Ni som rider fd travare

ok...då kan jag hålla med om att det är tokigt.

Ridning i snabbt tempo är monté och ridträning för att stärka hästen och även göra den mjuk och smidig är en helt annan sak. Vet man inte skillnaden och har man inte ridkunskaperna som krävs är det naturligtvis bättre att skippa ridningen och enbart köra sin häst.

Vet man inte skillnaden och har man inte ridkunskaperna som krävs är det naturligtvis bättre att skippa ridningen och enbart köra sin häst.
...eller kanske sitta på läktaren...? :D

Jag red mitt varmblod på tredelat i dressyren och ett takr tränsbett i hoppningen när jag red engelskt. Han har inte gått på bana men vad jag i allmänhet har märkt är att många varmblod gillar raka bett och även dem från banan.
Nu är han omskolad western och har precis börjat ridas på stångbett.

:rofl:...ja där rider i alla fall jag som en gud.....och bäst kör man som "staketkusk" :rofl:

Sitter hellre på läktaren, iallafall när det är snack om avanserade röresler som varken jag eller min häst är redo för.
:)

Hackamore provade jag också på mitt sto men hon tyckte inte ALLS om det. kämpade emot, stegrade sig och var allmänt missnöjd...*Suck*

Nej, jag tycker de flesta rids på tränsbett/hackamore, även om jag sett några på pessoa/jaktstång.

Själv rider jag min på smalt tränsbett med fasta ringar och ponyhack vid hoppning/uteridning.

håller helt med :bow:
tycker det är så tråkigt att se pållarna flängtrava runt med skallen bland molnen och en obalanserad ryttare på ryggen... :(

finns ingen läktare vid slingan... :p :rofl: :rofl:
fast annars hade det varit ett bra ställe att placera dessa människor på. :devil:

Jag rider mitt varmblod med ett rakt tränsbett med fasta ringar och hon gillar det.
När jag hade tredelat och tvådelat var hon så nervös och allmänt jobbig hela tiden.
:banana:

Jag har också undrat mycket över bett när det gäller mitt varmblod. Fick på en websida "rådet" att rida på stång eftersom det hjälper hästen att söka sig neråt genom att trycka på nacken, ung. som en chambon. Sedan talade jag med folk här inne och blev avrådd med motiveringen att stång ska användas senare, när man kommit en bit i utbildningen. Just nu rider jag på ett D-bett med kopparrullar, tvådelat, men funderar på att prova side-pull, i alla fall när jag skolar honom.
Har inte riktigt "landat" i den här bettfrågan än... :)

Jag har hört som anledning att använda bett med hävstång att eftersom travhästar är så vana vid det vanliga bettets funktion, kan det vara bra att skaffa ett bett som skiljer sig och fungerar lite annorlunda, helt enkelt för att då får de inga kopplingar/återfall till travet via bettet i alla fall; det är helt enkelt något nytt för dem som de inte har lärt sig några "ovanor" med ännu,

Jag rider min travare på stång (jaktkandar med "lösa" tyglar till vardags och lektioner på kandar) och det funkar mycket bra. dels så trivs ju många hästar på rakt bett, alltså även andra än travare men jag har också hört att de ska vara låga i gommen varför ett tvådelat ofelbart slår upp i gommen. Något jag kan skriva under, om jag tar aldrig så lite kontakt med bara bridongen så får jag ett huvud upp i stjärnorna.

Sen ska vi ju inte glömma att stången faktiskt hjälper hästarna att länga överlinjen.

/Jane

Jag har hört att stångbett fungerar bättre på vissa travare pga att det är någonting nytt för travaren. Man kan på så sätt få en travare uppmärksam på att nu gäller något annat. Din travarkarriär är över! Jag har själv två fd travare.
Ett varmblod och ett kallblod. Numera använder jag ett stångbett på kallblodet. Inte på varmblodet, då jag har ett vanligt bett.Stångbett fungerar mycket bra jämfört med vanligt bett. Men naturligtvis uträttar det inga underverk. :rofl:

rakt tränsbett tycker jag i alla fall kräver en del av ryttaren, som att handen är bra. Tycker att det lätt kan bli "cyckelstyre" om man inte är bra i handen. Nån som håller med? :confused:

Om man får den upplevelsen när man rider en travare, att när jag försöker bromsa med tyglarna, så lägger hästen sig hårdare på, och ökar farten, då kanske man kan tro, att detta beteende kommer från travarkarriären? Nu verkar ju det som att detta är en missuppfattning. Och det är ju bra att det blir klarlagt.Men det kanske är så också att långt ifrån alla "travmänniskor" är så seriösa som dom flesta är.Men jag förstår att ni är på "hugget" så som travare och travverksamhet ofta ses ned på.Jag har själv varit en "travar-rasist". När tanken började formas i min hjärna att jag skulle skaffa häst (för ridning) började jag också fundera på hästraser.Många fina raser finns det, många tänkbara. Jag visste varken ut eller in?! Det var bara en sak jag var säker på. Någon gammal travare, det skulle jag absolut inte ha.Och nu har jag två. :) :)

Var ute och körde min pålle idag för första gången någonsin, och han var faktiskt helt tvärtom vad Sweep säger. Höll man i tyglarna så höll han tempot, släppte man tyglarna drog han järnet (försökte med min vanliga "när du lyder får du frihetmetod", men fick anpassa mig efter vad hästen är van vid). Hade väldigt stadigt tempo så länge tyglarna var kortade, och drog jag lite mera så saktade han ner aningens.

På min pålle så var det så, i början, att han drog järnet oavsett om jag höll korta eller långa tyglar! Han var väldigt konsekvent på det sättet. Men han är härlig min häst. Han ger allt han har, alltid, det är bara så. Och ju mer det tar emot, dessto mer tar han i. :bump:

Intressant att se att så många använder 3-delade bett på sina travare.. Min erfarenhet är att de brukar vara oroliga i munnen och därför inte gillar det mycket rörliga och lite skarpa bettet (varmblod) utan föredrar ett som ligger mer stilla i munnen /inte i munnen alls. :confused:

För övrigt tycker jag att det är lättare att rida en pigg/olydig häst på ett "snällt" bett eftersom man inte får ta lika mycket i ett med hävstång. Om jag rider med pessoa eller liknande och hästen sticker skulle jag bli knäpp. Med ett milt sidepull däremot kan man rycka till rejält EN gång utan att segdra och då får man genast en reaktion. Ett vanligt bett brukar travare som tidigare nämnt vara vana att ta stöd på när de drar och då är det svårare att få en reaktion utan att göra illa hästen.
:crazy:

Självklart är det individuellt för häst och ryttare vilket bett och vilka träningsmetoder man trivs bäst med. Ett kallblodssto jag ridit en del förstår inte alls vitsen med ett hackamore då hon är van att gå emot tryck, med ett tredelat som ligger bra i munnen och om man ALDRIG tar i bettet längre/oftare än nödvändigt så slappnar hon successivt av för bettet och förmodligen skulle hon fungera hyfsat på stångbett i skritt med minst lika försiktig hand, men när hon körs är det BARA vanligt tvådelat (förmodligen rakt också) som gäller, allt annat blir för skarpt och då springer hon bara snabbare.
Känn efter hur hästen är! Hård mun/känslig mun? Stark OCH överkänslig kanske? Räcker det bara med att vara konsekvent med sina signaler?

Liknande trådar

Utrustning Jag planerar att prova ett nytt bett på min röda dam och har hittat en bild på ett jag tror skulle passa henne. Idag rider jag henne på...
Svar
12
· Visningar
1 499
Senast: Shaggy
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 433
Senast: AW
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Ridinglady
·
Träning Bakgrund; Har en 9årig valack som jag både hoppar och rider dressyr med, han är i dagsläget utbildad till ca. L:B/L:B nivå.. Han är en...
2
Svar
20
· Visningar
3 504
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka