Ni som rider fd travare

Idag fick jag höra att det tredelade på 11,5 var för stort för din häst, så kanske är det DÄRFÖR han inte gillade tredelat bett på 12,5 cm?

Jag vet att när ägaren till min medryttarhäst provade en enkel westerstång (har inte så där bra koll, men den var enkel) så blev hästen mycket positiv och koncentrerad och jobbade bra. Var också uppmärksam dagen efter, trots att vi red med annat bett då.

Det hela handlar nog om hur hästen blivit inriden och vad den trivs med. Alla är de ju individer.

Kallblodstravaren i stallet trivs förresten med stång... Han är inte superförtjust i pessoa, men när ägaren klär på han ett stångbett förändras han lite...
Så det kan ju ligga nåt i det...kanske...?

Många skriver här att deras travare trivs bra med hackamore. Min medryttarhäst må funka bra inomhus/på ridbanan med det, men ute protesterar hon en del, på ett stressat sätt. Det blir som att ha ett för stort två- eller tredelat bett i munnen = inte bra. Rider därför hellre med sidepull, som funkar mycket bra på henne!!! :bow: Rakt bett kan funka, men funkar allra bäst vid tömkörning! Så det blir oftast sidepull som jag klär på henne...

Kul att du funnit nåt som funkar!

Många dåligt körda travare har som någon annan skrev ofta mycket förutfattade meningar runt det där med bett - inte alltför sällan innebär bett mycket stress och ångest.
En stång har en annan funktion, ligger annorlunda i munnen och påverkar inte hästen på samma sätt.

De travare jag arbetat med som varit mer eller mindre dåligt körda/hanterade/hållna (de välkörda är det inte så med!) och som har haft denna extrema stress i samband med bett, har jag gjort så att jag första perioden jobbat med bettlöst. Dvs kapson, sidepull eller liknande. När hästen börjar fungera på detta har jag lagt dit ett stångbett, mestadels för att vänja hästen vid att ha något i munnen - men något "annorlunda". Inte ANVÄNT mej av stången utan låtit den hänga där.

Tids nog börjar man använda stången och när detta börjar fungera kan man börja vänja in hästen på vanligt tränsbett igen. Oftast fungerar det då mycket bättre då hästen lärt sej reagera annorlunda på tygeltagen och handen, de har andra referensramar runt det där med bett.

Men samma procedur gäller ju även på illa ridna hästar... Alla hästar som har en ångestfylld "syn" på det där med bett.

Att många fd travare rids med stångbett kan det ju dock finnas många olika anledningar till.

rider min ena på grimma och den andra på kombinerad grimma och tredelat bett (tar nästan aldrig i bettygeln).

Jag fick tipset att rida min travare på vanligt stång bett för hon bara trasslade med de andra vanliga. Och dte går mycket bättre. Tror hon gillar att det ligger stilla och att det inte böjer sej fram och tillbaka i munnen.

När jag varit ute på olika häst-sidor på nätet så har jag fått för mig att en hel del som rider fd travare rider på stång-bett. Är det inbillning eller är det så?
Och om det är så så skulle det vara kul att få höra VARFÖR man väljer att rida på stång. Är det något med stångbettens funktion som gör att de kanske passar just en häst som gått på travet?

Har också en f.d kallblodstravare. Jag började med att rida på ett tredelat bett med rund mittdel, bytte sedan till vanligt tudelat tränsbett och nu senast till Myler. Alla betten har gått bra men för mig känns det som om min lilla kille faktiskt gillar Myler-bettet bättre än de två andra, fast bara på dressyrträningen. Vid körning och uteritter har jag ett tudelat westernbett utan skänklar. Det är tunnare än ett vanligt tränsbett men har i stort samma funktion. Har aldrig känt ngt behöv av att prova pelham, hack eller liknande (jag har en rejäl aversion mot pelham efter att min förra foderhäst reds på det av sina ägare som var rädda för att han drog. Så han var stenhård i munnen pga hårda händer i kombination med pelham). :bump:

Jag har ridit mina hästar på sidepull, men varierar numera med ett rakt bett med fasta ringar, ligger stadigt och stilla!

Jag har en f.d. kallblodstravare som jag ridit in själv. Började att rida henne på tvådelat tränsbett och bytte ibland med tredelat för lite variation. Rider nu på oledat muffbett och ska införskaffa ett hackamore när jag får råd. :)
Jag har ridit många travare innan jag köpte henne (bland annat red jag hos en travuppfödare som hade ca 30 hästar hemma på gården) och ingen av dem har gått på stångbett! Så nej, det stämmer inte (vad jag har märkt) att många rider travare på stångbett.

Jag har aldrig ridit någon av travarna jag ridit på stång.
Min pålle går på vanligt 3-delat mässing bett. Har tidigare ridit på vanligt 2 delat men han verkar trivas bättre med 3-delade.

De andra travarna jag ridit (varm och kallblod) har gått på vanliga 2 delade bett.
Dom har funkat bra på det.

Sv: Re: Ni som rider fd travare

Har nog faktiskt aldrig sett någon rida sin travare på stång. Tredelade, vanligt tränsbett eller hackamore är enligt min uppfattning vanligast.

Jag rider min travare på ett tredelat fullcheek nu, innan har jag ridit på tredelat eggbett, tredelat mässingsbett samt hackamore.

Sv: Ni som rider fd travare

Sen finns det ju sånna som gillar syntet bett typ happy mouth.. jag har bland annat ett rakt happy mouth bett på min gamla travare och han går jätte bra på det.. jag rider också på rakt gummi pelham och hackamore.

Han går jätte bra på alla de betten men sätter man något annat i munnen blir han jätte stressad ( bara av att ha det i munnen nästan )

( han är en extremt känslig häst )

snarare de värdelösa pessoabetten, kikar man in i travstall där de rider så hänger de oftast ett sånt "underbett"

och en gummisnodd icke att förglömma...varför rider man en så svår häst som en travare utan att kunna rida och med de värsta redskap man kan hitta.???

ang stångbett, så har jag aldrig sett ett sånt i nån travares mun. men håller med de andra som pekar mot bettlösa alternativ som gör att travhästen inte relaterar tillbaka till travet, och så rider man bättre !

Det viktigaste är att man hittar ett bett som passar hästens mun och som den trivs på.
Min travare till exempel går bäst på tredelat bett, det mesta annat är katastrof, han är jättekänslig.
Det är inte helt ovanligt med travare på hävstångsbett, men dessa travare tillhör ofta de mindre rutinerade ryttarna som har det antingen för att hästen inte går att få stopp på annars, eller som man ofta hör i mitt område... "de går så fint på tyglen" dvs böjer in halsen. Så det är inte ovanligt alls.

sweep skrev:
senast idag så sa två i stallet att travare är ofta hårda i munnen.. och oj då den ena KÖR och TÄVLAR med sina travhästar!

Min travare är jättemjuk och känslig i munnen, behöver aldrig ta tag i honom utan lyssnar direkt.

Jag ser snarare folk som är vana vid halvblod mfl raser som nu rider travare med skarpa bett, min slutsats är att de inte "kommit" på hur de ska rida en travare med mjuk hand, okunskap helt enkelt.

Jag har inte ridit en enda travare som inte är/blir mjuk i munnen trots att de gått på banan.

Vår travare går på tredelat mässingsbett.
Fungerar jättebra på honom, vad jag vet har han aldrig gått på något "skarpare" bett än så.

Liknande trådar

Utrustning Jag planerar att prova ett nytt bett på min röda dam och har hittat en bild på ett jag tror skulle passa henne. Idag rider jag henne på...
Svar
12
· Visningar
1 499
Senast: Shaggy
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 433
Senast: AW
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Ridinglady
·
Träning Bakgrund; Har en 9årig valack som jag både hoppar och rider dressyr med, han är i dagsläget utbildad till ca. L:B/L:B nivå.. Han är en...
2
Svar
20
· Visningar
3 504
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka