Ni som rider fd travare

de travkörda hästar jag ridigt har fungerat så och har även hört folk säga så.

........låt mig gissa att varken du eller de som säger så har kört en travare :crazy:

Enligt mina erfarenheter så är det inte något "travhästfenomen"
Det klart att häststackarn försöker bita fast i bettet och dra om nån sitter och drar han i munnen.
Min pålle börjar bralla om man drar för hårt i munnen på han, trots att han är travare.
Så det där tror jag inte stämmer alls.

Om du letar på "trav" så finner du en intressant kommentar i en tråd som jag startade. Tror att tråden hette ngt. om Explosivitet.
Inlägget skrevs av radi och förklarar lite om bärkraft /skjutkraft.

Hästen du har, som tidigare körts på travet, kanske är ovan med halvhalter och dom hjälper som du använder dig av vid ridning? Den kanske saknar den balans och styrka som den borde ha för att kunna gå i den form du önskar när du rider?

Jag tror inte att man ska blanda in travet i detta resonemang. Kanske kan man se på körhästar generellt, och isynnerhet ifall man går till körhästar som går med körbett, typ Liverpoolstång, -där finns säkert mycket att lära.

Stången är ett kraftigt hjälpmedel med stor effekt även vid små hjälper. Hästen får ju automatiskt en annan form genom bettets verkan. Lite mer "nosen in och pannan fram", vilket kan ge en behagligare, mer kontrollerad känsla när man rider.

Jag upplevde att stången gav tydligare signaler och låg relativt stabilt i munnen, och det gav oss en chans att fokusera på sätet, under en period när det kändes relevant.

Vad man kanske ska vara lite observant på är att vissa kan bli lite stela i nacken och stumma i munnen eftersom man blir tydligare och starkare i handen, men det kan man testa av genom att variera betten.

Jag använde stång i en period, men finessen för vår del låg i att jag insåg att hästen var mjukare och mer följsam på tränsbett. :)

Kopierade vad radi skrev till mig i frågan... [color="666666"]

*

Nej Rikkan tyvärr, det är inte möjligt att ha kvar den fina körmunnen i maxtempo.

I motionstempo kan hästen röra sig med viss bärighet och således har den tyngdpunkten längre bak, den fina känsliga körmunnen kommer sig av eftergiften som alltid kan hänvisas till bakbenen.

När hästen rör sig i sitt maxtempo övergår den till att skjuta maximalt, vilket innebär att den flyttar tyngpunkten framåt och bettets läge ändras i munnen. Den kan omöjligt gå med eftergift i dessa tempon efter som den inte kan gå med någon bärighet i snabb trav. Det går inte att jämnföra med en ökad trav på en dressyrhäst då denne går med maximal bär och skjutkraft. Den ökade traven för en sådan häst innebär ingen ökad takt utan bara ökad steglängd. Det går således inte speciellt fort.

Detta utesluter inte att en del hästar nästan inte tar tag i bettet över huvudtaget i snabbt tempo, men även om den inte har något hårt tag så har den inte samma känslighet som en häst som går med eftergift. Ett lätt stöd är att föredra framför en häst som släpper bettet. Hur hårt de skjuter mot handen är väldigt individuellt. Men kan nog tänka mig att en riktigt skolad häst inte vräker sig på lika mycket som en traditionellt tränad travare.

Däremot så ska inte dessa sträckor som man kör hästen i maxtempo påverka körmunnen i övrigt, är den körd med eftergift i träning så kommer den att hamna där igen när den jobbar i den formen. Det kan däremot vara lite svårare att övertala den att "idag ska vi inte springa fort, utan arbeta i en annan form" för har man smakat på karamellen...
[/color]

senast idag så sa två i stallet att travare är ofta hårda i munnen.. och oj då den ena KÖR och TÄVLAR med sina travhästar!

Då är jag 100% säker på att de menar att travare tar stöd i höga farter.....inte att de är hårda i munnen.......det är två helt olika saker.
Du är hjärtligt välkommen hit för en körtur om du vill. Då kan jag även förklara att vi som sysslar med trav är genuint hästintresserade och inte djursadister. Vi brinner för våra hästar och tar hand om dom väl.....tjänar oftast inga pengar, men sliter hårt och har trevligt........precis som ni som har ridning som intresse :idea: OBS.....ärligt menat och ingen provokation !!!!!!

Rider min travis på rakt bett, funkar kanon, har aldrig använt stång - däremot hade jag, när han var ung och het, ett rakt, tjockt gummibett som han blev lugnare på.. Vill helst rida på så "snälla" bett som möjligt. Många tänker nog inte på att hästen faktiskt kan bli lugnare av att "betsla ner" istället för att sätta på ett skarpare bett..

'Låner' din svarknapp...

Jeg har jobbet på travstall i mange år (snart 10), og på disse årene har jeg bare sett én hest som har brukt stangbitt i en liten periode. Denne hesten var redd rådyr (hva er det på svensk?), og stakk derfor og han som kjørte ble alvorlig skadet. Etter en måned på stangbitt gikk hun på vanlig bitt igjen.

Min forhenværende traver, kaldblods, går det fint å ri/kjøre på hva som helst. Bitless Bridle, Sidepull, grime/leietau, trinsebitt (todelt og tredelt), travbitt, gummibitt, eplebitt osv.

:banana:

jag rider min medryttarhäst (travare) på amerikanskt gagg red tidigare på 3-delat..

Min rids på hackamore (ska köpa ett sidepull tror jag) och tredelat Globusbett.

Hejsan. Ja, jag tror att min pålle gillar rakt bett mer än något av alla de olika bett vi testat. Jag provade att sätta tyglarna bara i bettringarna och han gick precis lika bra. Visst kan man väl använda pelhamstången på det viset?
Jag menar att sätta tyglarna direkt i bettringarna och ev "koppla på" hävstången vid behov -tex i skogen när vi rider ut med andra hästar och han blir VÄLDIGT stark?
Ja, få se hur jag gör. :confused:
Sen vill jag poängtera för de som förfasar sig över skarpa bett att jag aldrig någonsin sitter och sliter och drar i min stackars pålle utan vad jag först och främst är ute efter är att hitta ett bett som pållen kan trivas med. Jag är mycket känslig och lyhörd för hur han reagerar och själv visar han VÄLDIGT snabbt och tydligt om det är något som är fel. :)

Har ett vanligt tredelat på min kallblodstravare. Rider både ut i sogen och tränar dressyr på det. Sätter dock på ett pelham när vi tävlar och tränar hoppning. :)

:) Så bra, da heter det jo nesten det samme (noe som gjør at dere skjønner hva jeg mener!) Hehe :rofl:

:banana: :banana: :banana:

Var inte så säker på att alla förstår dig.
Jag har nämligen bott i Norge i 7 år... ;) :D

nej, men när dom ridtränar dom är det ju tillåtet...
Det är inte entömsbett jag menar, utan pessoa, gags, jaktstång, pelham osv...
Tror det är mycket för att de inte får tiden att skola om dom... :mad:

nix, har tyvärr inte sett fel då jag sett de allra flesta på nära håll... På min bana har folket kommit på att hästen ska jobba med ryggen, vilket ju är positivt. Fast skötarna (de flesta, här finns en jättefin och välskolad tävlande duktig pålle! all heder till hans skötare! :bow: ) får ju oftast inte heller tiden för att lära om dom ordentligt. Då blir det hävstången och hjälptyglarna som kan få ner skallen på dom + att eftersom halvhalterna inte sitter så "behövs" ett starkare bett... :(
Fast det finns ju flera som rider på vanmliga bett med, men de flesta bryr sig då inte om formen utan flängtravar runt i 190...

Liknande trådar

Utrustning Jag planerar att prova ett nytt bett på min röda dam och har hittat en bild på ett jag tror skulle passa henne. Idag rider jag henne på...
Svar
12
· Visningar
1 499
Senast: Shaggy
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 433
Senast: AW
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Ridinglady
·
Träning Bakgrund; Har en 9årig valack som jag både hoppar och rider dressyr med, han är i dagsläget utbildad till ca. L:B/L:B nivå.. Han är en...
2
Svar
20
· Visningar
3 504
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka