund kom från sin kennel när han hunnit bli fyra månader, så han hade redan blivit tränad i att vara "ensam" (kompostgaller och med andra hundar), så med honom var det inga problem. när han väl kände sej trygg i vårat hus så accepterade han att man lämnade honom. Började med posthämtning och sopslängning och ökade sedan succesivt. nu kan han vara själv utan ångest, går och lägger sej och sover under trappan tills någon kommer hem.
han har bara varit själv max tre timmar och är åtta månader nu.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 239
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
377
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 557
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka