Hästen du har, som tidigare körts på travet, kanske är ovan med halvhalter och dom hjälper som du använder dig av vid ridning? Den kanske saknar den balans och styrka som den borde ha för att kunna gå i den form du önskar när du rider?
Jag tror inte att man ska blanda in travet i detta resonemang. Kanske kan man se på körhästar generellt, och isynnerhet ifall man går till körhästar som går med körbett, typ Liverpoolstång, -där finns säkert mycket att lära.
Stången är ett kraftigt hjälpmedel med stor effekt även vid små hjälper. Hästen får ju automatiskt en annan form genom bettets verkan. Lite mer "nosen in och pannan fram", vilket kan ge en behagligare, mer kontrollerad känsla när man rider.
Jag upplevde att stången gav tydligare signaler och låg relativt stabilt i munnen, och det gav oss en chans att fokusera på sätet, under en period när det kändes relevant.
Vad man kanske ska vara lite observant på är att vissa kan bli lite stela i nacken och stumma i munnen eftersom man blir tydligare och starkare i handen, men det kan man testa av genom att variera betten.
Jag använde stång i en period, men finessen för vår del låg i att jag insåg att hästen var mjukare och mer följsam på tränsbett.